شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تبریک ترامپ به نتانیاهو در آستانه شکستن رکورد تاریخی بن گوریون

 دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۱ فروردین، پیروزی نتانیاهو  را تبریک گفت و تاکید کرد که «نتیجه انتخابات پارلمانی اسرائیل که موجب پیروزی «دوست»او شد، بخت رسیدن به صلح در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.»

این در حالیست که پیروزی نتانیاهو  هنوز  رسمی نشده و او در یک قدمی نخست‌وزیری قرار دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ۶۹ ساله اسرائیل که از ده سال پیش بی وقفه در قدرت است، پس از شمارش تقریبا تمامی آراء انتخابات پارلمانی این کشور، خود را برای پنجمین بار، برای تشکیل دولت اسرائیل آماده می‌کند.

در انتخابات روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین، دو حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و ائتلاف آبی-سفید به رهبری بنی گانتز، ژنرال بازنشسته و اصلی‌ترین رقیب نتانیاهو، در یک رقابت تنگاتنگ، هر یک ۳۵ کرسی پارلمان اسرائیل را به دست آوردند.

اما از آنجا که نتانیاهو می‌تواند با متحدانش، احزاب ناسیونالیست و ارتدوکس، که مجموعا ۶۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارند، همانگونه که در دوره پیشین ائتلافی تشکیل داد، اکنون نیز برای تشکیل دولت ائتلافی را تشکیل دهد.

پیش‌بینی می‌شود رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، در روزهای آینده بنیامین نتانیاهو را مأمور تشکیل دولت کند و او چند هفته فرصت دارد که برای تشکیل دولت ائتلافی رایزنی تلاش کند.

با وجود پرونده‌های قضائی فساد علیه آقای نتانیاهو، انتخابات پارلمانی اسرائیل به یک همه‌پرسی درباره او و سیاست‌هایش تبدیل شده بود. با این حال، این پرونده‌ها همچنان در ماه‌های آغازین دور جدید نخست وزیری نتانیاهو ممکن است برای او دردسرساز باشد.

خود نتانیاهو پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات مقابل هوادارانش گفت که این پیروزی «در شرایط ناممکن» و با وجود «رسانه‌های متخاصم» به دست آمده است.

او با وعده تشکیل یک «دولت راستگرا» گفت که با رهبران احزاب متحد خود در این زمینه گفت‌وگو کرده و حمایت آنان را به دست آورده است.

اما آقای گانتز صبح چهارشنبه ۲۱ فروردین گفت که هنوز منتظر نتایج نهایی انتخابات باقی خواهد ماند. او با این حال از «پیروزی تاریخی» ائتلاف خود سخن گفت و تأکید کرد که تاکنون هیچ ائتلافی در مدت زمان کوتاه نتوانسته چنین اقبالی را به دست آورد.

ائتلاف آبی-سفید به رهبری گانتز شش ماه پیش اعلام موجویت کرد.

رهبر ائتلاف میانه آبی-سفید گفت که «مردم خواستار راه دیگری هستند و ما این راه را به آنان خواهیم داد.»

 

 

 

در اسرائیل شش میلیون و سیصد هزار نفر واجد شرایط رأی‌دهی هستند و در انتخابات پارلمانی اخیر نزدیک به هفتاد درصد این تعداد در انتخابات شرکت کردند.

میزان شرکت‌کنندگان در این دوره از انتخابات نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۵، دو درصد کاهش نشان می‌دهد.

قرار است که نتایج نهایی انتخابات اسرائیل پنج‌شنبه شب پس از شمارش آرا زندانیان، دیپلمات‌ها و اتباع اسرائیلی در سراسر جهان و همچنین زندانیان اعلام شود، اما تغییر مهمی در نتیجه اعلام شده صورت نخواهد گرفت.  

احزاب چپ اسرائیل رأی چندانی در این انتخابات به دست نیاوردند و حزب سنتی کارگر اسرائیل فقط شش کرسی پارلمان را از آن خود کرده است. یکی از اعضای این حزب گفت که از این نتیجه «حیرت‌زده» است.

اگر رئیس جمهوری اسرائیل، نتانیاهو را مأمور تشکیل دولت کند، این دولتمرد اسرائیلی در ژوئیه آینده رکورد  داوید بن گوریون، از نظر مدت نخست وزیری در اسرائیل را خواهد شکست.

بن‌گوریون، اولین نخست وزیر اسرائیل، از سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۳ و سپس در سال‌های ۱۹۵۵تا ۱۹۶۳ رهبری دولت کشورش را بر عهده داشته است.

نتانیاهو علاوه بر این که از سال ۲۰۰۹ در قدرت است، در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ نیز در رأس امور کشورش بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More