شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشتازی اردوغان در انتخابات ترکیه؛ ورود حزب دموکراتیک خلق‌ها به مجلس

 

شهروندان ترکیه سوم تیر برای انتخاب رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس پای صندوق‌های رای رفتند. رای گیری ساعت ۸ به وقت ترکیه آغاز و ساعت ۱۷ پایان یافت.  نتایج حاکی از آن است که با باز شدن حدود ۸۰ درصد صندوق‌های رای رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور کنونی، با ۵۴ درصد آرا پیشتاز است و محرم اینجه با ۳۰ درصد، مرال آکشنر با حدود  ۷ درصد  و صلاح‌الدین دمیرتاش با حدود ۷ درصد آرا در رتبه‌های بعد هستند.  آک پارتی حدود ۴۴ درصد، ج ه پ ۲۱ درصد و ه د پ  حدود ۱۰ درصد از آرای کل ترکیه را کسب کرده‌اند. به این ترتیب حزب دموکراتیک خلق‌ها قادر به گذار از آستانه ۱۰ درصدی و ورود به مجلس به عنوان حزب شد.

رقابت اصلی در این انتخابات زودهنگام، میان رجب طیب اردوغان،  رئیس جمهور کنونی ترکیه و مورد حمایت ائتلاف جمهور، و محرم اینجه نامزد حزب جمهوریخواه مردم بود.  

در مجموع، شش نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با یکدیگر رقابت کردند که اسامی آنها، آنطور که در برگه‌های رای آمده، عبارت‌ بود از: محرم اینجه، مرال آکشنر، رجب طیب اردوغان، صلاح‌الدین دمیرتاش، تمل کارا ملااوغلو و دوغو پرینجک.

هر نامزدی که بتواند بیش از پنجاه درصد آرا را به‌دست آورد برنده می‌شود. حد نصاب لازم برای احزاب در انتخابات مجلس ترکیه برای ورود به مجلس کسب ۱۰درصد آرا است.

در ترکیه تعداد افراد واجد شرایط برای رای دادن در مجموع حدود ۵۹ میلیون نفر است و ۸۷ حوزه انتخاباتی با ۱۸۰ هزار و ۶۵ صندوق رای وجود دارد. استانبول به سه حوزه رای‌گیری تقسیم شده است و بیشترین تعداد صندوق درآن وجود دارد.

 

اردوغان پس از رای دادن: امنیت انتخابات هیچ مشکلی ندارد

رجب طیب اردوغان که همراه با همسرش امینه اردوغان در مدرسه‌ای در منطقه اوسکودار استانبول رای خود را به صندوق انداخت در گفتگو با خبرنگاران حین خروج از حوزه رای‌گیری ضمن اعلام اینکه با توجه به اخباری که از سراسر ترکیه به او رسیده تا این لحظه امنیت انتخابات هیچ مشکلی نداشته است افزود: «مشارکت بیش از ۵۰ درصد به نظر می‌رسد، در حالیکه حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان مشارکت در انتخابات به ۳۰ درصد سقوط کرده است».

رئیس‌جمهور ترکیه افزود با گذاراز نظام پارلمانی به ریاستی در ترکیه «یک انقلاب دموکراتیک» در حال رخ دادن است.

 

محرم اینجه: ناامید نشوید؛ من به قیمت جانم از رای شما محافظت می‌کنم

محرم اینجه، نامزد اصلی مخالفان، در پیامی که در حساب توئیتری خود منتشر کرده با تاکید بر اینکه مخالفان نباید از تغییر اوضاع ناامید شوند نوشته است:

«هر چه دلشان می‌خواهد انجام دهند ولی دورانی که با تقلب می‌شد در انتخابات پیروز شد گذشته است. به خبرهایی که می‌رسد اصلا گوش ندهید و تسلیم نامیدی و سیاه‌اندیشی نشوید. رای خود را بدهید و هرگز امید خود را از دست ندهید. من به قیمت جانم از رای شما محافظت خواهم کرد. موفق خواهیم شد».

 

 

دوغو پرینجک: ترکیه دوباره وارد مسیر آتاتورک خواهد شد

نامزد حزب وطن در انتخابات ریاست‌جمهوری دوغو پرینجک در استانبول رای خود را به صندوق انداخت. پرینجک، که به داشتن مواضع مناقشه برانگیز مشهور است، در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ملت بزرگ ترکیه، فردا به چرخش در اطراف خورشید ادامه خواهد داد. خواهید در یکی دوسال آینده ترکیه شاهد گشایش‌های بزرگی خواهد بود و دوباره به مسیر آتاتورک بازخواهد گشت».

 

تمل کاراملااوغلو: این انتخابات خیلی مهم است

تمل کارا ملااوغلو رئیس حزب سعادت و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از این حزب اسلامگرا در دبیرستان چانکایای آنکارا رای خود را به صندوق انداخت.

به گزارش بی بی سی ترکی کارا ملااوغلو پس از انداختن رای خود در صندوق گفت: «این انتخابات بسیار مهم است، چون رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس که قرار است برای پنج سال آینده در مورد منافع کشور تصمیم بگیرند انتخاب خواهند شد». او در پیامی از توئیتر  نوشت «رایمان را دادیم. آرزو داریم نتیجه این انتخابات سعادت برای ترکیه  باشد».

 



درخواست پلیس برای تفرق تجمع‌کندگان در برابر شورای عالی انتخابات در آنکارا

با آغاز شمارش آرا برای انتخابات ترکیه، تعدادی از شهروندان که در برابر ساختمان مرکزی شورای عالی انتخابات (ی س ک) در آنکارا در انتظار اعلام نتایج تجمع کرده‌اند با هشدار پلیس برای متفرق شدن مواجه شدند. پلیس از بلنگو به تجمع کنندگان می‌گوید «اجازه تجمع ندارید». گزارش شده تعداد زیادی از نیروهای پلیس ضد شورش در محل حضور دارند.

 

گزارشی از بهار جویا در مورد روز انتخابات

 

 

 

آلبوم عکس روز رای‌گیری (عکس‌ها از رویترز)

بررسی نتایج انتخابات ترکیه با سعید باقری پژوهشگر بین‌الملل
بررسی تاثیر نتیجه انتخابات ترکیه برروابط ایران وترکیه با محمد کوچ پژوهشگر مسائل خاورمیانه و کوروش زعیم عضو شورای مرکزی جبهه ملی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More