شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بانک جهانی: اقتصاد ایران در سال میلادی جاری ۳/۶ درصد کوچکتر می‌شود

 

بانک جهانی در تازه‌ترین ارزیابی خود از اقتصاد جهانی، به آمارهای ایران نیز اشاره کرده و می‌گوید که بر اساس برآوردها، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی منفی ۱/۵ درصد بوده و در سال ۲۰۱۹ منفی ۳/۶ درصد خواهد بود.

آمارهای بانک جهانی می‌گوید اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ و با لغو تحریم‌ها جهشی ۱۳/۴ درصدی را شاهد بود و این شاخص در سال ۲۰۱۷ به ۳/۸ درصد رسید.

لغو تحریم‌ها، صادرات نفت ایران را به شدت افزایش داد و صنایع این کشور، از جمله خودروسازی جان تازه‌ای گرفت.

صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران با خروج آمریکا از برجام، از ۲/۵ میلیون بشکه در اردیبهشت ماه به یک میلیون بشکه سقوط کرده است.

صنعت نفت بزرگترین سهم را در تولید ناخالص داخلی ایران دارد.

خودروسازی، دومین سهم را در اقتصاد ایران دارد، اما آمارهای رسمی حاکی است که طی ماه‌های گذشته تولید خودرو به شدت سقوط کرده است.

در همین زمینه، آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان پنج شنبه ۲۰ دی ماه به خبرگزاری ایلنا گفت امروز خودروسازها بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بدهی معوق به قطعه‌سازها دارند که حتی اگر آن هم تعیین شود به دلیل عدم فعالیت بیشتر قطعه‌سازان در ماه‌های اخیر و بالا رفتن مواد اولیه حداقل نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات و سرمایه در گردش هستند تا بتوانند دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند.

وی گفت: بنابر آخرین آمار، خودروهایی که در کارخانه‌های ایران‌خودرو و سایپا  به دلیل کمبود قطعات یدکی تجاری نشده‌اند و در کف انبار خوابیده، امروز به بیش از ۹۰ هزار دستگاه رسیده است. «این یعنی سرمایه عظیمی از این دو خودروساز و قطعه‌سازان راکد مانده است.»

خبرگزاری ایرنا نیز همزمان گزارش داد که به غیر از افت خودرو سواری و باری، تولید اتوبوس در ۹ ماهه امسال با کاهش ۶۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ۵۲۳ دستگاه کاهش یافته است.

البته کاهش تولید ناخالص داخلی در آمارهای بانک جهانی بر پایه «قدرت برابری خرید» محاسبه شده است. برابری قدرت خرید در مقایسه دو اقتصاد و قدرت خرید معنا پیدا می‌کند. یعنی بایستی دید دو نفر در دو کشور مختلف برای خرید یک مقدار معین کالا چه مقدار هزینه باید پرداخت کنند، درغیراین‌صورت تولید ناخالص داخلی ایران اساس «نرخ جاری دلار» بسیار کوچکتر خواهد شد.

برای نمونه بر اساس ارزیابی صندوق بین المللی پول، حجم اقتصاد ایران (تولید ناخالص داخلی) در سال ۲۰۱۸ کمی بیش از ۴۳۰ میلیارد دلار بود، اما در سال جاری به ۳۳۴ میلیارد دلار سقوط خواهد کرد.

علت این امر، افت چشمگیر ارزش ریال در برابر دلار است.

بانک جهانی می‌گوید که رشد تولید ناخالص داخلی ایران (بر پایه قدرت برابری خرید) در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هر کدام به مثبت ۱/۱ درصد افزایش خواهد یافت.

این گزارش همچنین رشد اقتصادی جهانی برای سال جاری را ۲/۹ درصد ارزیابی کرده که یک صدم درصد کمتر از ارزیابی قبلی بانک جهانی است. سال گذشته این شاخص ۳ درصد بود.

برای سال ۲۰۱۹، به غیر از ایران، رشد اقتصادی همه کشورهای منطقه مثبت خواهد بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More