شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اردوغان: با دوستان روسی در مورد عفرین هماهنگی داریم

 

رجب طیب اردوغان در تازه‌ترین اظهاراتش در خصوص عملیات نظامی ترکیه در عفرین گفت که ترکیه حاضر نیست یک قدم از مواضعش عقب نشینی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه دوم بهمن، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در یک سخنرانی تلویزیونی ضمن تاکید بر ادامه دخالت نظامی در عفرین سوریه علیه کردها تا نهایی شدن آن اعلام کرد که با دوستان روسیه‌ در این مورد صحبت شده و با آنان هماهنگی داریم. روسیه تاکنون ادعاها مبنی بر چراغ سبز دادن به ترکیه برای حمله به عفرین را تایید نکرده است.

همزمان با این تحولات و به گزارش وبسایت کردی«ان.آر.تی»، روز دوشنبه دوم بهمن، رهبران کرد بزرگترین گروه معارض موسوم به «نیروی دموکراتیک سوریه» در یک نشست خبری در کوبانی گفتند که روسیه با دادن چراغ سبز به ترکیه برای ورود به عفرین به کردها خیانت کرده است.

اردوغان در واکنش به درخواست مقامات آمریکا برای اعلام یک جدول زمانی برای پایان این عملیات، گفت که هر زمان به اهدافمان رسیدیم عملیات را متوقف خواهیم کرد. او با رد این درخواست واشنگتون افزود:« چند مدت در افغانستان بودید؟ آیا عملیات (آمریکا) در عراق تمام شده؟ ریاضی در جنگ معنی ندارد، شما چطور جرات چنین درخواستی از ما دارید؟ ما هر مقدار که بخواهیم آنجا خواهیم ماند.»

پیش‌تر، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود در بغداد روز یکشنبه یکم بهمن، با اشاره به عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین گفت که ارتش ترکیه باید عملیات مشابهی را در مناطق دیگر سوریه، عراق و کوه‌های ترکیه نیز تا نابودی کامل آنها (گروه‌های کرد) انجام دهد.

با ورود جنگ به سومین روز خود، یگانهای مدافع خلق در عفرین از درگیری‌های شدید با ارتش ترکیه خبر داده و گفته‌اند که ۱۶ تن از ارتش ترکیه  و ۲۰ تن از عناصر «ارتش آزاد سوریه» را کشته و تعدادی از افراد مسلح سپاه آزاد سوریه را دستگیر کرده‌اند. یک نیروی ۲۵ هزار نفری از ارتش آزاد سوریه در کنار ارتش ترکیه علیه نیروهای کرد در عفرین میجنگند.

همزمان با این تحولات، نیروهای ارتش ترکیه صبحگاه روز دوشنبه دوم بهمن، با حمله‌ای دیگر از طریق شهر اعزاز سوریه، محور دیگری را در شرق منطقه عفرین گشوده‌اند. شهر اعزاز که در حمله سال ۲۰۱۶ ترکیه به سوریه به کنترل ارتش ترکیه درآمد، از آن زمان در کنترل نیروهای ترک و گروه‌های عرب هم‌پیمان آنکارا قرار دارد.  

رودی عثمان، نماینده کردهای سوریه در مسکو نیز گفته که در پی ضد حمله نیروهای یگان‌های مدافع خلق، نیروهای ترکیه و گروه‌های وابسته از شمال عفرین عقب نشینی کرده و مجبور به ترک مناطقی را که به آنها وارد شده بودند، شدند.

به گزارش رویترز، روز دوشنبه دوم بهمن، کینو گابریل، سخنگوی «نیروی دموکراتیک سوریه» به رهبری کردها که تحت حمایت آمریکا می‌باشد، گفت که سرگرم بررسی راه‌های رساندن نیروی کمکی به نیروهای کرد در عفرین برای مقابله موثرتر با نیروهای ارتش ترکیه است. نوری محمود، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق نیز گفت که نیروهای‌شان در آمارگی کامل برای مقابله با هجوم ترکیه به عفرین هستند.

در  چند ساعت آینده نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله ترکیه به عفرین یک نشست فوری برگزار می‌کند. انتظار می‌ورد که نتایج این نشست بر روند تحولات در این خصوص تاثیر بگذارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More