شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش یک زندانی سیاسی از زندان تهران بزرگ: رنج زندانیان سیاسی همراه با آزار جنسی

 

حسین قشقایی، زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ که به مرخصی آمده  در حساب توییترش از وضعیت محکومان سیاسی در تیپ ۲ این زندان و آزار و اذیت جنسی آنها از سوی یک زندانی گزارش داده است.

قشقایی در رشته توییتی که روز چهارشنبه ۲۰ مرداد منتشر کرد، نوشت فردی به نام پیمان صمدی که مدعی است پدرش در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و خودش مدیر انصار خودرو سپاه بوده و به جرم اختلاس در زندان به سر می‌برد، وکیل بند و معاون اندرزگاه محل نگهداری زندانیان سیاسی در زندان تهران بزرگ بوده و زندانیان سیاسی به انواع مختلف آزار می‌دهد.

به گزارش او، صمدی فردی مذهبی با ظاهری شبیه به اعضای سپاه پاسداران است و سالنش را پر از عکس‌های علی خامنه‌ای و قاسم سلیمانی کرده «و برای خیلی از بچه‌ها در زندان به دلیل فعالیت‌هایشان مشکل ایجاد کرده و گزارش به حفاظت داده».

قشقایی با اشاره به اخبار دروغی که از سوی این زندانی بین سایر زندانیان منتشر می‌شود نوشت صمدی چند وقت پیش با درست کردن «داستانی تخیلی و دروغ» گفته بود وزارت اطلاعات نام زندانیانی که کمک مالی دریافت می‌کنند را به او داده و گفته از آنها تعهد بگیرد و بگوید که جلوی همه امتیازاتشان گرفته می‌شود و به این ترتیب «بچه‌هایی که خیلی‌هایشان نیاز مالی دارند را آزار می‌ده و کاری می‌کنه که دیگه کمکی دریافت نکنند.»

این زندانی سیاسی در ادامه تصریح کرده صمدی معاون رییس اندرزگاه است و تمام نامه‌ها و درخواست‌های زندانیان سیاسی ابتدا به دست او می‌رسد و «هر درخواست و نامه‌ای که بچه‌های سیاسی داشته باشند را مدت‌ها پیش خودش نگه می‌دارد و با طولانی‌تر کردن پروسه هر درخواستی اینجوری هم سوهان روح بچه هاست.»

قشقایی در پایان به آزار و اذیت جنسی زندانیان به دست صمدی اشاره کرده و نوشته: «صمدی با دادن وعده مالی، آزادی و بعضا به زور تعدادی از بچه‌ها که جثه کوچک، نیاز مالی و نیاز به کمک برای رهایی از زندان دارند را مورد آزار جنسی قرار داده و می‌ده.»

او اضافه کرده این فرد «به دوربین‌های حسینیه سالن نوارچسب زده و بچه‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌ده. این موضوع یک بار توسط یکی از بچه‌هایی که این موجود قصد دست درازی بهش داشته و مقابلش مقاومت کرده رسانه‌ای شده و بارها هم به حفاظت زندان و مسئولان زندان اطلاع داده شده ولی این شخص همچنان سر جای خودشه.»

اشاره قشقایی به موضوع آزار جنسی به فایلی صوتی باز می‌گردد که ایران اینترنشنال در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر کرد. 

 

 

 

 

در آن فایل صوتی، یکی از زندانیان اعتراضات آبان ۹۸ با نام بردن از پیمان صمدی به موضوع آزار جنسی اشاره کرده و گفته بود مانع تعرض جنسی از سوی صمدی شده و پس از آن نیز از او به رئیس و معاون زندان تهران بزرگ شکایت کرده، اما نه تنها با صمدی برخوردی نشده بلکه او از وکیل‌بندی به معاونت اندرزگاه نیز ارتقا یافته است. 

این زندانی در ادامه تاکید کرده بود که حتی به دادستان و معاون دادستان تهران نیز شکواییه نوشته، اما نه تنها هیچ ترتیب اثری به شکایتش داده نشده، بلکه مدتی نیز به قرنطینه زندان تبعید شده است.

زندان تهران بزرگ تبعیدگاه زندانیان سیاسی و معترضان آبان ۹۸ است. زندانیان سیاسی در این زندان در تیپ ۲ نگهداری می‌شوند که فاقد امکانات اولیه مانند آب سالم است و وضع نامناسب این تیپ همواره زندانیان را با خطر بیماری مواجه می‌کند.

در سوی مقابل اما تیپ ۵ زندان قرار دارد که محل نگهداری زندانیان مالی است، افرادی مانند حسین هدایتی و علیرضا زیباحالت منفرد از جمله این زندانیان هستند. 

امکانات موجود در این تیپ «کم نظیر» توصیف شده و گزارش شده زندانیان اقتصادی با هزینه مبالغ هنگفت از هر امکاناتی که بخواهند در زندان بهره‌مند می‌شوند. پیشتر، برخی گزارش‌های رسانه‌ای اشاره کرده بودند که به راحتی به زندانیان مفاسد اقتصادی مرخصی‌های طولانی‌مدت داده می‌شود.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More