شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اردوغان: من پوتین ترکیه هستم

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه،  در حالی که یک روز مانده به انتخابات ۳ تیر در جمع هواداران خود سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه «ترکیه بزرگ رهبر بزرگ می‌خواهد» خودش را با پوتین، رهبر روسیه، مقایسه کرد و گفت: «در زمان حاضر تنها دو رهبر با تجربه در جهان وجود دارد: من و جناب پوتین.»

اردوغان در این میتینگ انتخاباتی همچنین گفت برخلاف آنچه «محرم اینجه»،  نامزد  مخالفان موسوم به« ائتلاف ملت»،ادعا می‌کنند همه تدابیر لازم برای امنیت انتخابات اندیشیده شده و انتخابات در سلامت کامل برگزار می‌شود.

او همچنین وعده احزاب مخالف در مورد «بازگشت به نظام پارلمانی در ترکیه پس از انتخابات» را مورد انتقاد قرارداد و  با اشاره به اینکه مخالفان حد نصابی لازمی که بتوانند اصلاحات مورد نظرشان در مجلس را به تصویب برسانند، ندارند پرسید: «آیا بعد از انتخابات اکثریت لازم برای تغییر مورد نظرتان را خواهید داشت؟ شما وعده تغییر چه چیزی  را می‌دهی؟ اینها از لحاظ روحی و جسمیمریض هستند».

همزمان جمع زیادی از هواداران «ائتلاف ملت» در حمایت از محرم اینجه، رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری، دراستانبول تجمع کردند. اینجه در این میتینگ گفت: «اردوغان داری می روی، دودقیقه جوانمرد باش بعدش برو. رفتن هم باید با شرافت باشد».

مطابق تغییراتی که در نظام سیاسی ترکیه پس از انتخابات ۳ تیر اجرایی می‌شود،  پست نخست‌وزیری لغو می‌شود و قدرت اجرایی کاملا به رئیس‌جمهور منتقل می‌شود که هم رئیس حکومت (نظام) و هم رئیس دولت خواهد بود.

رئیس‌جمهور مستقیما وزیران عضو کابینه، بسیاری از قضات دادگستری و بوروکرات‌ها، و هرتعداد معاون رئیس‌جمهور را که بخواهد برای خود انتخاب خواهد کرد.

به علاوه بودجه سالانه کشور که قبلا توسط مجلس تعیین می‌شد اکنون توسط رئیس‌جمهور تعیین خواهد شد . پارلمان تنها در صورتی می‌تواند رئيس‌جمهور را استیضاح کند که دوسوم نمایندگان به آن رای دهند. اما حتی در صورت کسب چنین رایی تصمیم نهایی در این زمینه توسط دادگاه قانون اساسی صورت می‌گیرد که اکثر اعضای آن پیشاپیش توسط رئیس‌جمهور منصوب می‌شوند.

بررسی جزییات انتخابات زودهنگام ترکیه با علیرضا اردبیلی و یونس شاملی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More