شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اقلیم کردستان عراق علیه دولت مرکزی شکایت کرد

 

هوشیار زیباری وزیر خارجه سابق عراق و عضو کمیته عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان، روز یکشنبه نهم مهرماه،  از شکایت مقامات اربیل علیه بغداد در سازمان هواپیمایی بین‌المللی خبر داد.

وی در گفت‌وگو با تلویزیون الحدث، اظهار داشت که «تعلیق پروازهای بین‌المللی در فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه، مانع رسیدن کمک‌های بین‌المللی به آوارگان جنگ در عراق شده است».  

پروازهای بین‌المللی دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه در پی درخواست پارلمان و دولت عراق، از شامگاه روز جمعه به حالت تعلیق درآمد.

در پی این اقدام، مسافران بین‌المللی در کردستان عراق، برای خروج از این کشور، مجبورند نخست به بغداد سفر کنند و از آنجا به دیگر نقاط جهان بروند.

زیباری گفت که پروازهای بین‌المللی در کردستان عراق، نه تنها برای گردشگری، بلکه در بیشتر مواقع برآورده کننده نیازهای اساسی انسانی از جمله سفر بازرگانان، ارسال کمک‌های ضروری برای آوارگان و عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ در عراق، است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، از موضع آیت‌الله سیستانی بانفوذترین مرجع شیعیان عراق، درباره بحران کنونی کردستان تشکر و قدردانی کرد.   

آقای سیستانی روز جمعه گذشته نسبت‌به آن‌چه که «تلاش‌های تجزیه‌طلبانه در شمال این کشور» خواند، اظهار تأسف کرد و همه طرف‌های سیاسی در عراق را به پای‌بندی به قانون‌اساسی این کشور فراخواند.

زیباری با رد گزینه نظامی از سوی بغداد و کشورهای همسایه عراق علیه کردستان، درباره مانورهای نظامی اخیر میان ترکیه، عراق و ایران، اظهار داشت: «تا زمانی که این مانورها در  خاک کشورهای همسایه صورت می‌گیرد، امری داخلی است و هیچ ربطی به ما ندارد هر چند نشانه‌هایی مبنی بر ترساندن کردستان دیده می‌شود اما این گونه اقدامات ما را نمی‌ترساند».  

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More