شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش افسار گسیخته از اروپا تا آفریقا؛ هزاران نفر از خانه‌هایشان می‌گریزند

 

آتش‌سوزی جنگل‌ها در الجزایر، واقع در شمال آفریقا، تاکنون ۶۵ نفر را به کام مرگ کشانده است؛ ۲۸ تن از قربانیان سربازانی بوده‌اند که برای اطفای حریق اعزام شده بودند. دست‌کم ۱۲ سرباز دیگر نیز با جراحات و سوختگی وخیم بستری شده‌اند. سلسله آتش‌سوزی‌ها در الجزایر از شب دوشنبه ۱۸ مرداد و از شمال این کشور آغاز شد و هم‌اکنون انبوهی از دود غلیظ، شمال منطقه کوهستانی قبایلی، واقع در شرق الجزیره را پوشانده و خانه‌های بسیاری سوخته است. مردم این منطقه به هتل‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی شهرهای همجوار، پناه برده‌اند.

کمال بلجود، وزیر کشور الجزایر، وقوع این آتش‌سوزی‌ها را «عمدی» خواند. این در حالی است که مرکز رصد آب‌وهوای اتحادیه اروپا، چند روز پیش و در واکنش به آتش‌سوزی‌های گسترده در ترکیه و یونان، درباره دمای بالا در کشورهای حوزه خاورمیانه و تبدیل شدن این کشورها به کانون آتش‌سوزی هشدار داده بود.

با گذشت دو هفته از آغاز آتش‌سوزی در ترکیه، آتش همچنان در سواحل جنوبی این کشور زبانه می‌کشد. آتش‌سوزی با چنین مقیاس گسترده‌ای، دهه‌هاست در ترکیه سابقه نداشته است. مردم از خانه‌هایشان می‌گریزند و گردشگران از هتل‌ها تخلیه شده‌اند. بنا بر آخرین آمار، تاکنون ۸ نفر جانشان را از دست داده‌اند.

مقام‌های ترکیه می‌گویند روز جمعه ۱۵ مرداد، ۳۶ هزار نفر، تنها از شهر موغله ترکیه، تخلیه و به مناطق امن منتقل شدند. در همین روز، دو آتش‌سوزی بزرگ در نزدیکی آنتالیا نیز مهار شد. ایران، روسیه، آذربایجان، اوکراین، اسپانیا و کرواسی برای کمک به مهار آتش‌سوزی‌ها در ترکیه هواپیمای آب‌پاش فرستادند.

آن‌سوتر، شمال یونان روزهاست که به کام حریق کشیده شده و هزاران نفر خانه‌هایشان را تخلیه کرده‌اند. موج گرما، جنگل‌های این منطقه را به انبار باروت بدل کرده است. بیم آن می‌رود که آتش جنگل‌ها، بیش از پیش به مناطق مسکونی کشیده شود و شعله‌های آن بلای جان تاسیسات برقی و اماکن تاریخی شود. دست‌کم دو تن در اثر این آتش‌سوزی‌‌ها جان باخته‌اند.

آتش در هر سه کشور افسارگسیخته است و آتش‌نشانان توان جنگیدن با آن را ندارند.

در یونان، تنها روز جمعه ۱۵ مرداد، آتش‌نشانان در حال اطفاء حریق در ۵۶ نقطه بودند. آتش در نزدیکی آتن، پایتخت، جنگل‌ها و خانه‌ها را به کام خود کشید و به سمت رودخانه ماراتن، منبع اصلی آب پایتخت به راه افتاد. یک از مقام‌های یونان با اشاره به اینکه شرایط «به‌طور استثنایی خطرناک» است گفت که وزش باد روز جمعه ، موجب گسترش آتش‌سوزی شد.

 

 

مسئول گارد ساحلی در یک منطقه درگیر آتش گفت که شرایط شبیه «آخرالزمان» است و او نمی‌تواند جور دیگری آن را توصیف کند. گارد ساحلی در این منطقه ناچار شد نزدیک به ۷۰۰ گردشگر را از منطقه ساحلی تخلیه کند.

