شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وال استریت ژورنال: آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه فروش نفت ایران است

 

در حالی که مذاکره‌کنندگان آمریکایی با همکاری شرکای بین‌المللی خود در تلاش برای احیای برجام‌اند، روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، واشینگتن تحریم‌های جدیدی را علیه فروش نفت ایران به چین اعمال خواهد کرد.

این روزنامه روز دوشنبه ۲۸ تیر به نقل از مقام‌های آمریکایی و منابع آشنا به پرونده مذاکرات نوشت، به دلیل متزلزل شدن این مذاکرات، آمریکا در حال بررسی تشدید تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران به منظور ترغیب جمهوری اسلامی به برگشت به توافق و بالا بردن هزینه‌های ترک مذاکرات وین است.

تاکنون شش دور از مذاکرات وین برای احیای احتمالی برجام برگزار شده و برگزاری دور هفتم آن به بعد از آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی موکول شده است.

این مقام‌ها به وال استریت ژورنال گفتند با اجرای طرحی که در حال تهیه است، جلوی فروش فزاینده نفت خام ایران به چین از طریق تحریم‌های تازه علیه شبکه حمل و نقل دریایی گرفته می‌شود.

چین اصلی‌ترین خریدار نفت ایران است و بر اساس گزارش‌ها، در ماه‌های اخیر فروش نفت خام ایران به این کشور افزایش یافته است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، این شبکه حمل و نقل دریایی، موجب صادرات روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام ایران به چین و به دست آمدن درآمدی حیاتی برای جمهوری اسلامی می‌شود.

همچنین به گفته این مقام‌ها، این طرح شامل اجرای تهاجمی تحریم‌های فعلی از طریق برچسب‌گذاری‌های جدید یا اقدامات قانونی است که پیش‌تر هم معاملات با صنعت نفت و کشتیرانی ایران را منع کرده است.

وال استریت ژورنال به عنوان نمونه، به تحریم کاپیتان یک نفتکش ایرانی به مقصد سوریه در گذشته اشاره و اضافه کرد آمریکا همچنین محموله‌های سوختی را که تهران برای ونزوئلا می‌فرستاد توقیف کرد.

یکی از مقام‌های آمریکایی به این روزنامه گفت: «چیز مهم دیگری برای تحریم کردن در اقتصاد ایران باقی نمانده است. فروش نفت ایران به چین غنیمت است.»

بر اساس اظهارات مقام‌های آمریکایی، هنوز تصمیمی درباره روند کار اتخاذ نشده است، زیرا خطراتی وجود دارد که این تلاش می‌تواند نتیجه معکوس دهد.

به گفته آنان، گزینه‌های دیگری نیز در حال بررسی است. یک مقام دیگر درباره این گزینه‌ها به وال استریت ژورنال گفت: «این موارد شامل یک کارزار دیپلماتیک برای ترغیب چین، هند و سایر خریداران عمده نفت خام ایران به کاهش واردات کالا، معاملات غیرنفتی، تامین مالی بدهی و نقل و انتقالات مالی است.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه در واکنش به اظهارات اخیر عباس عراقچی، ایران را به تلاش «شنیع» برای رفع تقصیر از مسئولیت بن‌بست فعلی در مذاکرات وین برای بازگشت متقابل احتمالی به برجام متهم کرد.

پرایس با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «پس از آن‌که ایران تصمیمات ضروری را اتخاذ کند، ما آماده بازگشت به وین برای تکمیل ادامه مذاکرات در مورد احیای برجام هستیم.»

وال استریت ژورنال نوشت که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی طی یک سال اخیر پیشرفت‌هایی داشته و طبق تخمین مقام‌های اروپایی و آمریکایی، تهران می‌تواند ظرف دو تا سه ماه، مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی را به دست آورد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More