شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویترز: یک شرکت چینی نقش اصلی را در فروش نفت ایران و ونزوئلا برعهده دارد

 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مختلف گزارش داده است پس از آنکه آمریکا نفت ایران و ونزوئلا را تحریم کرد، یک شرکت چینی نقش اصلی را در فروش نفت این دو کشور بر عهده دارد.

رویترز به نقل از منابع متعدد روز پنجشنبه گزارش داد که نقش اصلی در فروش نفت تحریم‌شده ایران و ونزوئلا بر عهده شرکت چینی «کنکورد پترولیم»، موسوم به شرکت سی‌سی‌پی‌سی است.

دولت دونالد ترامپ این شرکت چینی را در سال ۲۰۱۹ به فهرست تحریم‌‌های مرتبط با ایران اضافه کرد. با این حال به نوشته رویترز، پیش از این نقش اصلی و کانونی این شرکت در کمک به فروش نفت ایران و به ویژه نفت ونزوئلا شناخته نبود.

رویترز با استناد به هفت منبع مختلف در ایران، چین، ونزوئلا و نهادهای مختلف بین‌المللی گزارش داده است که نقش این شرکت چینی در فروش نفت ونزوئلا در سال جاری میلادی آغاز شد و این شرکت از پالایشگاه‌های کوچک در چین به عنوان واسطه استفاده می‌کند.

بنابر همین گزارش، این شرکت چینی در هنگ‌کنگ ثبت شده و به سرعت به شریک ونزوئلا تبدیل شده است و تنها در دو ماه آوریل و مه عهده‌دار فروش بیش از ۲۰ درصد از صادرات نفت ونزوئلا، معادل ۴۴۵ میلیون دلار، بوده.

مشتریان نفتی در کشورهای مختلف جهان، از جمله در چین، به دلیل تحریم‌های آمریکا حاضر به خرید نفت ایران و ونزوئلا نیستند و تهران و کاراکاس اقدام به روش‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها کرده و به فروش نفت در دریا متوسل شده‌اند.

به نوشته رویترز، شرکت سی‌سی‌پی‌سی برای انتقال نفت ایران و ونزوئلا به چین دست‌کم ۱۴ نفتکش در اختیار دارد که ظرفیت مجموع آنها بالغ بر ۲۸ میلیون بشکه نفت می‌شود و با احتساب یک نفتکش مرتبط دیگر، این ظرفیت به حدود ۳۰ میلیون بشکه می‌رسد.

به نوشته رویترز، مسئولان این شرکت چینی به ایمیل این خبرگزاری پاسخی نداده‌اند و یکی از کارمندان این شرکت نیز در تماس تلفنی رویترز گفت از چنین موضوعی بی‌اطلاع است.

مقام‌های ایران و ونزوئلا نیز حاضر به ارائه توضیحی به رویترز نشده‌اند.

در حالی که مذاکره‌کنندگان آمریکایی با همکاری شرکای بین‌المللی خود در تلاش برای احیای برجام‌اند، روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، واشینگتن تحریم‌های جدیدی را علیه فروش نفت ایران به چین اعمال خواهد کرد.

این روزنامه روز دوشنبه ۲۸ تیر به نقل از مقام‌های آمریکایی و منابع آشنا به پرونده مذاکرات نوشت، به دلیل متزلزل شدن این مذاکرات، آمریکا در حال بررسی تشدید تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران به منظور ترغیب جمهوری اسلامی به برگشت به توافق و بالا بردن هزینه‌های ترک مذاکرات وین است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More