شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیت‌الله سیستانی: نخست وزیر جدید عراق بدون مداخله خارجی انتخاب شود

یک هفته پس از استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، آیت‌الله علی سیستانی، مرجع پرنفوذ شیعه، اعلام کرد که نخست وزیر جدید این کشور باید بدون مداخله خارجی انتخاب شود.

آیت‌الله سیستانی همچنین از رهبران احزاب سیاسی خواست تا برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق از سیاست‌های جناحی خود دست بردارند.

او همچنین اعلام کرد که در تلاش‌ها برای تعیین جانشین عادل عبدالمهدی مشارکت نخواهد کرد. 

نماینده آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه روز ۱۵ آذر در کربلا گفت: «ما امیدواریم که رییس دولت جدید و اعضای این دولت در چارچوب مهلت قانونی انتخاب شوند.»

بر اساس قانون اساسی عراق، پس از پذیرفته شدن استعفای عادل عبدالمهدی از سوی پارلمان، ۱۵ روز مهلت برای تعیین نخست وزیر جدید وجود دارد.

او ادامه داد: «این امر باید همچنین بدون هیچ مداخله خارجی صورت گیرد.»

آیت‌الله سیستانی در ادامه خواستار حمایت نیروهای امنیتی عراق از معترضان شد و نسبت به حضور «نفوذی‌» در میان تظاهرات‌کنندگان هشدار داد.

هفته گذشته، پس از آن که آیت‌الله سیستانی خواستار تغییر دولت در عراق شد، عبدالمهدی از مقام خود کناره‌گیری کرد.

دو روز بعد، پارلمان عراق، روز یکشنبه دهم آذر در جلسه اولین روز هفته، با پذیرش استعفای عبدالمهدی، اعلام کرد که از برهم صالح، رییس جمهوری این کشور خواهد خواست که نخست وزیر جدید عراق را معرفی کند.

تا زمان آغاز کار نخست وزیر جدیدی عراق، عبدالمهدی همچنان اداره امور کشور را برعهده خواهد داشت.

این موضع‌گیری سیستانی در حالی است که پیشتر در جریان اعتراض‌های مردمی عراق، خبرهایی درباره مداخله قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در امور سیاست داخلی عراق منتشر شده است.

اعتراض‌های عراق که از بیش از دو ماه پیش آغاز شده، تاکنون بیش از ۴۰۰ کشته برجای گذاشته است.

معترضان خواهان برکناری همه دولتمردان کنونی هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More