شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش‌سوزی در اردوگاه موریا؛ هزاران پناهجو برای دومین شب در خیابان‌ها و معابر خوابیدند

 

به‌دنبال آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان موریا واقع در جزیره لسبوس یونان، هزاران پناهجو پنج‌شنبه‌شب را نیز در خیابان‌ها و معابر سپری کردند و روز جمعه برای سومین روز پیاپی همچنان در اطراف این اردوگاه بلاتکلیف هستند.

این آتش‌سوزی که بامداد چهارشنبه آغاز شد تقریبا تمامی اردوگاه موریا را ویران کرد و به بی‌سرپناهی بیش از ۱۲ هزار پناهجو منجر شد.

دولت محافظه‌کار یونان اعلام کرده که هزاران چادر را برای اسکان موقت پناهجویان تامین کرده و یک کشتی مسافربری نیز برای کمک به پناهجویان در ساحل این جزیره پهلو گرفته است.

زهره، یک پناهجوی ۲۵ ساله از افغانستان، به رویترز گفت: «موریا تمام شد. ما دو روز است که در جاده هستیم؛ بدون آب و غذا. شب‌ها هم بسیار سرد است.»

به گزارش رویترز، طرح‌های دولت برای پناهجویان با مخالفت مقام‌های محلی و ساکنان منطقه مواجه شده است و آنها نگرانند چادرهای موقت نیز تبدیل به اردوگاه دائمی دیگری شود.

اردوگاه موریا که در حال حاضر بزرگ‌ترین اردوگاه پناهجویان در یونان به شمار می‌رود ابتدا برای اسکان سه هزار نفر برپا شد اما در حال حاضر نزدیک به ۱۳ هزار تن در اطراف این اردوگاه به سر می‌برند.

پناهجویان پنج‌شنبه‌شب را نیز برای دومین شب پیاپی در خیابان‌ها، فضاهای عمومی و مزارع خوابیدند. تلویزیون یونان نیز تصاویری از حضور برخی از پناهجویان در یک گورستان را پخش کرد.

در سال‌های اخیر اردوگاه موریا به عنوان محلی با شرایط بسیار نامساعد برای زندگی پناهجویان شناخته می‌شد. به نوشته رویترز، رویکرد خصمانه مقام‌های محلی و ساکنان جزیره علیه پناهجویان نیز افزایش یافته است.

نوتیس میتاراچی، وزیر پناهجویان یونان، شامگاه پنج‌شنبه به یک شبکه تلویزیونی این کشور گفت ساکنان جزیره اصرار دارند که پناهجویان از این محل بروند.

به گفته این مقام دولتی، مقام‌های محلی پیشنهاد کرده‌اند که پناهجویان سوار بر یک کشتی به آتن منتقل شوند «اما چنین کاری شدنی نیست و به خاطر کرونا مشکلات امنیتی بیشتری را به بار خواهد آورد».

خبرگزاری فرانسه از تلاش کشورهای اروپایی برای حل این بحران خبر داده و نوشته است سران کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا در نشستی در جزیره کورس فرانسه به بررسی این موضوع پرداختند.

بنابر همین گزارش، نخست‌وزیر یونان در این رایزنی گفته است: «اروپا باید حرف درباره همبستگی را به عمل و یک سیاست عملی تبدیل کند. درباره بحران پناهجویان باید بسیار روشن‌تر بررسی کنیم.»

پیش از وقوع آتش‌سوزی در اردوگاه موریا، نخستین مورد از ابتلای یک پناهجو به کرونا در این اردوگاه گزارش شد و پس از آتش‌سوزی نیز آزمایش کرونای شماری از آنها مثبت اعلام شده است.

دولت یونان می‌گوید ۱۹ هزار کیت آزمایشی را برای تست کرونای پناهجویان تدارک دیده است.

در میان نزدیک به ۱۳ هزار ساکن اردوگاه موریا، حدود چهارهزار کودک هستند که اکنون بی‌سرپناه مانده‌اند.

اتحادیه اروپا حدود چهارصد کودک و نوجوان بی‌سرپرست را با سه پرواز به شهرهای دیگر یونان منتقل کرده است.

 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More