شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجلس نمایندگان افغانستان: ایران از ۲۲ گروه خطرناک مخالفان دولت در هرات حمایت می‌کند

 

هیات کمیسیون امور داخلی و امنیت ملی مجلس نمایندگان افغانستان، که برای بررسی وضعیت امنیتی و ارزیابی حکومت محلی به ولایت هرات رفته بود، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران از ۲۲ گروه مخالف دولت که اعضایشان از «خطرناک‌ترین» افرادند حمایت می‌کند و به آن‌ها پول، تجهیزات جنگی و نظامی می‌دهد.

عبدالستار حسینی، نماینده ولایت فراه در مجلس نمایندگان و عضو هیات کمیسیون امنیت مجلس، روز دوشنبه ۶ دلو/بهمن گفت در مجموع، ۲۲۰ گروه کوچک و بزرگ مخالف دولت در ولسوالی‌های ۱۷‌گانه و مرکز هرات فعالیت دارند که از میان آن‌ها، ۶۳ گروه فعال در حال تضعیف اداره محلی هرات‌اند و ۲۲ گروه تحت حمایت ایران قرار دارند. او در ادامه افزود گروه‌های مخالف تحت حمایت ایران متشکل از خطرناک‌ترین افرادند که در ترور، آدم‌ربایی، ناامنی در شاهراه اسلام‌قلعه و شاهراه شماره یک دست دارند. 

عبدالستار حسینی گفت هیات اعزامی مجلس در سفر به هرات، با والی، فرمانده پلیس، رییس امنیت ملی، مسئولان زندان، مسئولان قول‌اردو/لشکر ۲۰۷ ظفر و افرادی از اقشار گوناگون جامعه دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. او با ارائه گزارش هیات، گفت در هرات بین ارگان‌های محلی، پلیس و امنیت ملی هیچ نوع هماهنگی وجود ندارد و مسئولان این ادارات آلوده به فساد اداری‌اند.

این عضو مجلس نمایندگان گفت سفارت ایران در کابل گزارش هیات اعزامی مجلس به هرات را بی‌‌اساس خوانده است. او خطاب به سفارت ایران گفت: «اگرچه از نظر استخباراتی ارائه و اعلام این موضوع درست نیست اما نمایندگان مجلس باید بدانند که من چند نفر از اجیران ایران را که هرات را ناامن کرده معرفی می‌کنم. مولوی غلام‌حیدر از کوهسان، ملا ناصر وفا و ارباب نصار احمد از منطقه گلران هرات از جمله این افرادند و اگر سفارت ایران خواسته باشد، تاریخ، ساعت و مقدار پول، کلاشنیکف و ماشین‌های جنگی را که به این افراد تحویل داده‌اند نیز ارایه می‌کنم.»

حسینی در ادامه، مسئولان اداره محلی و امنیتی ولایت هرات را به ناتوانی و فساد متهم کرد و گفت فرمانده پلیس هرات به فساد آلوده است و هفته‌ای یک میلیون افغانی از دروازه میرداود می‌گیرد، هفته‌ای یک میلیون افغانی از پلیس راه اسلام‌قلعه، هفته‌ای یک میلیون افغانی از شاهراه و ۷۰۰ هزار افغانی از مسجد شیله سفید می‌گیرد. این عضو مجلس همچنین مدعی شد که فرمانده پلیس هرات سمت‌های برخی از حوزه‌های امنیتی را می‌فروشد. 

عبدالستار حسینی، به نقل فرمانده پلیس هرات، گفت او تا دو ماه هیچ نوع مداخله‌ای در گمرک هرات نکرده بود اما پس از آن، شورای امنیت ملی افغانستان به او گفته بود در امور مداخله کن. این عضو مجلس تصریح کرد که از فرمانده پلیس هرات صدا، تصویر و فیلم وجود دارد.

حسینی همچنین گفت رییس امنیت هرات از هیچ نوع توانایی برخوردار نیست و ریاست امنیت ملی هرات، که یک نهاد فعال در بخش امنیت در حوزه غرب است، اکنون کارایی ندارد و تمام گروه‌های مخالف دولت از نیمروز، فراه، غور و بادغیس در هرات فعالیت می‌کنند. او در ادامه افزود بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، رییس امنیت ملی هرات در تبانی با شورای تاجران قندهار، هفته‌ای ۲۰ هزار دلار پول می‌گیرد. این عضو مجلس والی هرات را نیز ناتوان خواند و گفت مردم هرات از والی ناراضی‌اند. 

عبدالستار حسینی در بخشی از گزارش هیات اعزامی، گفت کامران علیزی، رییس شورای ولایتی هرات، در ۵۰ درصد ناامنی‌ها و نابرابری‌ها در ولایت هرات دست دارد و خود را رییس‌جمهوری هرات می‌داند. او رییس شورای ولایتی هرات را به قاچاق سنگ چشت شریف، قاچاق دارو از ایران و قاچاق تیل/نفت متهم کرد و افزود کامران علیزی زورگویی می‌کند و هرکس مانع او شود از سر راه بر می‌دارد. به گفته حسینی، رییس شورای ولایتی هرات از بندر تورغندی تا اسلام‌قلعه نماینده دارد و از هر موتر/خودرو ۱۵۰ دلار پول می‌گیرد. او گفت: «کامران علیزی یک غده سرطانی و سراپا مشکل برای هرات است.»

به گفته این عضو مجلس نمایندگان افغانستان، هرات ۴/۵ میلیون نفوس دارد اما ۳۷۰۰ پلیس در این ولایت مستقرند که قادر به تامین امنیت نیستند. او گفت مشکل اصلی در ولایت هرات از مرکز ناشی می‌شود و حکومت مرکزی افراد ناتوان و فاسد را در هرات تعیین می‌کنند.

حسینی تاکید کرد که مرز افغانستان با ایران باز است و قبلا از دهنه ذوالفقار تا اسلام‌قلعه، بیش از ۸۰ پاسگاه امنیتی مستقر بود اما فعلا در این مسیر، فقط دو پاسگاه وجود دارد و پاسگاه‌های دیگر تخلیه شده‌اند. به گفته او، به‌دلیل باز بودن مرز، از این طرف انسان و مواشی/چارپایان و از آن طرف، سلاح قاچاق می‌شود و مخالفان دولت تردد می‌کنند.

این عضو مجلس نمایندگان گفت مردم هرات والی، فرمانده پلیس، رییس امنیت ملی این ولایت را نمی‌خواهند و به مسائل امنیتی این ولایت باید رسیدگی شود.

مجلس نمایندگان افغانستان در ۱۵ جدی/دی، چهار نفر از اعضای مجلس را برای بررسی وضعیت امنیتی، به هرات اعزام کرد. عبدالستار حسینی ریاست این هیات را بر عهده داشت. حمیدالله حنیف، حبیب‌الرحمان پدرام و کرام‌الدین رضا‌زاده دیگر اعضای هیات بودند.

این اولین بار نیست که اعضای مجلس نمایندگان افغانستان جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان متهم می‌کنند. پیش از این نیز مقام‌های ارشد دولت افغانستان و مقام‌های آمریکایی ایران را به تمویل/تامین مالی، آموزش و حمایت از طالبان متهم کرده بودند، مساله‌ای که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره تکذیب کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More