شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
سهام اوبر و لیفت در سراشیبی سقوط

اوضاع نابسامان تاکسی‌های اینترنتی

در روزهای گذشته، ارزش سهام دو شرکت خدمات تاکسی اینترنتی «اوبر» و «لیفت» به پایین‌ترین حد خود از زمان عرضه عمومی رسید؛ موضوعی که شک و تردید سرمایه‌گذاران نسبت به آینده موفق این شرکت‌ها را بیش از گذشته افزایش داده است.

ارزش سهام اوبر، روز سه‌شنبه ۱۲ شهریورماه، با کاهش ۵/۷ درصدی به ۳۰/۷۰ دلار رسید. این میزان، پایین‌تر از رکورد گذشته کاهش ارزش سهام این شرکت بود که در تاریخ ۳۰ اوت (هشتم شهریور) امسال به ثبت رسیده بود. در آن زمان، ارزش هر سهم اوبر به ۳۲/۵۷ دلار تنزل پیدا کرده بود.

شرکت لیفت نیز که رقیب اصلی اوبر به حساب می‌آید، با افت سهام مشابهی روبه‌رو شد. ارزش هر سهم این شرکت با ۷/۲ درصد کاهش به ۴۵/۴۲ دلار رسید. پیش از این، رکورد افت سهام این شرکت مربوط به روز ۱۳ مه ۲۰۱۹ (۲۳ اردیبهشت) بود که ارزش هر سهم آن را به مرز ۴۸/۱۵ دلار رسانده بود.

از اوایل سال جاری میلادی که سهام اوبر و لیفت به‌صورت عمومی در بازار بورس آمریکا عرضه شد، هر دو شرکت مسیر بسیار دشواری را طی کرده‌اند. این مساله تا جایی پیش رفته است که سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها امکان سوددهی این دو مجموعه در آینده‌ای نزدیک را زیر سوال برده‌اند. روز سه‌شنبه سهام هر دوی این شرکت‌ها ۳۰ درصد پایین‌تر از ارزش اولیه آن معامله شد.

اوبر در گزارش مربوط به نیمه دوم سال ۲۰۱۹ از زیان ۵/۲۴ میلیارد دلاری خود خبر داده است. این شرکت دلیل این میزان ضرر را هزینه‌های مرتبط با ورود به بازار سهام عنوان کرده است. از سوی دیگر، لیفت در نیمه دوم سال جاری میلادی ۶۴۴/۲ میلیون دلار ضرر داده است. زیانی که در مقایسه با رقم ۱۷۸/۹ میلیون دلاری سال گذشته، چشمگیر به نظر می‌رسد.

یک تهدید بزرگ دیگر علیه این شرکت‌ها، قانون پیشنهادی منطقه کالیفرنیاست که اگر در مجلس سنا تایید شود، تاکسی‌های اینترنتی را ملزم می‌کند تا رانندگان ناوگانشان را به‌عنوان کارمندان خود طبقه‌بندی کنند. این لایحه در ماه مه امسال به تصویب مجلس ایالتی کالیفرنیا رسیده است. در همین حال، دو شرکت اوبر و لیفت قول حمایت ۶۰میلیون دلاری از قانونی را داده‌اند که رانندگان شرکت‌های تاکسی اینترنتی را در طبقه‌بندی پیمانکار حفظ کند.

مدیران اوبر و لیفت تلاش کرده‌اند تا نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را با ترسیم مسیر سوددهی کسب‌وکارشان برطرف کنند. برایان رابرتز، مدیرعامل لیفت می‌گوید به نظرش اوج زیان این شرکت مربوط به سال گذشته بوده است. این در حالی است که دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، زیان نیمه دوم امسال را همچون ضربه‌ای توصیف کرده که ممکن است «یک بار در طول عمر» تجربه شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More