شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه؛ تبریک روحانی

 

 

سعدی گوون، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه طی یک نشست خبری از پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی گوون گفته است: «براساس نتایج، رجب طیب اردوغان اکثریت مطلق آرا  (بیش از ۵۰ درصد) در انتخابات ریاست‌جمهوری را به دست آورده است و آرای شمارش نشده در نتیجه انتخابات تاثیری ندارد».

بر اساس آخرین آمار ارايه شده از سوی خبرگزاری آناتولی احزاب عدالت و توسعه، جمهوری‌خواه خلق، دموکراتیک خلق‌ها و حرکت ملی از حدنصاب ۱۰ درصدی عبور کرده و صاحب کرسی‌هایی در مجلس شده‌اند.

بر  اساس شمارش تقریبا تمامی صندوق‌ها رجب طیب اردوغان با ۵۲/۵۸ درصد، محرم اینجه با ۳۰/۶۴، صلاح‌الدین دمیرتاش با ۸/۳۹، مرال آکشنر با ۷/۳، تمل کارا ملااوغلو با ۰/۸۹ و دوغو پرینجک با ۰/۲ درصد آرا نفرهای اول تا ششم انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

در انتخابات مجلس نیز عدالت و توسعه با کسب ۴۲/۵۶ درصد مجموع آرای ترکیه صاحب ۲۹۵ کرسی شده و احزاب حرکت ملی‌ با ۱۱/۱ درصد  ۴۹ کرسی، حزب جمهوری‌خواه مردم با ۲۲/۶۴ درصد ۱۴۶ کرسی و حزب دموکراتیک خلق‌ها (صاحب نفوذ بالا در مناطق کردنشین جنوب‌شرق ترکیه) با ۱۱/۷ درصد ۶۷  رسی را تصاحب کرده‌اند.  ایی پارتی (حزب خوب) توانسته تنها ۹/۹۵ درصد آرا را کسب کند، ولی چون جزو ائتلاف ملت بود قانون آستانه ۱۰ درصدی بر آن اعمال نشد و  توانست ۴۳ کرسی را در مجلس تصاحب کند.

 بر این اساس «ائتلاف جمهور» متشکل از احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی  در مجموع  با کسب۳۴۴ کرسی صاحب اکثریت در مجلس آینده خواهد بود و ٰٰ «ائتلاف ملت» متشکل از احزاب مخالف تنها توانسته ۱۸۷ کرسی را از  مجموع ۶۰۰ کرسی در مجلس جدید ترکیه صاحب شود. البته با احتساب کرسی‌های کسب شده توسط حزب دموکراتیک خلق‌ها احزاب مخالف در مجموع ۲۵۶ کرسی از ۶۰۰ کرسی پارلمان آینده ترکیه را دارا خواهند بود.

شب گذشته همزمان با آخرین اعلام نتایج از شبکه‌های تلویزیونی، رجب طیب اردوغان در جمع هواداران آ ک پ از برندگی خود و حزبش در انتخابات خبر داد. محرم اینجه، رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ۳ تیر،  در یک کنفرانس مطبوعاتی در  صبح ۴ تیر بطور رسمی نتیجه را قبول کرد.

 

واکنش مخالفان به نتایج انتخابات؛ محرم اینجه به اردوغان: رئیس‌جمهور همه مردم باش

رهبران احزاب مخالف ترکیه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که یک روز پیش انجام شد واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. به گزارش رویترز، روز دوشنبه ۴ تیرماه، محرم اینجه، رقیب اصلی اردوغان، و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه ضمن قبول نتایج، این انتخابات را «غیرمنصفانه» خواند و گفت که رژیمی که ترکیه پس از این انتخابات وارد آن می‌شود «خطرناک» و سیستم جدید ترکیه یک سیستم «تک‌نفره» خواهد بود.

اینجه از رجب طیب اردوغان خواسته که به عنوان رهبر حزبی عمل نکند و رئیس‌جمهور همه مردم باشد.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها و نامزد این حزب برای ریاست‌جمهوری در صفحه توییتر خود ضمن اظهار خوشحالی از نتایج انتخابات نوشت:«به تمام مردم تبریک می‌گویم؛ ...، به رغم فشارهای غیرقانونی، من به حزب دموکراتیک خلق‌ها برای غلبه بر مشکلات و کسب آرای مورد نیاز تشکر می‌کنم و شرکت این حزب در پارلمان دستاورد بزرگی است».

 

تبریک روحانی به اردوغان

با اعلام اخبار مربوط به آرا در انتخابات ۳ تیر رهبران کشورهای مختلف، من جمله آذربایجان و روسیه، پیروزی اردوغان در انتخابات را تبریک گفتند. حسن روحانی رئیس‌‌جمهور ایران نیز در پیامی ضمن تبریک پیروزی مجدد رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید ریاست جمهوری او «روابط دوستانه و برادرانه» دوکشور بر پایه پیوندهای تاریخی، فرهنگی، و دینی و «احترام متقابل و منافع مشترک» بیش ازپیش تقویت شود و «همکاری‌های نزدیک و مسئولانه» در قبال تحولات منطقه افزایش یابد.

 

 

 

 

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه با تورج اتابکی پژوهشگرارشد بین‌الملل و علیرضا اردبیلی تحلیلگر سیاسی
سیاست دولت ترکیه با انتخاب دوباره اردوغان در گفت‌و‌گو با حسین علیزاده پژوهشگر مطالعات صلح
نتایج انتخابات ترکیه در گفت‌و‌گو با میثم بادامچی روزنامه‌نگار اینتر‌نشنال
جایگاه سیاسی اردوغان پس از پیروزی در انتخابات ترکیه در گفت‌و‌گو با حسین آقایی پژوهشگر مسائل بین الملل
جایگاه سیاسی اردوغان پس از پیروزی در انتخابات در گفت‌و‌گو با جلیل روشندل استاد روابط بین الملل
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More