شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بودجه ۹۷، تازه اما مبهم؟

 

ارائه بودجه سال ۱۳۹۷ ایران از سوی حسن روحانی به مجلس، واکنش‌های رسانه‌ای زیادی برانگیخته است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه و دوشنبه (21 و 22 آذر) این هفته مفاد بودجه سال آتی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارئه داد.

تاکید روحانی بر شفافیت این بودجه و منوط کردن پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها به چگونگی عملکرد سه ماهه آنها امری تازه به شمار می‌رود که البته به زعم نمایندگان مجلس، دارای ابهام است.

با توجه به تاکید روحانی بر متفاوت بودن این بودجه با بودجه سال‌های قبل، نکاتی از این بودجه به دلایلی از اهمیت خاصی برخوردارند و احتمالًا تاثیرشان بر زندگی روزانه مردم بیشتر ملموس خواهد بود.

اما برخی نمایندگان معتقدند این بودجه عملیاتی نیست و تفاوتی با بودجه سال های گذشته ندارد.

براساس بودجه درنظر گرفته شده سال ۱۳۹۷ و میزان تعیین‌شده در آن برای یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها در سال جدید، بیش‌از ۳۰‌میلیون نفر از فهرست دریافت یارانه حذف خواهند شد. معلوم نیست که حذف ۳۰ میلیون ایرانی از لیست پرداخت یارانه چگونه با شعار اصلی این بودجه مبنی بر فقر‌زدایی همخوانی پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در یک داده‌ نمایی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور که از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر شده است، ۵۴ درصد منابع از محل درآمدها، ۲۹ درصد از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و ۱۸ درصد نیز از محل واگذاری دارایی‌های مالی قرار است تامین شود. همچنین ۷۵ درصد مصارف دولت در بخش "هزینه‌ها"، ۱۶ درصد در بخش تملک دارایی‌های سرمایه ای و ۹ درصد نیز برای مصارف تملک دارایی‌های مالی پیش بینی شده است.
حسن روحانی با توصیف بودجه ۱۳۹۷ به عنوان ادامه بودجه دولت یازدهم گفت: "اگر بخواهم بودجه امسال را در یک کلام تعریف کنم، بودجه 97 بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است."

وی همچنین "استانداردسازی زندگی مردم" در بخش اقشار ضعیف را به عنوانی هدفی برای رفع فقر مطلق از بودجه 97 عنوان کرد.

برخی از نمایندگان مجلس در واکنش به این بودجه، مواردی از قبیل فقرزدایی و رسیدگی به اشتغال مردم که رئیس‌جمهور از آنها به عنوان نکات تازه بودجه تازه تلقی کرده را زیر سئوال برده‌ و گفته‌اند که چیز تازه‌ای در آن دیده نمی‌شود. محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای مجلس صحبت های رئیس جمهوری درباره فقرزدایی را به باد انتقاد گرفت و گفت: "ما هم گاهی خیلی آرزوها داریم ولی با این ساختار بودجه ومحدودیت منابع، این آرزوها تحقق پیدا نمی کنند."

به دور از حواشی ارائه بودجه و واکنش‌ها به آن، اینکه بودجه سال آینده چگونه زندگی میلیون‌ها ایرانی را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد به امتحانی در عرصه واقعی زندگی اقشار مردم نیاز دارد.
 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More