شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بایدن در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل: اگر برجام شکست بخورد، برای مقابله با تهدید ایران گزینه‌های دیگر را می‌سنجیم

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست یابد و اگر نتواند برجام را احیا کند گزینه‌های دیگری را علیه جمهوری اسلامی در نظر خواهد گرفت.

جو بایدن پیش از آغاز این نشست، که روز جمعه ۵ شهریور ماه در کاخ سفید برگزار شد، گفت: «اگر در ابتدا دیپلماسی برای ایران کار نکرد، اقدامات دیگری را اتخاذ خواهیم کرد.»

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با ابراز رضایت از هر دو موضع بایدن، گفت: «اگر یک رژیم اسلامگرای افراطی به سلاح هسته‌ای دست یابد، چنین ترکیبی کابوس هسته‌ای تمام جهان خواهد بود. ایران صادرکننده شماره یک ترور، بی‌ثباتی و نقض حقوق بشر در جهان است. همین الان که اینجا حرف می‌زنیم، سانتریفیوژهای ایران در نطنز و فردو در حال چرخیدن هستند. اما ما باید آنها را متوقف کنیم و هر دو در این مورد توافق داریم.»

نخست‌وزیر اسرائیل گفت استراتژی را که برای مقابله با تهدید ایران به بایدن معرفی می‌کند دو هدف اصلی دارد: «اول اینکه تجاوزگری ایران را در منطقه متوقف کند و آن را به داخل جعبه برگرداند. دوم اینکه به طور دائم جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد.»

پس از این دیدار، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد که نفتالی بنت در دیدار خود با جو بایدن یک استراتژی را در ارتباط با ایران معرفی کرده که به جای گزینه حمله نظامی، شامل «تعداد زیادی اقدام‌های کوچک» علیه جمهوری اسلامی در «جبهه‌های مختلف دیپلماتیک و نظامی» است.

نخست‌وزیر اسرائیل پس از دیدار با جو بایدن، به خبرنگاران گفت نسبت به چشم‌انداز همکاری کشورش با آمریکا علیه ایران «بسیار خوشبین» است و خاطرنشان کرد: «زمان زیادی نداریم. موضوع ایران بسیار فوری و اضطراری است و نمی‌توانیم آن را به تعویق بیاندازیم.»

به گفته مقام‌های اسرائیلی، بنت در دیدار با بایدن، بن‌بست بین ایران و اسرائیل را به جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سابق تشبیه و تاکید کرده است که آمریکا باید «تجاوزگری» ایران را در منطقه پایان دهد و برای همین منظور نباید نیروهای خود را از عراق و سوریه خارج کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، پس از نشست روز جمعه جو بایدن و نفتالی بنت، مقام‌های اسرائیلی به این نظر رسیده‌اند که کاخ سفید نسبت به احتمال احیای برجام خوشبین نیست.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نیز سفر نفتالی بنت به واشینگتن را «موفقیت‌آمیز» خواند و گفت این سفر به امنیت، آینده و قدرت سیاسی اسرائیل کمک خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More