شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخاب رئیس‌جمهور جدید آفریقای‌جنوبی به دنبال استعفای جاکوب زوما

 

قانون‌گذاران آفریقای جنوبی «سیریل رامافوزا» را به عنوان رئیس‌جمهور جدید انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه ۲۶ بهمن، پارلمان آفریقای جنوبی به دنبال استعفای جاکوب زوما، رئیس‌جمهمور این کشور، سیریل رامافوزا، تاجر ثروتمند را برای مقام ریاست‌جمهوری برگزیدند.  

جاکوب زوما به اتهام فساد مالی مدت‌ها بود برای کناره‌گیری از قدرت تحت فشار بود. حزب متبوع زوما، «کنگره ملی آفریقای‌ جنوبی» از او خواسته بود هرچه سریعتر از مقام ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند.

شامگاه روز چهارشنبه ۲۵ بهمن، جاکوب زوما پس از اعلام ضرب‌الاجل از جانب حزبش به او برای کناره‌گیری از مقام خود استعفا داد. حزب کنگره ملی آفریقای‌ جنوبی تهدید کرده بود که در صورت عدم استعفای زوما، نشست عدم رأی اعتماد او را در پارلمان تشکیل خواهد داد.

جاکوب زومای ۷۵ ساله برای مدت‌ها با  رامافوزا، معاون خود، که اکنون به رئیس‌جمهوری انتخاب شده، اختلاف نظر داشت. دو ماه پیش، رامافوزا به رهبری حزب کنگره ملی آفریقای‌ جنوبی انتخاب شد. انتخابی که راه را برای کنار زدن زوما هموار کرد.

زوما در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود به عنوان رئیس‌جمهور، با اشاره به رفتار ناعادلانه با او گفت: «من با این تصیم موافق نیستم. هنوز مدرکی دال بر نقض قانون از جانب من در دست نیست».

جسی دوآرت، معاون حزب کنگره ملی آفریقای‌ جنوبی، ضمن رد ابراز شادمانی برای استعفای زوما، گفت: «ما فقط مجبور به درخواست کناره‌گیری کادری شدیم که به مدت ۶۰ سال به سازمانش خدمت کرد، این مسئله کوچکی نیست».  

زوما در سال ۱۹۵۹ به حزب کنگره ملی آفریقای‌ جنوبی پیوست و برای چندین دهه از مبارزان برجسته علیه آپارتاید در این کشور بود.

او از نزدیکان نلسون ماندلا بوده و ۱۰ سال با او در زندان روبن آیلمند در حبس بود. زوما در سال ۲۰۰۹ میلادی قدرت این حزب را در دست گرفت و به مقام ریاست‌جمهوری رسید. او بعدها متهم به فساد مالی گسترده  شد و از این بابت مورد انتقادات سختی قرار گرفت.

زوما در سخنرانی استعفای خود تمامی اتهامات علیه خود را رد کرد.

ساعاتی پس از اعلام نام سیریل رامافوزا به عنوان رئیس‌جمهور جدید، او در پارلمان این کشور سوگند ادا کرد. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More