شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه حملات موشکی حماس؛ اسرائیل نیروی زمینی در مرز غزه مستقر کرد

 

 

با ادامه واکنش‌های بین‌المللی به تشدید تقابل نظامی میان اسرائیل و حماس، گزارش‌ها حاکی‌ است که اسرائیل نیروی زمینی در مرز غزه مستقر کرده است.

هم‌زمان گزارش ایران اینترنشنال نشان می‌دهد در شهرهایی که عرب‌ها و یهودیان هم‌نشینی دارند، تنش و درگیری میان شهروندان دو طرف تشدید شده است. 

یک سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه به روزنامه ایندیپندنت گفت که نیروهای نظامی این کشور در نزدیکی مرز غزه مستقر شده و به آماده‌سازی برای عملیات زمینی مشغولند. 

سخنگوی نیروهای نظامی اسرائیل به ایران اینترنشنال هم گفت که حملات به غزه ادامه خواهد یافت و مواضعی که حماس از آن‌ها برای حمله استفاده می‌کند را از بین خواهند برد.

اسرائیل می‌گوید طی چند روز گذشته حدود هزار و ۶۰۰ موشک از غزه به سمت این کشور شلیک شده است. این عدد یک‌سوم کل موشک‌های شلیک‌شده در جنگ ۵۰ روزه در سال ۲۰۱۴ میلادی عنوان می‌شود. 

هرچند حدود ۴۰۰ موشک به هدف خود نرسیده و درون غزه سقوط کردند. گزارش ایران اینترنشنال نشان می‌دهد در مناطق مرکزی و جنوبی اسرائیل آژیر خطر مدام به صدا در می‌آید.

برخی گزارش‌ها نیز حاکیست در جریان حملات اخیر حماس، موشکی با طی کردن مسافت حدود ۲۵۰ کیلومتر نزدیک شهر ایلات سقوط کرد. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند به نظر می‌رسد این دوربردترین راکتی بوده که تاکنون حماس به سوی اسرائیل شلیک کرده است. گزارش‌هایی نیز شلیک پهپادهای انتحاری به سمت اسرائیل منتشر شده است.

 

 

ارتش اسرائیل هم از حمله به مرکز اطلاعاتی حماس خبر داد. 

 

درگیری داخلی در شهرها

گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال حاکیست در شهر بت‌یام و دیگر شهرهای محل زندگی عرب‌ها و یهودیان، مردم به اموال و خودروی یکدیگر حمله کرده و به تظاهرات علیه هم اقدام کرده‌اند. پلیس اسرائیل با اضافه کردن نیرو سعی در کنترل کردن شهرها دارد.

این در حالی است که حماس اعلام کرده موشکی را به سمت فرودگاه رامون اسرائیل در نزدیکی شهر ایلات در مجاورت دریای سرخ شلیک کرده است. بنا به گزارش هاآرتص، این موشک به فرودگاه اصابت نکرده و هیچ تلفات و خسارتی هم در پی آن اعلام نشده است.

اطلاعات خبرنگار ایران اینترنشنال حاکی از تخریب برج‌های مسکونی، کشته شدن فرماندهان حماس و همچنین کشته شدن دست‌کم ۸۳ نفر در غزه است. ۱۷ کودک در میان کشته‌شدگان هستند.

 

نتانیاهو: درگیری‌ ادامه دارد

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل که قبلا نیز از تقویت حملات خبر داده بود، گفته این درگیری‌ها تا زمانی که آرامش مستقر شود، ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر سخنگوی حماس هم از استفاده از راکت‌های جدید خبر می‌دهد. با این حال گزارش‌هایی هم منتشر شده که حاکی از ارسال پیشنهاد آتش‌بس از سوی حماس و رد آن از سوی نتانیاهوست.

به گزارش منابع العربیه، یک هیات مصری ضمن پیشنهاد میانجیگری برای آتش‌بس موقت، به اسرائیل هشدار داده که از انجام هرگونه عملیات زمینی در غزه خودداری کند. طبق این گزارش، اسرائیل گفته است حماس تسلیحات خود را میان غیرنظامیان پنهان می‌کند.

 

تاکید روسیه، آمریکا، ‌بریتانیا و سازمان ملل بر پایان تنش

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، پس از تماس روز چهارشنبه با نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرده انتظار می‌رود که تنش‌ها در اسرائیل «هرچه زودتر» پایان یابد.

با این حال او بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد.

در بریتانیا علاوه بر تاکید بوریس جانسون،‌ نخست‌وزیر، ‌بر تنش‌زدایی فوری میان غزه و اسرائیل، معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه هم تعداد موشک‌های شلیک‌شده به اسرائیل را «بی‌سابقه» خوانده است.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم روز پنجشنبه طی تماسی ویدیویی خواستار پایان جنگ بین اسرائیل و حماس شدند.

 

درخواست نشست فوری شورای امنیت

علاوه بر واکنش کشورها به این تنش‌ها، چین، ‌نروژ و تونس درخواست نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای روز جمعه را مطرح کرده‌اند.

این نشست قرار است به صورت عمومی باشد و بنا بر آنچه که دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند، اسرائیل و فلسطین در آن مشارکت خواهند داشت.

شورای امنیت از روز دوشنبه تاکنون دو نشست ویدیویی غیرعمومی برگزار کرده که ایالات متحده به عنوان متحد نزدیک اسرائیل تصویب اعلامیه مشترک در آن را مورد مخالفت قرار داده و گفته کمکی به کاهش تنش نخواهد کرد.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، هم نامه‌ای به شورای امنیت ارسال کرده و خواسته است که شلیک موشک مداوم از غزه را به شدت محکوم کرده و از حق دفاع از اسرائیل دفاع کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More