شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آخرین فشارهای اردوغان به اتحادیه اروپا درباره پناهجویان، پیش از سفر به بروکسل

 

پس از چند روز درگیری و تنش در مرز ترکیه و یونان، شورای اروپا اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز دوشنبه به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا خواهد آمد تا مقام‌های اروپایی با او درباره جنگ سوریه و بحران پناهجویان گفت‌وگو کنند.

قرار است که اردوغان با شارل میشل، رییس شورای اروپا و اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا ملاقات کند.

بارند لیتز، یک سخنگوی رییس شورای اروپا، روز یکشنبه ۱۸ اسفند، در توییتر اعلام کرد که در این ملاقات‌ها درباره «پناهجویان، امنیت و ثبات در منطقه و بحران سوریه» گفت‌وگو خواهد شد.

همزمان اردوغان، روز یکشنبه ۱۸ اسفند، در یک سخنرانی در استانبول، با اعلام سفر خود به بلژیک، گفت که امیدوار است با «نتایج متفاوت» از این سفر بازگردد.

در حالی که پیشتر اردوغان پناهجویان ساکن ترکیه را به سوی مرز یونان فراخوانده، از یونان خواست که مرز خود را به روی پناهجویان باز کند.

اردوغان گفت: «یونان، من از تو می‌خواهم که درهایت را باز کنی و خود را از این بار سنگین رها کنی. بگذار آنان [پناهجویان] به دیگر کشورهای اروپایی بروند.»

در روزهای اخیر هزاران پناهجو در ترکیه خود را به مرز یونان رسانده‌اند یا با قایق به جزایر یونان در دریای اژه رفته‌اند.

اردوغان پیشتر در ۲۹ فوریه گفته بود که دیگر به توافق با اتحادیه اروپا درباره پناهجویان که در سال ۲۰۱۶ به امضا رسیده، پایبند نیست.

روز شنبه اداره گارد ساحلی ترکیه روز شنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «بر اساس دستور رییس جمهور [رجب طیب اردوغان] هیچ مجوزی به پناهجویان برای عبور از دریای اژه به دلیل خطراتی که وجود دارد، داده نخواهد شد.»

اما این اداره تاکید کرد که همچنان «رویکرد مداخله نکردن برای جلوگیری از مهاجرانی که قصد ترک ترکیه را دارند معتبر است و این ممنوعیت مجوز فقط شامل کسانی می‌شود که قصد دارند از دریا عبور کنند.»

کشورهای اروپایی معتقدند که اردوغان برای پیشبرد اهداف سیاسی و نظامی خود در سوریه از بحران پناهجویان برای فشار بر آنها در جهت جلب حمایتشان استفاده می‌کند.

پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۱۶ اسفند، پس از نشست وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زاگرب، پایتخت کرواسی، خطاب به پناهجویان اعلام کرد: «من می‌خواهم یک پیام روشن بفرستم: به سمت مرز حرکت نکنید. مرز باز نیست.»

او ادامه داد: «اگر کسی به شما می‌گوید که [به سوی مرز یونان] بروید چون مرز باز است و می‌توانید آزادانه به یونان یا قبرس برسید، این واقعیت ندارد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More