در یونان، بیش از هزار آتش‌نشان و ۲۰ هواپیمای آب‌پاش، سعی در مهار آتش در این کشور دارند. فرانسه، سوئیس، سوئد، رومانی، قبرس، کرواسی و اسرائیل نیز به یونان نیرو و تجهیزات فرستاده‌اند و آتش‌نشانان بیش از ۲۰ کیلومتر در شمال آتن، خانه‌به‌خانه از مردم درخواست کرده‌اند که خانه‌هایشان را تخلیه کنند. همزمان هلیکوپترها روی دود غلیظ و شعله‌های آتش آب می‌پاشیدند. مسئولان محلی در این مناطق، به مردم پیامک هشدارمی‌فرستادند و از آن‌ها می‌خواستند خانه‌هایشان را ترک کنند. یک کمپ پناهجویان در حاشیه آتن نیز تخلیه شد. آتش دائما زبانه می‌کشید و کار صدها آتش‌نشان را دشوارتر می‌کرد. در جنوب یونان نیز، ده‌ها روستا و منطقه مسکونی تخلیه شده است. آتش در این منطقه درست پیش از رسیدن به کوه‌ المپ، زادگاه  رقابت‌های المپیک عصر باستان، مهار شد.

مقام‌های یونان و اروپا، تغییرات اقلیمی را دلیل آتش‌سوزی‌ها در جنوب اروپا، از ایتالیا تا کشورهای منطقه بالکان، یونان و ترکیه، می‌دانند. نخست وزیر یونان در واکنش به آتش‌سوزی‌های اخیر در این کشور گفت که این آتش‌سوزی‌ها، ماهیت واقعی تغییرات اقلیمی را نشان داده است.

سال ۲۰۱۸، ۱۰۰ نفر در یونان، در جریان یک آتش‌سوزی که به‌سرعت پراکنده شد، جانشان را در شرق آتن از دست دادند. برخی قربانیان که هنگام وقوع آتش‌سوزی در ساحل بودند، در حالی که تلاش می‌کردند، با شنا در دریا، از شعله و دود بگریزند، غرق شدند.

آتش از شب سه‌شنبه ۱۹ مرداد دامنگیر تونس، کشور همسایه الجزایر، نیز شده است؛ هنوز از شدت تلفات و خسارات جزئیاتی منتشر نشده است.

هفته‌هاست که سیبری، واقع در شمال روسیه نیز در آتش می‌سوزد. موج گرما در غرب کانادا و آمریکا، موجب آتش‌سوزی گسترده در سیبری شد؛ آتش به آسمان زبانه کشیده و انبوه دود غلیظ سمی را به سمت قطب شمال برده است.

همزمان، گرمای هوا آتشی ویرانگر به جان کالیفرنیا در آمریکا، انداخته و به چندین شهر سرایت کرده است. شهر کوچک گرینویل در شمال کالیفرنیا، در جریان این آتش‌سوزی‌ها و در میان بهت ساکنانش، طی چند ساعت به تلی از خاکستر بدل شد.

 

 بدترین آتش‌سوزی‌ها در ژوئیه ۲۰۲۱ از  ۲۰۰۳ به این سو

به‌گزارش گاردین به‌نقل از دانشمندان، آتش‌سوزی‌های ژوئیه سال جاری میلادی، بدترین آتش‌سوزی‌ها در ماه مشابه، دست‌کم از سال ۲۰۰۳ و از زمان آغاز ثبت تصاویر ماهواره‌ای، به این‌سو، بوده است.

مناطقی از ایتالیا، آلبانی، مراکش، شمال مقدونیه و لبنان، همه‌وهمه در  ژوئیه ۲۰۲۱، ماه گذشته میلادی، طعمه حریق شده‌اند.

احتراق جنگل‌ها و چمنزارها در اثر گرمای شدید و خشکسالی طولانی، ۳۴۳ مگاتن کربن آزاد کرده است. این رقم یک‌پنجم بیشتر از بالاترین رقم ثبت‌شده در ژوئیه ۲۰۱۴ است.

بیش از نیمی از آلودگی کربنی از دو منطقه شمال آمریکا و سیبری آزاد شده است که اخیرا و به‌شکلی غیرمعمول، آب‌وهوایی گرم و خشک داشته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More