شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامزدهای وزارت مالیه، امور خارجه و داخله افغانستان برنامه‌هایشان را در پارلمان ارائه کردند

به دنبال معرفی اعضای کابینه حکومت افغانستان به مجلس نمایندگان، امروز دوشنبه ۲۶ عقرب/آبان، محمدحنیف اتمر، نامزد وزارت امور خارجه، مسعود اندرابی، نامزد وزارت امور داخله/کشور، و عبدالهادی ارغندیوال، نامزد وزارت مالیه/دارایی با حضور در مجلس نمایندگان، برنامه‌هایشان را ارائه کردند.

محمد‌حنیف اتمر، نامزد وزارت امور خارجه، با فهرست کردن برخی تغییرها و تهدیدها، گفت به‌رغم تلاش‌های حکومت برای تامین صلح، جنگ شدت گرفته است و به‌دلیل ادامه جنگ و بحران کرونا، اقتصاد کشور نیز دچار رکود شده است. او گفت تا دو ماه آینده، تمام کمک‌های جامعه جهانی، که برای چهار سال در نظر گرفته شده بود، به پایان می‌رسد و حکومت افغانستان برای کنفرانس ژنو در هفته آینده آماده می‌شود.

به گفته اتمر، جامعه جهانی برای ادامه کمک‌ها ده شرط تعیین کرده است و این خطر وجود دارد که جامعه جهانی نتواند به ارائه کمک‌ها ادامه دهد.

نامزد وزارت خارجه افغانستان گفت با ادامه جنگ، بحران کرونا، رکود اقتصادی و احتمال کاهش کمک‌های خارجی، اجماع ملی و بین‌المللی افغانستان نیز در معرض خطر قرار دارد.

حنیف اتمر در مورد سیاست خارجی افغانستان گفت در کنار سایر اصول سیاست خارجی، چهار اصل مطلق در نظر گرفته شده است. او گفت عقاید و احکام دین اسلام در قلب سیاست خارجی افغانستان جای دارد، ماموریت سیاست خارجی این وزارتخانه تحقق منافع ملی کشور است و آب و خاک افغانستان، استقلال و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی تحت هیچ شرایطی مورد «سازش و اهانت» قرار نخواهد گرفت و عزت و وقار افغانستان در سیاست خارجی کشور رعایت و حفظ خواهد شد.

حنیف اتمر پایان جنگ و تامین صلح را هدف اول سیاست خارجی افغانستان خواند و گفت به کشورهای منطقه و جهان اعلام کردیم که جنگ در افغانستان خطری جدی برای منطقه و یگانه راه‌حل آن حفظ نظام جمهوری اسلامی افغانستان است. او حفظ نظام جمهوری اسلامی افغانستان و تامین صلح را به‌نفع افغانستان، منطقه و جهان خواند. اتمر در این راستا افزود افغانستان برای تامین صلح باید حمایت بین‌المللی و متحدان افغانستان از جمله ناتو، اتحادیه اروپا، آمریکا، استرالیا و آلمان را داشته باشد. به گفته او، منافع جامعه بین‌المللی بدون تامین صلح در افغانستان ممکن نیست. اتمر در ادامه افزود دولت افغانستان صلح را گدایی نمی‌کند بلکه برای تامین صلح، روی منافع مشترک کار می‌کند. حنیف اتمر مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، جرایم سازمان‌یافته، جلوگیری از مهاجرت‌های اجباری و جلوگیری از نقض حقوق بشر را عناصر مشترک افغانستان با کشورهای منطقه و جهان عنوان و تاکید کرد در صورت توافق صلح با طالبان، شورای امنیت سازمان ملل متحد، کشورهای منطقه و جهان باید با حمایت مالی، سیاسی و امنیتی، این صلح را ضمانت کنند.

نامزد وزارت خارجه افغانستان با اشاره به شکنندگی صلح، گفت در صورت توافق صلح با گروه طالبان، حقیقت تلخ این است که تهدید تروریسم بین‌المللی همچنان باقی خواهد ماند. به گفته او، از هر چهار یا پنج نفری که علیه دولت و مردم افغانستان می‌جنگند، یک نفر خارجی است. او گفت قرار نیست دولت افغانستان با این افراد صلح کند و ضمن درخواست همکاری جامعه جهانی در این زمینه، تاکید کرد مهم‌ترین همکاری حمایت از نظام جمهوری اسلامی افغانستان است.

اتمر تصریح کرد که مشکل افغانستان فقط تروریسم نیست بلکه مواد مخدر، قاچاق اسلحه و قاچاق انسان را نیز شامل می‌شود.

مسعود اندرابی، نامزد وزارت امور داخله/کشور، نیز برنامه‌هایش را برای اصلاحات و تقویت پلیس، به مجلس نمایندگان ارائه کرد و در بخش‌هایی از سخنانش گفت گروه طالبان چه در دوره مذاکره با آمریکا و چه در دوره گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی، برای کسب امتیاز بیشتر به جنگ ادامه دادند. به گفته او، نیروهای امنیتی طالبان را در سال گذشته شکست دادند و این گروه به اهدافشان نرسیدند.

عبدالهادی ارغندیوال، نامزد وزارت دارایی افغانستان، گفت مجموع درآمد ملی این کشور تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰۰ میلیارد افغانی خواهد رسید که در این صورت، افغانستان از نظر اقتصادی خودکفا خواهد شد و این کشور قادر خواهد بود بودجه عادی بخش امنیتی را تامین کند.

نامزد وزارت مالیه ابراز امیدواری کرد که کشورهای کمک‌کننده بر اساس تعهدهای قبلی، به کمک به افغانستان ادامه دهند. ارغندیوال در ادامه افزود حکومت دو هدف اساسی برای رشد اقتصادی کشور را که عبارت است از مصونیت غذایی و ایجاد اشتغال دنبال می‌کند.

او در ادامه افزود در حال حاضر، بودجه عادی در ادارات دولتی به‌صورت درست و شفاف هزینه نمی‌شود و وزارت مالیه تلاش می‌کند در چهار سال آینده، بودجه دولت را دقیق و درست تهیه و تدوین کند.

قرار است در روزهای آینده، دیگر نامزدهای وزارت برنامه‌هایشان را برای کسب رای اعتماد، به مجلس ارائه کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More