شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخابات اسرائیل؛ رقابت شانه‌به‌شانه نتانیاهو و گانتز

 

نتایج اولیه انتخابات سراسری روز سه‌شنبه اسرائیل، حاکی از رقابت بسیار فشرده نامزدهای اصلی دارد. بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب راست‌گرا «لیکود» و نخست وزیر کنونی و رقیب او، بنی گانتز، رهبر حزب راست‌میانه «آبی و سفید»، هر دو ادعای پیروزی کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، پس از انداختن رأی خود در صندوق از اسرائیلی‌ها خواست که دست به «انتخاب خوب» بزنند.

او که برای شرکت در انتخابات، همراه همسرش سارا نتانیاهو، به یک شعبه رأی‌گیری در مدرسه‌ای در بیت‌المقدس رفت، گفت: «شما باید دست به انتخاب خوب بزنید، اما نمی‌توانم بگویم کدامیک. در واقع می‌توانم بگویم اما این کار را نخواهم کرد.»

 مهم‌ترین رقیب نتانیاهو در این انتخابات، بنی گانتز، ژنرال بازنشسته و رهبر اتحاد راست میانه‌ «آبی و سفید» است. این دو به عقیده تحلیلگران، بدون بحث جدی و عمیق درباره مسائل، یکی از نادرترین کارزارهای انتخاباتی اسرائیل را از نظر تنش سیاسی به پیش بردند.

انتشار هرگونه نظرسنجی از جمعه گذشته در اسرائیل ممنوع شده، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها، در انتخابات روز سه‌شنبه، استیلای ایدئولوژیک و سیاسی احزاب راست اسرائیل بار دیگر تأیید خواهد شد.

از زمان پیروزی مناخم بگین از حزب لیکود در سال ۱۹۷۷، چپ اسرائیل هیچ گاه نتوانسته در این کشور به قدرت برسد و در مجموع در ۴۲ سال گذشته، چپ اسرائیل فقط هفت سال در قدرت بوده است.

بنیامین نتانیاهو، کارزار انتخاباتی خود در این دوره از انتخابات را نیز با شعارهای شدیدا راستگرا به پایان برد. او به غیر از وعده جنجالی‌اش درباره الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه غربی رود اردن به خاک اسرائیل، روز ششم آوریل نیز گفت: «تشکیل یک دولت فلسطین می‌تواند موجودیت ما را در خطر بیندازد.»

با وجود اعلام نتایج اولیه انتخابات در ساعت ده شب، اما تجربه انتخابات گذشته نشان می‌دهد که این نتایج ممکن است پیروز واقعی انتخابات را نشان ندهد.

در مارس سال ۲۰۱۵، «اتحاد صهیونیست» به رهبری اسحاق هرتزوگ رهبر حزب کار و تسیپی لیونی رهبر حزب چپ میانه، در اولین نتایج انتخابات، در صدر قرار گرفتند، اما در نهایت حزب لیکود با شش کرسی بیشتر جلو افتاد.

با آغاز رأی‌گیری در اسرائیل، برخی از احزاب از تخلف در برخی از شعب رأی‌گیری خبر داده‌اند.

یک عضو کمیسیون برگزاری انتخابات نیز از کشف یک دوربین مخفی متعلق به حزب لیکود در شهر عفوله خبر داده است.

 لیکود توضیح داده که برای جلوگیری از نقض قوانین انتخاباتی از سوی جمعیت عرب اسرائیل، این دوربین مخفی را نصب کرده بود.

در شرایط عادی، فیلمبرداری از روند رأی‌گیری در انتخابات اسرائیل ممنوع است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More