شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
حمایت رییس‌‌جمهور از عملکرد اقتصادی دولت

روحانی: در ۹ ماه سال جاری ۶۲۳ هزار اشتغال خالص ایجاد شده

 

رئیس‌جمهور ایران می‌گوید در ۹ ماه سال جاری ۶۲۳ هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شده و برای اولین بار شمار شاغلان کشور به مرز ۲۴ میلیون نفر رسیده است.

حسن روحانی چهارشنبه ۱۲ دی ماه در جلسه هیات دولت گفت در آغاز دولت (سال ۱۳۹۲)، تعداد شاغلان ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود و طی سال‌های گذشته در مجموع ۳ میلیون و ۳۰۹ هزار نفر به میزان اشتغال خالص افزوده شده است.

اظهارات آقای روحانی درباره بهبود وضعیت اشتغال در حالی است که بر اساس آمارهای صندوق بین المللی پول، نرخ بیکاری در ایران از سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳ میلادی) تاکنون افزایش چشم‌گیری داشته است. البته، ایجاد شغل‌های جدید یکی از مولفه‌های نرخ بیکاری است و ورود نیروهای جدید به بازار کار نیز در محاسبه نرخ بیکاری دخیل است.

نرخ بیکاری در زمان آغاز کار حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۰/۴ درصد بود که بر اساس ارزیابی صندوق بین المللی پول در پایان سال گذشته میلادی نزدیک ۱۳ درصد رسیده و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۲ با افزایشی متمادی به نزدیک ۱۶ درصد برسد.

 

تجارت غیرنفتی

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در ۹ ماهه گذشته تراز تجاری (اختلاف واردات و صادرات) ناشی از صادرات غیرنفتی با رقم حدود ۷۵۰ میلیون دلار، مثبت بوده که این رقم نشان دهنده تلاش‌های موفقیت‌آمیز فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی است.

آمارهای گمرکی نیز گفته‌های آقای روحانی را تایید می‌کند، اما رشد تراز تجارت خارجی کشور بیشتر نتیجه افزایش صادرات غیرنفتی در نیمه اول سال و کاهش چشمگیر واردات کشور است.

صادرات غیرنفتی ایران (با احتساب میعانات گازی که نوعی نفت خام است) در ۹ ماه سال جاری به ۳۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار رسیده که رشدی ۴.۵ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال نشان می‌دهد.

البته، میزان صادرات ایران در آذرماه به زیر ۱/۹ میلیارد دلار رسیده که نسبت به متوسط صادرات ماهانه کشور نصف شده است.

واردات ۹ ماهه کشور نیز با کاهشی بیش از ۱۳ درصدی به ۳۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار رسیده است.

 

صادرات نفت

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «بر اساس گزارش وزیر نفت، فروش نفت به همان صورتی که مدنظر بود ادامه دارد و برخی مشکلات جزئی که وجود دارد قابل حل است و به‌زودی برطرف خواهد شد».

او دقیقا نگفت که دقیقا چه میزان صادرات مد نظر بوده است، اما گزارش‌های بین‌المللی حاکی از افت صادرات نفت و میعانات گازی ایران به یک میلیون بشکه است. سال گذشته متوسط صادرات روزانه ایران ۲/۵ میلیون بشکه بود.

در بودجه سال آینده اشاره مستقیمی به میزان صادرات نفت و میعانات گازی نشده است، اما مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که دولت صادرات ۱/۵ میلیون بشکه نفت را هدفگذاری کرده است.

 

تورم

روحانی با اشاره به آمار بانک مرکزی درباره نرخ تورم گفت که این آمار هم امیدوارکننده بود و نشان می‌دهد که التهاب قیمت‌ها درحال کنترل است. «آمار بانک مرکزی همچنین به شاخص قیمت‌های تولیدی در سطح عمده‌فروشی مربوط می‌شود و بر این اساس در ماه آذر نسبت به ماه آبان ۴/۵ درصد کاهش داریم و این خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است».

رئیس جمهور گفت که «آمار تورم در تولید، همیشه پیشخوان اعلام اقتصاد ماه‌های آینده است و این نشان می‌دهد مسیری که دولت و ستاد اقتصادی دولت انتخاب کرده، مسیری درست و امیدوارکننده است و ان‌شاء الله این مسیر ادامه می یابد.»

بر اساس ارزیابی صندوق بین المللی پول، نرخ تورم سال ۲۰۱۸ ایران به حدود ۳۰ درصد اوج گرفته، و در سال جاری میلادی به بالای ۳۴ درصد خواهد رسید. این گزارش اضافه می‌کند در سال‌های بعد روند تورم کاهشی خواهد شد و در‌نهایت در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۲ درصد خواهد است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به آذرماه امسال را ۱۸ درصد اعلام کرد که نسبت به آبان ماه ۲/۴ درصد افزایش یافته و تورم نقطه به نقطه (آبان امسال نسبت به آبان پارسال) به آستانه ۳۵ درصد رسیده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More