شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اعتراض‌ها و سرکوب‌ها در عراق

در ادامه اعتراض‌ها و تظاهرات‌ ضد دولتی در عراق، دست‌کم شش تن دیگر، در شهرهای جنوبی بصره و ناصریه، از سوی نیروهای امنیتی عراق کشته شدند. بنابرگزارش‌ها ده‌ها تن نیز در درگیری‌های روز شنبه مجروح شده‌اند.

خبرگزاری رویترز شامگاه یک‌شنبه سوم آذرماه به نقل از «شورای حقوق بشر عراق» نوشت که تنها در شهر ناصریه سه تن کشته و  ۷۱ تن دیگر مجروح شده‌اند. 

شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از منابع خود نوشت که نیروهای امنیتی عراق شامگاه یک‌شنبه برای متفرق کردن معترضان در مرکز کربلا از گلوله‌های جنگی استفاده کردند.

به گفته منابع درمانی و بیمارستانی، دست‌کم‌ ۲۴ تن نیز در شهر کربلا مجروح شده‌اند. شهر شیعه‌نشین کربلا پیشتر نیز شاهد تظاهرات‌های ضد دولتی بوده است و شماری در آن کشته شده‌اند.

بنابرگزارش‌هایی که منتشر شده است در بغداد هم نیروهای امنیتی، برای سومین شب ‌پیاپی، با شمار زیادی از تظاهرکنندگان درگیر شدند.این در حالی است که تنها در ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ معترض در شهرهای مختلف عراق، از جمله در بغداد، کشته شده‌اند.

روز شنبه سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد که جریان درگیری‌های روز شنبه، در بغداد، سه تن کشته شدند و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شده‌اند. او گفت ۳۰ تن از کسانی که مجروح شده‌اند در شمار نیروهای امنیتی و انتظامی عراق هستند.

اعتراض‌های ضددولتی در عراق از نزدیک به دو ماه پیش، ابتدا با خواست‌ها و مطالبات اقتصادی، از جمله مبارزه با فساد سازمان‌یافته آغاز شد. با سرکوب اعتراض‌ها، معترضان خواهان انجام اصلاحات سیاسی گسترده و مقابله با نفوذ ایران در عراق شدند.

از زمان شروع تظاهرات‌ ضددولتی در عراق، دست‌کم ۳۳۰ تن کشته و هزاران تن دیگر مجروح شده‌اند.

در جریان تظاهرات‌های ضددولتی در عراق، شعارهایی نیز علیه مقام‌های جمهوری اسلامی و نفوذ ایران در عراق سر داده شده است. معترضان عراقی خواهان برخورد با عوامل سرکوب و مسئول شناختن دولت هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More