شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراضات عراق؛ استاندار بغداد کناره‌گیری کرد

تلویزیون دولتی عراق از موافقت شورای استان بغداد با درخواست کناره‌گیری فلاح جزایری، استاندار بغداد خبر داد.

بر اساس این گزارش، اعضای شورای استان بغداد، روز یکشنبه ۱۴ مهر، به اتفاق آرا با کناره‌گیری فلاح جزایری موافقت کرده و معاون او را به سمت سرپرست استانداری عراق منصوب کرده‌اند.

هنوز علت اصلی کناره‌گیری استاندار بغداد اعلام نشده، اما این کناره‌گیری در حالی است که بغداد و دیگر شهرهای عراق در روزهای اخیر شاهد تظاهرات بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از شامگاه شنبه تا روز یکشنبه، دست‌کم ۱۸ نفر در درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگان در بغداد کشته شدند.

این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود که در تظاهرات روزهای اخیر در سراسر عراق، حدود صد نفر جان خود را از داده‌اند.

طرح ۱۷ ماده‌ای دولت برای خروج از بحران



برای خروج از بحران سیاسی، دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق طرحی هفده ماده‌ای را در نظر گرفت که در جلسه اضطراری شامگاه شنبه مطرح شد.

بر اساس این طرح، کمک هزینه‌های دولتی برای مسکن فقرا و همچنین حقوق بازنشستگی افزایش می‌یابد و حقوق بیکاری نیز پرداخت می‌شود. دولت عراق، کلاس‌های آموزشی و تدابیر دیگری را نیز برای جوانان در نظر گرفته است.

همچنین دولت بغداد قول داده که۱۰۰ هزار خانه بسازد؛ این تصمیم دولت در پی تخریب خانه‌های بدون مجوز فقرا در مناطق فقیرنشین کشور که حدود سه میلیون عراقی در آنجا زندگی می‌کنند، اتخاذ شده است.

در طرح نخست وزیر عراق، قرار است که دستفروش‌های عراقی نیز ساماندهی شوند و جای مخصوصی برای آنان ساخته شود.

همچنین در حالی که مقامات عراقی تاکنون معترضان را «خرابکار» یا «افراد مسلح ناشناس» می‌خواندند، اعلام کرده که کشته‌شدگان اعتراضات اخیر را «شهید» در نظر می‌گیرند.

این تصمیم دولت عراق، گامی به سوی به نزدیکی به معترضان و همدلی با بازماندگان کشته‌شدگان ارزیابی شده است.

طرح دولت عراق برای آرام کردن اعتراضات در حالی است که مجلس عراق نتوانست به دلیل تحریم برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی، روز شنبه تشکیل جلسه دهد.

مقتدا صدر، روحانی پرنفوذ شیعه و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی خواستار کناره‌گیری دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام شده بودند.

گزارش‌ها حاکی از برقراری آرامش در روز یکشنبه در خیابان‌های بغداد است، اما بر اساس تجربه روزهای گذشته، معمولا اعتراضات در ساعات پایانی روز آغاز می‌شود.

در اعتراضات عراق که از روز سه‌شنبه با فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد، بسیاری از ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شد.

سازمان ملل متحد، شامگاه شنبه بار دیگر خواستار پایان یافتن خشونت‌ها شد.

تحریم‌ها علیه عراق در دوران صدام حسین و جنگ‌های پس از سقوط صدام، اقتصاد این کشور را ضعیف کرده و دولت برای ارائه خدمات اولیه به مردم، نظیر آبرسانی و برق، با مشکل جدی مواجه است.

عراق که بر اساس گزارش شفافیت بین‌الملل دوازدهمین کشور فاسد جهان است، در سال‌های اخیر بارها شاهد اعتراضات علیه فساد و ناکارآمدی دولت بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More