شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا کشتار و ربایش غیرنظامیان در عراق را محکوم کرد

سفارت آمریکا در بغداد «کشتار و ربایش تظاهرات‌کنندگان غیرنظامی» از سوی نیروهای امنیتی عراق را محکوم کرد و از رهبران این کشور خواست فورا به خواسته‌های معترضان رسیدگی کنند.

این سفارت روز چهارشنبه ۱۵ آبان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما کشتار و ربایش تظاهرات‌کنندگان غیرنظامی، تهدید علیه آزادی بیان و چرخه خشونتی را که در جریان است، محکوم می‌کنیم.»

این بیانیه اضافه کرد: «مردم عراق باید آزاد باشند تا درباره آینده ملت، خودشان تصمیم بگیرند.»

همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در صفحه توییتر خود نوشت: «مردم عراق و لبنان خواستار بازپس‌گیری کشورشان هستند. آنان متوجه شده‌اند که اصلی‌ترین کالای صادراتی حکومت ایران فساد است.»

پمپئو همچنین ادامه داد: «عراق و لبنان شایسته آن هستند که فارغ از دخالت خامنه‌ای، سرنوشت خود را به دست گیرند.»

نیروهای امنیتی عراق روز چهارشنبه برای متفرق کردن معترضانی که روی پل شهدا در بغداد تجمع کرده بودند، به شلیک گلوله روی آوردند.

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت که این نیروها از شلیک هوایی گلوله‌های واقعی استفاده کرده‌اند. 

هنوز گزارشی از آمار کشته یا زخمی‌شدگان احتمالی روز چهارشنبه منتشر نشده، اما دست‌کم ۱۳ معترض عراقی روز سه‌شنبه به دست نیروهای امنیتی این کشور کشته شدند. 

در حالی که تظاهرات‌کنندگان عراقی از بعد از ظهر سه‌شنبه پل شهدا را مسدود کرده‌اند، درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و معترضان در شامگاه سه‌شنبه شدید گزارش شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

تظاهرات‌کنندگان در تلاش بودند که دیگر پل‌های مرکز بغداد، به ویژه پل احرار و جمهوریه را مسدود کنند.

بر اساس گزارش‌ها، در شهر کربلا، معترضان تلاش کردند تا برخی از ساختمان‌های دولتی را به تصرف خود درآورند. 

در منطقه ذی‌قار نیز در جنوب عراق، برخی از معترضان خانه‌های نمایندگان این منطقه را به آتش کشیدند. معترضان همچنین خانه نمایندگان شهر شطره در شمال ناصریه را نیز آتش زدند. 

این خانه‌ها به ناجی سعیدی از ائتلاف سائرون، مونا غرابی از فتح و زینب خزرجی از حزب قانون تعلق داشتند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More