شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتحادیه اروپا واکسن آسترازنکا-آکسفورد را برای افراد بالای ۱۸ سال تایید کرد

 

در حالی که اتحادیه اروپا از سوی کشورهای عضو خود شدیدا تحت فشار است تا هر چه زودتر واکسن‌های مورد نیاز کرونا در این اتحادیه را تهیه کند، اداره داروی اروپا مجوز استفاده اضطراری از واکسن کرونای ساخت مشترک شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد را به تصویب رساند.

اداره داروی اروپا به عنوان نهاد نظارتی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که این واکسن می‌تواند برای افراد بالای ۱۸سال مورد استفاده قرار گیرد.

اداره داروی اروپا همچنین در بیانیه خود تاکید کرد هنوز نتایج کافی در زمینه تاثیر این دارو بر افراد بالای ۵۵ سال وجود ندارد، اما این اداره نقش محافظتی این واکسن را رد نکرد و گفت که این واکسن می‌تواند در مورد افراد مسن هم به کار برده شود.

پیشتر کمیسیون واکسیناسیون آلمان روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که این واکسن به دلیل «اطلاعات ناکافی» برای افراد بالای ۶۵ سال توصیه نمی‌شود.

در واکنش به این تصمیم اداره داروی اروپا، شرکت آسترازنکا با انتشار بیانیه‌ای از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال کرد و قول داد در زمینه «دسترسی گسترده و متوازن» به این واکسن در جهان تلاش کند.

پاسکال سوریوت، مدیرکل شرکت آسترازنکا با انتشار بیانیه‌ای نوشت مجوز اتحادیه اروپا نشان‌دهنده «ارزش واکسن آسترازنکا ضد کووید-۱۹» است.

صدور مجوز واکسن کرونا ساخت آسترازنکا در اتحادیه اروپا در حالی صورت گرفت که در روزهای اخیر تنش میان این اتحادیه و این شرکت بریتانیایی بر سر توزیع واکسن کرونا افزایش یافت. 

اتحادیه اروپا روز جمعه در واکنش به تاخیر در ارسال واکسن‌های کرونا از سوی آسترازنکا، اتحادیه اروپا بخش‌هایی از قرارداد خود با این شرکت را منتشر کرد.

همچنین مجارستان روز جمعه با انتقاد از «کندی» بروکسل در تامین واکسن کرونا، مجوز استفاده از واکسن چینی سینوفارم را صادر کرد. مجارستان پیشتر چنین مجوزی را برای واکسن روسی اسپوتنیک V صادر کرده بود.

در حالی که شرکت‌های فایزر-بیون‌تک نیز نیز در ارسال واکسن کرونا به اتحادیه اروپا تاخیر داشته‌اند، روز جمعه شرکت سوئیسی نوارتیس اعلام کرد که برای تولید واکسن فایز- بیون‌تک به کمک این شرکت‌ها خواهد رفت.

اتحادیه اروپا همچنین روز جمعه یک مکانیسمی را به تصویب رساند که بر صادرات واکسن کرونا که در داخل اتحادیه اروپا ساخته شده، به خارج از این اتحادیه نظارت خواهد کرد. این اقدام برای جلوگیری از خروج واکسن‌هایی اعلام شده که باید به مصرف اروپایی برسد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More