شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد آیت‌الله سیستانی از دولت عراق برای کشتار معترضان

آیت‌الله علی سیستانی، یکی از مراجع تقلید پرنفوذ شیعه، دولت عراق را برای کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر در اعتراض‌های اخیر عراق مقصر دانست و به بغداد دو هفته مهلت داد تا ببینند کدام «عناصر خودسر» با تک‌تیرانداز به معترضان شلیک کرده‌اند.

نماینده آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه روز  ۱۹ مهرماه در شهر کربلا گفت که این مرجع شیعه «از دولت می‌خواهد درباره کسانی که دستور شلیک به معترضان را صادر کردند بدون توجه به وابستگی آن‌ها، تحقیق کند».

این اظهارات آیت‌الله سیستانی فشار سیاسی جدیدی را بر دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، وارد خواهد کرد  تا جلو قدرت شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق را بگیرد.

سیستانی گفت دولت عراق مسئول کشته شدن معترضانی است که هفته  گذشته برای ابراز خشم خود نسبت به فساد دولتی، بیکاری و فقدان خدمات عمومی به خیابان‌های عراق آمدند.

بر اساس گزارش‌ها، در جریان اعتراض‌ها، تک تیراندازانی از بام خانه‌ها به معترضان شلیک کردند. خبرگزاری رویترز در همین زمینه گزارش داد معترضانی را دیده که در اثر اصابت گلوله از ناحیه سر، گردن و سینه مجروح شده بودند. 

سیستانی استفاده از تک‌تیرانداز برای فرونشاندن اعتراض‌ها را محکوم کرد و به دولت دو هفته فرصت داد کسانی که دستور تیراندازی را داده‌اند چه پرسنل امنیتی دولتی باشند چه «عوامل خودسر»  پیدا کند. 

در حالی که مردان مسلح ناشناس به دفتر چند شبکه تلویزیونی در عراق حمله کردند، آیت‌الله سیستانی همچنین کاربرد خشونت علیه روزنامه‌نگاران را محکوم کرد.

عبدالمهدی با حمایت گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی نزدیک به ایران روی کار آمد. او برای آرام کردن اعتراض‌های اخیر از انجام اصلاحات و برنامه‌هایی برای حمایت از اقشار کم‌درآمد خبر داده است.

اما به نظر نمی‌رسد که تدابیر اعلام شده از سوی دولت، موجب کاهش خشم علیه طبقه سیاسی عراق شود.

علاوه بر آیت‌الله سیستانی، مقتدا صدر، دیگر روحانی شیعه پرنفوذ در عراق، از دولت این کشور انتقاد کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

اما در ایران، رسانه‌های دولتی، این اعتراضات را «فتنه» خوانده و آن را به کشورهای خارجی نسبت دادند.

حسین شریعتمداری، مدیر‌مسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان، اخیرا در یادداشتی آمریکا را «متهم اصلی» در ناآرامی‌های عراق دانست و به معترضان عراقی پیشنهاد داد که سفارت آمریکا در بغداد را تسخیر کنند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More