شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کنفرانس ژنو؛ شماری از کشورها کمک‌های مالی خود را به افغانستان اعلام کردند

 

در دومین روز کنفرانس بین‌المللی ژنو ۲۰۲۰ برای افغانستان، شماری از کشورها میزان کمک‌های مالی خود را در حمایت از افغانستان اعلام کردند که تاکنون در حدود شش میلیارد دلار است. نمایندگان کشورهای کمک‌کننده با اعلام حمایت مالی از افغانستان خواهان آتش بس فوری در این کشور، حفظ و تقویت حقوق بشر، اجرای قانون و مبارزه با فساد شدند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه چهارم قوس/آذر در این کنفرانس، گفت پس از چند دهه جنگ، مردم افغانستان هنوز شاهد درگیری و خشونت هستند و با فقر، جنگ و ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. او برای جلوگیری از تلفات و کنترل ویروس کرونا خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شد.

دبیرکل سازمان ملل گفت مردم افغانستان در سال‌های اخیر به حقوق شان دست یافتند و حقوق بشر باید در این کشور حفظ و تقویت شود. دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که مردم افغانستان از یک اقتصاد ضعیف و درگیری‌ رنج می‌برند. او ابراز امیدواری کرد، گفت‌وگوهای جاری صلح که فرصت خوبی را فراهم کرده است، بتواند فصل جدیدی را برای افغانستان باز کند و مردم شاهد اقتصاد خوب این کشور باشند.

اشرف غنی، رییس جمهوری نیز گفت، نیروهای امنیتی این کشور در خط مقدم مبارزه با تروریسم جهانی قرار دارد و این نیروها توانسته از تمام ولایت‌های این کشور محافظت کند. او با اشاره به خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان گفت، نیروهای مسلح این کشور علی‌رغم خروج بخشی از نیروهای بین‌المللی، از افغانستان دفاع کردند و نظامیان افغان در حال حاضر ۹۶ درصد عملیات‌ها را به طور مستقل انجام می‌دهند. رییس‌جمهوری افغانستان فساد و بیماری کرونا را مشکلات این کشور خواند و گفت دولت این کشور در زمینه مبارزه با فساد پیشرفت‌هایی داشته است.

رییس جمهوری افغانستان همچنین گفت،« دولت برای آوردن صلح برنامه سنجیده شده‌ای دارد و حکومت برای تامین صلح هزاران زندانی طالبان را آزاد کرده و او شخصا در سال‌های گذشته بارها از طالبان درخواست آتش بس را مطرح کرده است». اشرف غنی تاکید کرد که این کشور به دنبال صلحی است که آن صلح مطابق قانون اساسی افغانستان و کنوانسیون‌های جهانی و حقوق بشر باشد. 

نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در این کنفرانس بار دیگر تعهد‌شان را برای حمایت و کمک به افغانستان اعلام کردند. آن‌ها در کنار اعلام کمک‌ها خواهان آتش‌بس، تامین حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی شدند.

شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه/دارایی افغانستان گفت که شماری از کشورها کمک‌های یک ساله الی چهار ساله خود را در کنفرانس ژنو اعلام کردند که به طور میانگین تاکنون شش میلیارد دلار برای چهار سال آینده افغانستان جمع آوری شده است.

 

 

کشورهای کمک‌کننده

اتحادیه اروپا تعهد کرد که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برای چهار سال آینده به افغانستان کمک می‌‌کند. نماینده دولت استرالیا از کمک ۲۰۰ میلیون دلاری طی چهار سال آینده به افغانستان خبر داد.

دولت نروژ با اعلام حمایت از دولت افغانستان مبلغ ۱۷ میلیون دلار را برای سال ۲۰۲۱ اعلام کرد. ژاپن نیز اعلام کرد که برای چهار سال آینده، سالانه ۱۸۰ میلیون دلار کمک خواهد کرد.

به این ترتیب، دانمارک حدود ۶۴ میلیون دلار، هلند ۲۴۰ میلیون یورو، کانادا ۲۷۰ میلیون دلار و بریتانیا نیز اعلام کرد، ۱۵۵ میلیون پوند برای توسعه افغانستان کمک می‌کند.

ایتالیا ۳۵ میلیون یورو، سوئد ۹۳۲ میلیون دلار، هند سه میلیار دلار، نروژ ۶۹ میلیون دلار، فنلاند ۲۰ میلیون دلار کمک مالی به افغانستان تعهد کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در این کنفرانس، جنگ افغانستان را تراژدی عنوان کرد و از حضور سه میلیون مهاجر افغانستان در ایران خبر داد. او گفت صلح افغانستان باید تحت نظارت سازمان ملل متحد پیش برده شود و ایران در این زمینه همکاری می‌کند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان از نقش کشورش در حمایت از روند صلح افغانستان یاد کرد و گفت، پاکستان در زمینه بورس‌های تحصیلی با افغانستان همکاری می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت این کشور در بخش‌های مختلف به افغانستان کمک می‌کند. او طی سخنانی از وضعیت امنیتی در افغانستان و گسترش آن در آسیای میانه ابراز نگرانی کرد و گفت امیدوار است مذاکرات بین‌افغانی به زودی به نتیجه برسد.

وزرای امور خارجه ازبکستان و ترکمنستان نیز از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اطمینان دادند.

سخنگوی وزارت دارایی افغانستان گفت، دیگر کمک کنندگان بزرگ حمایت مالی شان را تا شامگاه امروز سه‌شنبه اعلام خواهند کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More