شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش تورم قیمت مسکن و افزایش اجاره‌بها در مردادماه

 

تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی درمورد بازار مسکن در مردادماه ۱۳۹۷ منتشر کرده است، از کاهش «تورم ماهانه» در قیمت و تعداد «معاملات مسکن» نسبت‌به تیرماه حکایت دارد.

بر این اساس، سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن که در ماه‌های اخیر چشمگیر بود، بالاخره کاهش یافته‌است؛ چنانکه تورم ماهانه۷/۱درصدی تیرماه با یک‌درصد کاهش، به ۶/۱ درصد تورم در مردادماه رسیده است. رقمی که البته نسبت‌به ماه مشابه سال قبل، ۶۲/۱درصد افزایش‌ نشان‌ می‌دهد.

گزارش اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از تحولات مسکن شهر تهران، که از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور گرفته‌ شده است، نشان‌ می‌دهد که در مردادماه ۱۳۹۷، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده ازسوی بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۷میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده‌ است.

درمیان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده، مربوط به منطقه یک و معادل ۱۵ میلیون و ۷۶۰هزار تومان و کمترین قیمت، مربوط به منطقه ۱۸ و ۳میلیون و ۱۱۰هزار تومان بوده‌ است.

بر اساس این گزارش، بیشترین واحدهای مسکونی که در مردادماه معامله شده، (۱۵/۴درصد)، ۶۰ تا ۷۰ متر زیربنا داشته‌اند. پس از آن، واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متری و ۷۰ تا ۸۰ متری پرطرفدار بوده‌اند.

به‌طورکلی،‌ تعداد معاملات انجام‌شده در مردادماه امسال، ۱۲هزار مورد بوده که نسبت به مردادماه سال گذشته (۱۳۹۶)، ۳۳/۲درصد کاهش داشته‌ است.

اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص اجاره مسکن در مردادماه بیش از شاخص خرید افزایش یافته‌ است؛ به‌طوری‌که در این ماه، کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری، نسبت‌به ماه مشابه سال گذشته، به‌ترتیب ۱۴/۱ و ۱۱/۸ درصد رشد داشته‌ است.

به این ترتیب، شاخص‌های بازار مسکن نشان می‌دهد درحالی‌که خریدوفروش با رکود مواجه بوده، اجاره‌بها افزایش یافته‌ است.

کاهش معاملات مسکن در مردادماه درحالی مشاهده‌ شد که تیرماه ۹۷ نیز حجم معاملات آپارتمان‌های مسکونی در مقایسه با ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشت. این‌ درحالی است‌ که تیرماه، نخستین‌ماه از فصل داغ نقل‌وانتقال املاک محسوب می‌شود.

تعداد معاملات تیرماه بیش از ۱۳هزار و ۵۰۰ واحد گزارش شد که در مقایسه با ماه قبل از آن و مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب معادل ۹/۲ درصد و ۷ درصد کاهش نشان‌ می‌داد. در ماه گذشته نیز مسکن‌های کوچکتر از ۸۰متر، بیشتر طرفدار داشته‌اند.

آمارهای بانک مرکزی از پنج‌ماهه نخست سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران، به ۶۴/۶ هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۷/۳ درصد کاهش داشته‌است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More