شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسرائیل و حماس، گزارش‌ها درباره آتش‌بس را رد کردند

ساعتی پس از آنکه رسانه‌های اسرائیل از نزدیک شدن این کشور و حماس به یک آتش‌بس خبر دادند، طرفین این گزارش را نادرست خواندند. رسانه‌های اسرائیلی سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت گزارش دادند که پیشنهاد آتش‌بسی از سوی مصر ارائه شده که از بامداد پنجشنبه (۳۰ اردیبهشت) اجرایی شود. بر اساس این گزارش، حماس این توافق را پذیرفته ولی اسرائیل هنوز به آن پاسخی نداده است. 

ساعتی پس از انتشار این خبر، عزت الرشق یک عضو ارشد حماس، با صدور بیانیه‌ای گفت که اگرچه تلاش سختی از سوی برخی کشورها، همچون ایالات متحده، قطر و مصر در جریان است، اما به گفته او خواسته‌های حماس مشخص است و تا زمانی که این خواسته‌ها برآورده نشوند، با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. 

برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز از قول یک مقام این کشور این خبر را رد کردند. هرچند که یک مقام اسرائیلی دیگر به روزنامه هاآرتص گفت که این جنگ برنده مشخصی ندارد و طرفین از جنگیدن خسته‌اند. 

بر اساس گزارش کانال ۱۳ اسرائیل، این کشور خواستار این بود که حماس پیش از هرگونه آتش‌بسی، نخست چند ساعت شلیک راکت به سوی اسرائیل را متوقف کند تا در این زمان اسرائیل موضوع آتش‌بس را بررسی کند. از سوی دیگر نیز، حماس خواهان آن بود که در زمان آتش‌بس، اسرائیل تلاششی برای کشتن رهبران حماس نکند. هر دو طرف درخواست طرف مقابل را رد کرده‌اند. 

در جریان درگیری ده روزه اسرائیل با گروه‌های مسلح در نوار غزه، تاکنون دستکم ۲۱۷ فلسطینی کشته شده‌اند. در اسرائیل نیز، تا کنون ۱۲ تن کشته شده‌اند که از جمله شامل دو کارگر تایلندی و یک پرستار هندی می‌شود. 

اسرائیل می‌گوید ۱۶۰ تن از کشته شدگان در نوار غزه از اعضا و فرماندهان حماس و جهاد اسلامی هستند. همچنین، سازمان ملل می‌گوید تا کنون نزدیک به پنجاه هزار فلسطینی در نوار غزه آواره شده‌اند. 

در همین حال، سناتور دموکرات کریس مورفی شب گذشته با نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، مجید تخت روانچی دیدار کرد و از او خواست که تهران برای آتش‌بس به حماس فشار بیاورد. 

در این میان، فرمانده واحد عملیاتی ارتش اسرائیل شب گذشته در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت که اسرائیل زمانی می‌تواند خود را پیروز نبرد کنونی بداند که این نبرد بتواند آرامش را برای دستکم پنج سال به جنوب اسرائیل برگرداند. 

در همین حال، بامداد امروز ارتش اسرائیل اعلام کرد که در طول ۹ روز جنگ، ارتش اسرائیل دو بار کوشیده محمد ضیف، فرمانده گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس را بکشد اما در رسیدن به این هدف شکست خورده است. 

همزمان، حماس بامداد چهارشنبه گفت که در موج جدید شلیک راکت‌ها به سوی اسرائیل در شب گذشته و بامداد امروز، پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی اسرائیل را هدف قرار داده است. با این حال سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که هیچ راکتی به پایگاه‌های نیروی هوایی برخورد نکرده است؛ هرچند که یک راکت به محوطه‌ای نزدیک به پایگاه تل نوف در نزدیکی شهر رخوبوت برخورد کرده است. 

اما در کرانه باختری، در روزی که روز خشم نامیده شده بود، دیروز نزدیک به پنج هزار و پانصد فلسطینی دست به تظاهرات زدند. در جریان تظاهرات، فلسطینیان به سوی سربازان اسرائیلی شلیک کردند که یک افسر و یک سرباز زخمی شدند. در جریان شلیک گلوله از سوی ارتش اسرائیل به فلسطینیان نیز، سه فلسطینی در کرانه باختری کشته شدند. 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More