شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قیمت بنزین میان دو راهی مجلس و شورای اقتصادی سران قوا

قیمت بنزین در سال جاری مشخص نیست ثابت می‌ماند یا قرار است بالا برود. از یک سو مجلس مخالف افزایش آن است و از سوی دیگر شورای سران قوا از افزایش قیمت بنزین سخن می‌گویند.

علی بختیار، عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی می‌گوید مجلس برای افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن تصمیمی نگرفته و مخالف افزایش قیمت آن است.

به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس روز چهارشنبه، ۲۸ فروردین افزایش نرخ ارز، نامناسب بودن اوضاع اقتصادی مردم و همینطور تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم را از دلایل مخالفت مجلس و کمیسیون انرژی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین در سال ۹۸ اعلام کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری فارس یک روز پیش از آن، از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی مجدد آن از ماه آینده خبر داد. دلیل این تصمیم رشد کم‌سابقه مصرف بنزین در ماه‌های اخیر عنوان شده است.

در صورت ادامه روند کنونی مصرف بنزین، ایران بار دیگر مجبور خواهد شد به واردات این فرآوردهای نفتی روی بیاورد.

کارشناسان نیز با استناد به افزایش مصرف بنزین و تبعات ناشی از تشدید تحریم‌ها، احتمال سهمیه‌بندی بنزین را منتفی نمی‌دانند.

پیشتر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مقدار مصرف بنزین کشور در نوروز ۹۸ را ۱۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر اعلام کرده بود. به گفته این شرکت، با این رقم، مصرف بنزین کشور به بالاترین حد خود رسید و رکوردی بی‌سابقه و تاریخی ثبت شد.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که در صورت افزایش قیمت، میزان این افزایش احتمالا کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود.

از سوی دیگر، حمید قاسمی، مدیر طرح گازسوز کردن خودروهای کشور (CNG) از افزایش تقریبا ۹ درصدی قیمت گاز مصرفی وسایل نقلیه در سال جاری خبر داد و گفت از ابتدای خرداد پیش رو قیمت گاز حدود ۳۹ تومان افزایش خواهد یافت.

او هدف از این افزایش قیمت را تامین بخشی از هزینه خدمات‌رسانی به خودروهای گاز‌سوز اعلام کرد. به گفته او ۵۰ درصد هزینه‌ی خدمات و معاینات فنی این خودروها از این افزایش قیمت تامین خواهد شد. به گفته مدیر طرح CNGکشور، همچنین قرار است تا سقف ۳۰۰ هزار تومان به صورت یارانه به خودروهایی که نیاز به تعویض مخزن دارند، پرداخت شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More