شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۸ نوع گوشت در منوی غذایی دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان خبرساز شد

بر اساس اسناد منتشر‌شده، دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان برای سال ۱۴۰۰ خورشیدی، قرارداد ۱۸ نوع گوشت به ارزش نزدیک به ۶۴ میلیون افغانی را به اداره تدارکات ملی پیشنهاد کرده است.

خان آغا رضایی، رییس کمیسیون امور امنیت داخلی مجلس نمایندگان، امروز سه‌شنبه ۷دلو/بهمن، اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان ۱۸ نوع گوشت پیشنهاد کرده است.

طبق اسناد منتشر‌شده، برای این پروژه قراردادی فقط یک شرکت به نام «شرکت تجارتی نوبهار قلب آسیا» داوطلب شده است و هزینه حداقلی آن ۶۳ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۵۴۰ افغانی و هزینه حداکثری آن ۷۶ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۶۴۸ افغانی است.

دو هفته پیش، خان آغا رضایی برای نخستین بار در نشست عمومی مجلس نمایندگان اعلام کرد: «در حالی‌ که ما در بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد قرضه داریم و حدود ۷۵ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نان برای خوردن ندارند، اداره امور ریاست‌جمهوری ۱۸ نوع گوشت را قرار‌داد می‌کند و ۳۰ میلیون دلار برای خرید سبزیجات اختصاص می‌دهد.»

افشای این سند با واکنش‌های گسترده‌ کاربران رسانه‌های اجتماعی افغانستان روبه‌رو شده است. شهروندان و همچنین شماری از سیاستمداران افغانستان با اشاره به وضعیت اقتصادی، آمار فقر و بیکاری، جنگ و خشونت‌ها، از مقام‌های حکومت انتقاد کرده‌اند.

روز گذشته، عبدالهادی ارغندیوال، وزیر پیشین مالیه/دارایی افغانستان که به‌تازگی با حکم رییس‌جمهوری برکنار شد، در نشستی خبری، به ۱۸ نوع گوشت اشاره کرد و گفت ده روز قبل در یکی از نشست‌های کمیسیون تدارکات ملی به ریاست اشرف غنی، قرارداد ۱۸ نوع گوشت از اداره امور ریاست‌جمهوری ارائه و بدون هیچ مخالفتی تایید شد اما در پایان این نشست، او با این قرارداد مخالفت کرده است. ارغندیوال در ادامه افزود پس از مخالفت او، رییس‌جمهوری نیز این قرارداد را رد کرد. وزیر پیشین دارایی این قرارداد را ناعادلانه خواند و گفت حقوق سربازان این کشور ماهانه ۱۲۰۰۰ افغانی است، آن‌ها در خط مقدم جنگ آب و نان خشک ندارند و به همین دلیل او با این قرارداد مخالفت کرده است.

در پی انتقادهای گسترده کاربران رسانه‌های اجتماعی، شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد رییس‌جمهوری، در توییتی نوشت: «در اوج جدال میان امارت موقت و جمهوریت، یک جنگ منظم، سازمان‌یافته و هدفمند روانی علیه ارگ جریان دارد. قصه کد ۹۱، ترکاری/سبزیجات و ۱۸ نوع گوشت ریشه در همین دارد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More