شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترکیب بدترکیب؛ دود آتش‌سوزی‌ها احتمال ابتلا به کرونا و مرگ‌و‌میر مبتلایان را افزایش می‌دهد

نتایج پژوهش جدید دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای آلاینده‌های موجود در دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها، هزاران مورد به شمار مبتلایان به کوویدـ۱۹ افزوده و مرگ افراد مبتلا به کرونا را نیز افزایش داده است.

این پژوهش در نشریه ساینس ادونسز (Science Advances) منتشر شده است. واشنگتن‌پست در گزارشی به گوشه‌هایی از این تحقیق پرداخته است.

بر اساس این تحقیق، ۲۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در برخی مناطق کالیفرنیا و ایالت واشنگتن که در سال ۲۰۲۰ طعمه حریق شدند، مرتبط با قرارگیری در معرض مقادیر بالای دود بوده است. پژوهشگران همچنین دریافتند که افزایش آمار مرگ‌ومیر بالاتر در اثر ابتلا به کرونا در این مناطق، می‌تواند به استنشاق دود حاصل از آتش‌سوزی جنگل‌ها مرتبط باشد.

فرانچسکا دومینیچی، استاد آمار زیستی دانشگاه هاروارد و از پژوهشگران اصلی این مقاله، ترکیب آتش‌سوزی و کوویدـ۱۹ را «ترکیبی خطرناک» خواند. دومینیچی گفت که فعل‌وانفعال‌های میان دود حاصل از آتش‌سوزی و کوویدـ۱۹ «بسیار ترسناک» است، چرا که آتش‌سوزی جنگل‌ها در سراسر دنیا زنجیره‌وار ادامه پیدا دارد.

البته همه‌گیری کوویدـ۱۹ برای افرادی که در غرب آمریکا می‌زیستند، فقط یک مصیبت از مصائبی بود که در سال ۲۰۲۰ با آن روبه‌رو شدند.

 

در غرب آمریکا در سال همه‌گیری چه ‌گذشت؟ 

در سال ۲۰۲۰، کالیفرنیا با پنج آتش‌سوزی گسترده روبه‌رو شد. دود غلیظ آسمان قسمت غربی را پوشاند و با ایجاد «طوفان دود»، اورگان و واشنگتن را به خفگی انداخت.

نتایج پژوهش‌ها پیش‌تر نشان داده بود که آلودگی هوا می‌تواند به وخامت علایم کوویدـ۱۹ دامن بزند و به شیوع گونه‌های جهش‌یافته جدید نیز سرعت ببخشد؛ اما فعل‌وانفعال‌هایی که بین ذرات موجود در هوای آلوده و ویروس شکل می‌گیرد هنوز شناخته‌شده نیست.    

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها، می‌تواند ریه را تحریک و در نتیجه، فرد را «مستعد ابتلا به عفونت‌ ریوی، از جمله ابتلا به سارس‌ـ‌کوو‌ـ‌۲، ویروس عامل کوویدـ۱۹» کند.

نتیجه تحقیق «موسسه پژوهش درباره صحرا» در نوادای آمریکا نشان می‌دهد که آمار ابتلا به کرونا در بخش واشو، واقع در نوادا، در دوره‌های آتش‌سوزی جنگل‌های این منطقه افزایش قابل‌ملاحظه‌ای یافته بود.

 

پژوهشگران دانشگاه هاروارد وارد عمل شدند

محققان دانشگاه هاروارد کوشیدند تا رابطه میان آتش‌سوزی‌ گسترده مراتع با موارد ابتلا به کوویدـ۱۹ در مناطق گوناگون بخش غربی را بیابند. برای بررسی رابطه میان این دو، دانشمندان مدلی آماری برای تحلیل داده‌ها تعریف کردند. مدل آماری ۹۲ بخش در کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن، مناطقی که آتش‌سوزی‌ها بین ماه‌های مارس و دسامبر ۲۰۲۰ رخ داده بود، بررسی شد. در هر سه ایالت، بیش از ۷۳ هزار نفر پس از ابتلا به کوویدـ۱۹ جان باخته بودند.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد داده‌ها در مورد موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر در اثر کرونا در گذر زمان را بررسی کردند. آنان با حسگرهای ماهواره‌ای زمان وقوع آتش‎‌سوزی‌ها را رصد کردند و از حسگرهایی در سطح زمین برای اندازه‌گیری مقادیر «ذرات معلق کوچکتر از ۲/۵ میکرون»، یکی از آلاینده‌های اصلی موجود در دود ناشی از آتش‌سوزی کمک گرفتند؛ سپس، وقفه‌ای یک‌ماهه برای بررسی آثار آن بر سلامتی افراد پس از ابتلا به کرونا، در نظر گرفتند. مدل تعریفی این پژوهشگران عواملی چون هوا، آلودگی، جمعیت و روندهای معمول در مهار همه‌گیری را نیز در نظر می‌گرفت.

بر اساس یافته‌های مستند این پژوهش، رابطه‌ای مشخص میان مقادیر بالای آلاینده‌های موجود در دود آتش‌سوزی‌ها با احتمال ابتلا به کوویدـ۱۹ و مرگ در اثر این بیماری وجود دارد.

 

 

کدام مناطق غرب دودآلودتر بودند؟

بخش‌های غربی بیوت، کلیف، ویتمن و واش آشکارترین رابطه بین دود آتش‌سوزی‌های مراتع  و ابتلا به کرونا را نشان دادند. بنا بر یافته‌های این پژوهش، ۱۸/۲ درصد موارد ابتلا به کرونا در ویتمن در سال ۲۰۲۰ و ۱۷/۳ درصد آمار ابتلا در بیوت در همین سال، می‌تواند به کیفیت بد هوا در اثر آتش‌سوزی‌ها در آن بازه زمانی مربوط باشد.

با وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده جنگل‌ها و مراتع  غرب آمریکا در سال‌های اخیر، بخش درمان این مناطق به‌شکلی فزاینده‌ با بیماری‌های مرتبط با استنشاق مقادیر زیاد دود دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. مقام‌های بهداشت و درمان می‌گویند که دود می‌تواند مشکلات تنفسی همچون آسم و بیماری‌های انسداد مزمن ریوی را بدتر کند و زندگی در محیط دودآلود می‌تواند برای سلامت روان، تبعاتی چون اضطراب و افسردگی در پی داشته باشد.

 

رابطه هوای آلوده با ابتلا به کرونا 

کیتلین کلی، متخصص کیفیت هوا، می‌گوید نتایج پژوهشی مشابه در سال ۲۰۲۰ نشان داده بود که استنشاق دود می‌تواند بر سلامت بیماران مبتلا به کرونا آثاری به‌مراتب بدتر داشته باشد. کلی افزود اگر بیمار مبتلا به کرونا در فضای دودآلود ناشی از آتش‌سوزی نفس بکشد، می‌تواند به علایم شدیدتری دچار شود؛ همچنین تنفس هوای دودآلود می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی کند.

پژوهشگرانی که در حوزه کیفیت هوا فعالیت می‌کنند می‌گویند که ممکن است ذرات معلق موجود در هوای دودآلود قادر به حمل ویروس باشند. همچنین احتمال دارد عوامل دیگری مانند وقت‌گذرانی بیشتر در خانه برای فرار از هوای دودآلود بیرون، در ابتلای افراد به کرونا دخیل باشد، چرا که خانه‌نشینی بیشتر ممکن است آنان را در معرض تماس بیشتر با افراد مبتلا به کرونا قرار داده باشد.

ایروا هرتز‌‌ـ‌پیچیاتو، همه‌گیرشناس زیست‌محیطی در دانشگاه کالیفرنیا دیویس، می‌گوید افزایش ذرات آلاینده معلق در هوا، احتمال ورود میکروب به ریه‌ افراد را بیشتر می‌کند. او در ادامه افزود معقول به نظر می‌رسد که آتش‌سوزی‌ها با افزایش ذرات معلق کوچکتر از ۲/۵ میکرون در هوایی که افراد تنفس می‌کنند، بتواند احتمال سرایت ویروس را افزایش دهد.

هرتز‌ـ‌پیچیاتو، که در این پژوهش دانشگاه هاروارد مشارکت داشته است، گفت موارد اورژانسی تنفسی و بستری در اثر شرایط حاد تنفسی در زمان وقوع آتش‌سوزی‌ها، در گذشته هم بررسی شده‌اند. او در ادامه افزود با توجه به آتش‌سوزی‌های سالیانه، لازم است منابع درمانی و راه‌های مراقبت مردم از خودشان بررسی شود.

تیم پژوهشی دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۲۰ نیز پژوهشی درباره ارتباط میان آلودگی هوا و آمار مرگ‌و‌میر در اثر ابتلا به کرونا منتشر کرده بود. محققان این پژوهش افرادی‌اند که سال‌ها در حوزه همه‌گیرشناسی آلودگی هوا فعالیت کرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد دریافتند که علاوه بر افزایش ابتلای افراد به کرونا در اثر استنشاق هوای دودآلود، تاثیر کاهش کیفیت هوا بر سلامت مبتلایان به کوویدـ۱۹ نیز بیشتر می‌شود. به‌ازای هر ۱۰ میکروگرم ذرات معلق کوچک‌تر از ۲/۵ میکرون که به هر متر مکعب اضافه می‌شود، احتمال مرگ بیماران مبتلا به کرونا ۸/۴ درصد افزایش می‌یابد. بر اساس ارزیابی آژانس حفاظت زیست‌محیطی ایالات متحده آمریکا، وجود ۵۵ تا ۱۵۰ میکروگرم این ذرات در هر مترمکعب هوا را «ناسالم» خواهد کرد.

 

توصیه به دوری از مناطق غربی درگیر آتش‌سوزی

در بخش بیوت، واقع در غرب آمریکا، پژوهشگران ۴۱ درصد موارد مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا را متاثر از میزان بالای دود ناشی از آتش‌سوزی مراتع دانستند. در این ناحیه، از زمان آغاز همه‌گیری، بیش از ۱۴ هزار تن به کرونا مبتلا شده‌اند و دست‌کم ۲۰۰ تن در اثر این بیماری جان باخته‌اند.

دومینچی می‌گوید که محققان این پژوهش برای برآورد آمار مرگ‌ومیر، موارد فوت ثبت‌شده در چند سال گذشته در بخش‌های غربی را در روزهای بدون وقوع آتش‌سوزی بررسی کردند. به گفته دومینچی، اهمیت واکسیناسیون در کاهش احتمال ابتلا به کوویدـ۱۹ مهم است اما افراد باید تا حد امکان از استنشاق مقادیر «خطرناک» هوای آلوده به دود آتش‌سوزی بپرهیزند.

دومینچی تاکید کرد که ساکنان بخش‌هایی که در پژوهش دانشگاه هاروارد بررسی شده‌اند، باید به‌سرعت واکسن کرونا بزنند، چرا که نتایج این پژوهش نشان می‌دهد میزان ابتلا به کرونا و مرگ‌‌و‌میر مبتلایان در این بخش‌ها بیشتر است. او در پایان افزود شاید برای همه ساکنان این مناطق شدنی نباشد، اما با پیدایش گونه جهش‌یافته دلتا، بهتر است مردم از مناطق درگیر آتش‌سوزی دوری کنند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More