شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واشنگتن پست: آمریکا و اروپا بر سر ایران به سوی یک تصادم می‌روند

 

روزنامه واشنگتن پست (Washington Post) امروز شنبه 24 تیرماه در سرمقاله‌ای نوشته ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر نوع رابطه با ایران و حکومت آن به سوی یک تصادم دیپلماتیک می‌روند.

واشنگتن پست می‌نویسد: «روزی که شرکت انرژی فرانسوی توتال قرارداد بزرگ 5 میلیارد دلاری گاز خود با ایران را هفته پیش امضاء می‌کرد، مدیرعامل آن مدعی شد این قرارداد ابتکاری برای صلح می‌باشد.

پاتریک پویان، (Patrick Pouyanné) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانس پرس (AFP) گفته است: «ما به دنبال ساختن پل‌های دوستی هستیم، نه دیوارهای جدایی.»

این قرارداد که شرکت ملی نفت چین و کمپانی ایرانی پتروپارس نیز در آن سهم دارند، برای 20 سال آینده توسعه و استخراج میدان گازی پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس را به عهده خواهد داشت.

این بزرگترین قرارداد تجاری میان ایران و یک شرکت خارجی پس از امضای قرارداد هسته‌ای در سال 2015 است.

پویان گفته بود قراردادهای اقتصاد و همکاری‌های دوجانبه آنها میان کشورها به نوعی سازنده صلح و ثبات هم می‌باشد.

نظرات پویان درحقیقت نوع تفکر رهبران اروپایی نسبت به ایران و رهبری آن است. اما اعلام این نظرات بیانگر افزایش اختلاف میان آمریکا و اروپا در مورد چگونگی برخورد با ایران است، کشوری که دونالد ترامپ رهبری آن را به عنوان یک دستگاه آشوبگر جهانی خوانده است و به دنبال تحریم و منزوی کردن آن است.

برای اروپا قرارداد هسته‌ای با ایران زمینه‌ساز تجارت بیشتر با این کشور و انجام معاملات اقتصادی با حکومتی شده است که اگرچه یک بازیگر مشکل‌آفرین اما مهم در صحنه خاورمیانه است.

اما دونالد ترامپ و دولت او راهبرد کاملاً متفاوتی را در مورد ایران به پیش گرفته‌اند و آینده این قرارداد را در هاله‌ای از ابهام فرو برده‌اند. درحالی که بسیاری از بانک‌های اروپایی هنوز خود را وارد این معرکه نکرده‌اند، اما کمپانی‌های فرانسوی و آلمانی و ایتالیایی در بسیاری از پروژه‌های اقتصادی و معاملات دوجانبه وارد بازار ایران شده‌اند.

الی گرانمایه (Ellie Geranmayeh) از اعضای ارشد سیاست‌گذاری در شورای روابط خارجی اروپا (European Council on Foreign Relations) می‌گوید: «یک اختلاف مشخص میان اروپاییان و آمریکا درمورد ایران به چشم می‌خورد. اروپایی‌ها به یک سیاست نزدیکی با ایران روی آورده‌اند، اما آمریکایی‌ها در جهت مخالف آنها به دنبال منزوی کردن و مهار ایران هستند.»

مارک دوبوویتز (Mark Dubowitz) از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (Foundation for Defense of Democracies) می‌گوید اروپایی‌ها به خاطر منافع مالی چشم خود را به روی نقض قرارداد هسته‌ای از سوی ایران بسته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More