شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده آمریکا در امور ایران: نمی‌‌توانیم تا ابد منتظر بازگشت جمهوری اسلامی به مذاکرات هسته‌ای بمانیم

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با اشاره به اینکه ایالات متحده از سوی دولت جدید ایران هیچ نشانه‌ای برای ازسرگیری مذاکرات دریافت نکرده گفت که دولت جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، «نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند» تا ایران به میز مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام در وین بازگردد.

رابرت مالی روز جمعه ۱۲ شهریورماه در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفت که آمریکا هنوز نشانه‌ای مبنی‌بر اینکه ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری جدید ایران، آماده تعهد به برگزاری دور هفتم مذاکرات وین است، دریافت نکرده است.

او افزود: «ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم در حالی که ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد، چرا که از مقطعی به بعد پیشرفت‌های آنها به گونه‌ای خواهد بود که بازگشت به برجام برای آمریکا بسیار ارزش کمتری خواهد داشت.»

این دیپلمات آمریکایی گفت که ایالات متحده آمادگی صبوری دارد، اما تاکید کرد: «این موضوع نباید برای مدت طولانی به تعویق بیفتد، زیرا در مقطعی ما باید به یک نتیجه متفاوتی برسیم.»

مالی گفت: «اگر ایران خواستار چیزی متفاوت است، بیاییم برای یک توافق متفاوت مذاکره کنیم. اگر می‌خواهند به برجام برگردند، پس بیایید به تعهدات ۲۰۱۶ برگردیم.»

نماینده آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت احیای برجام تحریم‌های نفتی ایران به طور کامل لغو خواهند شد گفت: «ما متعهدیم به شرایط ۲۰۱۶ برگردیم که بر اساس آن ایران می‌توانست نفت خود را بفروشد و درآمد آن را دریافتر کند.»

بلومبرگ همچنین به نقل از دو مقام رسمی گزارش داده که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پی آن است که در حاشیه نشست عمومی آژانس در ۲۱ سپتامبر با محمد اسلامی، رییس جدید سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار و تمایل جمهوری اسلامی برای همکاری با بازرسان را بسنجد.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، پیشتر در نشست با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته بود که اگر دیپلماسی با ایران شکست بخورد، آمریکا آماده است به گزینه‌های دیگر رو بیاورد.

در همین حال، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه در نشست با روسای سازمان‌های یهودی آمریکای شمالی، گفت: «من مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستم اما می‌دانم که آمریکا کجا ایستاده است. به جای جنگیدن برای برجام در تمام روز، می‌خواهم روی استراتژی وسیع‌تری علیه ایران تمرکز کنم.»

از سوی دیگر، واشینگتن فری بیکن، روز پنج‌شنبه به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد چند روز پس از سفر نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا و درخواست او برای عدم احیای برجام، کاخ سفید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران را گسترش داد که به‌کارگیری دانیل شاپیرو، سفیر پیشین ایالات‌متحده در اسرائیل، بخشی از این روند است.

شش دور مذاکرات هسته‌ای در وین به دلایلی از جمله اصرار جمهوری اسلامی در لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در زمان دونالد ترامپ بی‌نتیجه مانده و کشورهای حاضر در این مذاکرات در انتظار بازگشت تیم جدید مذاکره‌کننده ایران به این گفت‌وگوها هستند.

 

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More