شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی خروج اسناد هسته‌ای از کشور را تایید کرد؛ جهانگیری: اسرائیل داخل نفتکش ما آدم می‌فرستاد

 

حسن روحانی در آخرین روزهای دولتش برای اولین بار خارج کردن اسناد هسته‌ای جمهوری اسلامی از ایران به دست اسرائیل را تایید کرد. همزمان اسحاق جهانگیری معاون روحانی نیز اسرائیل را به منفجر کردن نفتکش‌های ایرانی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی روز دوشنبه ۱۱ مرداد در نشست با مدیران ارشد دولتش در سالن اجلاس سران، گفت: «اسنادی که حالا دروغ و راست اسرائیلی‌ها آمدند و بردند و منتشر  و بردند پیش ترامپ و گفتند با این اسناد را ما اگر منتشر کنیم دیگر چیزی باقی نمی‌ماند از برجام  و تو بخواهی بمانی یا نمانی باید [از برجام] خارج شوی.»

در اردیبهشت ۱۳۹۷، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، اعلام کرد موساد طی یک عملیات موفق شده اسناد محرمانه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را از این کشور خارج کنند.

نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت این اسناد شامل ۵۵ هزار سند روی ۱۸۳ سی‌دی است که در یک مرکز محرمانه در حومه تهران مخفی شده بود.

 

 

نخست وزیر پیشین اسرائیل یک سال بعد گفت که پیش از ماموریت این کشور در ایران دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری وقت آمریکا را در حاشیه اجلاس داووس در ژانویه ۲۰۱۸ از آن آگاه کرده بود.

چند ماه بعد از خارج کردن اسناد هسته‌ای از ایران، ترامپ، آمریکا را رسما از برجام خارج و تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

پیش از این در میان مقام‌های حکومتی ایران، فقط محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتقال اسناد محرمانه هسته‌ای از ایران به اسرائیل را تایید کرده بود که او نیز پس از چند روز اظهاراتش را تکذیب کرد.

پس از آن، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری پیشین، در فروردین  ۱۴۰۰ و پس از حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز اعلام کرد: «می‌آیند اسناد سری ملت را از دل تهران برمی‌دارند و می‌برند».

دو ماه بعد، احمدی‌نژاد در جریان کارزارهای انتخاباتی نیز گفت سقف سازمان فضایی را سوراخ کردند و اسناد کشور را بردند و بالاترین مسئول مقابله با جاسوسی اسرائیل در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خودش جاسوس اسرائیل از کار درآمد.

پس از انتخابات نیز علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات، گفت در ۱۰ سال گذشته، نفوذ موساد در بخش‌های مختلف ایران به حدی رسیده که «جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند».

 

واکنش روحانی به اظهارات خامنه‌ای

روحانی روز دوشنبه در سخنرانی خود ادامه داد: «ما یک نقص بزرگ داشتیم و آن اینکه طوفانی که ایجاد می‌شود و بمبی به سر مردم ریخته می‌شد، می‌گفتند دولت کجاست؟ این هم توطئه دشمن بود رسانه‌های ما حریف رسانه‌های دشمن نشدند.»

روحانی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر علی خامنه‌ای که هرگونه اعتماد به غرب را رد کرد، گفت: «اعتماد مقوله دیگری است اما حرف زدن، مذاکره، توافق و تفاهم موضوع دیگری است.»

او با تاکید بر این که «همه موارد با چارچوب‌های مدنظر رهبری حرکت شد»، اضافه کرد: «فکر نمی‌کردیم آمریکایی ها به راحتی برجام را زیر پا بگذارند.»

 

 

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز در پاسخ غیرمستقیم به خامنه‌ای با تاکید بر این که تیم‌ مذاکره‌کننده دولت روحانی به آمریکا اعتماد نکرد، گفت: «ما که متحدی نداریم، اما به نزدیک‌ترین متحد در روابط بین‌الملل هم نمی‌شود اعتماد کرد.»

 

جهانگیری: اسرائیل داخل نفتکش ما آدم می‌فرستاد

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، در این نشست درباره دشواری‌های جمهوری اسلامی برای فروش نفت با وجود تحریم‌ها گفت: «هیچ کس از ما نپرسید که چگونه نفت فروختید؟»

او ادامه داد: «ترامپ ایستاد و نگذاشت یک بشکه نفت فروخته شود و به ۱۲ نفتکش ما آسیب زده و منفجر کردند. اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش ما و آن را منفجر می‌کرد هیچ کس نگفت پول نفت چگونه جابه‌جا می‌شد.»

این اظهارات در حالی است که ایران در روزهای اخیر از سوی آمریکا، بریتانیا و اسرائیل به حمله پهپادی به مرسر استریت یک نفتکش تحت مدیریت یک شرکت اسرائیلی در آب‌های نزدیک به عمان متهم شده است.

دولت بریتانیا که در حمله به این کشتی یکی از اتباع خود را از دست داده، جلسه کمیته اضطراری، جلسه کبرا، برای نحوه پاسخگویی به این حمله تشکیل داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز اعلام این کشور به متحدان خود برای محکوم کردن این اقدام ایران می‌پیوندد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More