شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفیر ایران در بغداد: ادامه مذاکره میان ایران و عربستان سعودی به تصمیم رئيسی بستگی دارد

در حالی که چند دور از مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شده، ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، از متوقف شدن این مذاکرات خبر داد.

مسجدی به شبکه عربی‌زبان العالم متعلق به صداوسیمای جمهوری اسلامی علت توقف این مذاکرات را مصادف شدن با تشکیل دولت جدید در ایران اعلام کرد و گفت: «بعد از تشکیل دولت در مورد ادامه این مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد.»

او با مثبت توصیف کردن شروع مذاکرات ایران و عربستان در بغداد، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات تداوم یابد.

در حالی که قرار بود این مذاکرات در سطح سفرای دو کشور ایران و عربستان سعودی ادامه یابد، مسجدی گفت که هنوز در جلسات این مذاکرات حضور نداشته است.

پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت پیشین جمهوری اسلامی ایران، روند مذاکرات این کشور با عربستان سعودی را «مثبت» ارزیابی کرده و گفته بود: «مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه در دولت صورت گرفته است و تا وصول نتیجه ادامه دارد‌.»

در حالی که ایران از شبه‌نظامیان شیعی در عراق و یمن حمایت می‌کند و در مقابل، عربستان سعودی حامی دولت قانونی یمن است که سازمان ملل متحد نیز آن را به رسمیت می‌شناسد، ربیعی اضافه کرد «مداخله‌های غیرسازنده از یمن تا سوریه موجب کدورت و سوءتفاهم میان کشورهای منطقه» شده است.

پیش‌تر رائد قرملی، مدیر اداره برنامه‌ریزی سیاست‌ها در وزارت خارجه عربستان سعودی، گفته بود هدف از مذاکرات بین ریاض و تهران کاهش تنش‌ها در منطقه است و ریاض خواهان مشاهده «اقدام‌های قابل تایید» است.

توقف مذاکرات تهران و ریاض در بغداد که با میانجیگری دولت مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق انجام شده، در حالی است که ابراهیم رئیسی در اولین کنفرانس خبری خود پس از اعلام پیروزی در انتخابات در پاسخ به سوالی درباره برقراری احتمالی رابطه با عربستان سعودی، به ویژه در پی مذاکرات دو کشور در بغداد، بر روابط با همسایگان تاکید کرد.

او گفت که روابط و گفت‌وگو با عربستان سعودی مانعی از طرف ایران ندارد و امکان بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان سعودی در دو کشور وجود دارد.

سفیر ایران در بغداد نیز به العالم گفت: «یکی از موضوعات بحث بازگشایی دفاتر نمایندگی‌های دو کشور است که هنوز قطعی و نهایی نشده و فعلا نمی توان جزییات آن را عنوان کرد.»

دو ماه پیش، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه، از «رفتارهای منفی» تهران انتقاد کرد، اما گفت امیدوار است عربستان سعودی بتواند با ایران روابط خوبی داشته باشد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More