شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اندیشکده آمریکایی: "تروریسم ایران" در دادگاه آرژانتین محاکمه می‌شود

 

اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در گزارشی امروز چهارشنبه 22 آذر، نوشت: "حکم پیگرد کریستینا فرناندز دی کرشنر رئیس‌جمهور پیشین آرژانتین به اتهام لاپوشانی کردن نقش حکومت ایران در انفجار مرکز یهودیان آرژانتین، همزمان محاکمه تروریزم رژیم ایران است."

در این گزارش آمده است: "هفته پیش، مردم آرژانتین صبح با یک زلزله سیاسی از خواب بیدار شدند. یک قاضی، رئیس‌جمهوری پیشین کشور، کریستینا فرناندز دی کرشنر را به 'خیانت به میهن'، که می‌تواند 25 سال زندان به‌همراه داشته باشد، متهم کرد. جنایت کرشنر چیست؟ هیچ چیز، مگر لاپوشانی کردن نقش حکومت ایران در خونبارترین حمله تروریستی در قاره آمریکا پیش از یازده سپتامبر."
گزارش می‌افزاید: "در روز 18 جولای 1994، ' ابراهیم حسین برو' یک عضو فعال حزب‌الله لبنان که از سوی رژیم تهران حمایت می شده، یک کامیون پر شده از 300 کیلو ماده نیترات آمونیوم و بنزین آتش‌زا را به داخل درب ورودی مرکز یهودیان بوینس آیرس معروف به ' آمیا' کوبید. در جریان این بزرگترین حمله تروریستی در تاریخ آرژانتین، 85 نفر کشته و 300 نفر بشدت زخمی شدند.
با این حال از سال 2004 تا 2015، دادستان آرژانتینی آلبرتو نیسمان، بطور خستگی‌ناپذیری به دنبال کشف حقیقت در مورد این جنایت تروریستی بود. نیسمان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده بود که این عملیات تروریستی در تهران برنامه‌ریزی شده بود. از آنهم بیشتر، نیسمان مطمئن بود که خانم کرشنر در پشت یک توطئه برای مخفی کردن نقش حکومت ایران در این عملیات بوده است.
اما دلایل کرشنر برای این کار چه بود؟ در دوران ریاست‌جمهوری او، کشور با بحران‌های شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کرد و نزدیکی با ایران برای حکومت او سودآور به‌نظر می‌رسید. حکومت کرشنر، مانند رژیم ونزوئلا، در آن زمان روابط پوپولیستی با رژیم ایران داشت. به هر دلیلی که بوده باشد، خانم کرشنر تا امروز به‌خاطر این همدستی با ایران محاکمه نشده است، اما تا امروز.
اکنون قاضی فدرال کلادیو بونادیو یک دادخواست 491 صفحه‌ای را علیه خانم کرشنر، وزیر خارجه او هکتور تیمرمن، رئیس سازمان اطلاعاتی دولت او، مشاوران حقوقی او، دو فعال سیاسی هوادار رژیم ایران و ده نفر دیگر صادر کرده است. این قاضی مردی نیست که از پیگیری عدالت عقب‌نشینی کند.
قاضی بونادیو عملیات تروریستی ایران در خاک آرژانتین را با صفت "اعلام جنگ یک کشور خارجی علیه کشور ما" بیان کرده است و کرشنر را متهم ساخته که برای این لاپوشانی در نقش رهبران ایران و حزب‌الله، معاملات تجاری پرسود دریافت کرده است.
خانم کرشنر در زمان مرگ آلبرتو نیسمان گفته بود، او خودکشی کرده است. وی سپس مدعی شد، نیسمان در اثر یک رقابت عشقی کشته شده است. اخیراً هم او داستان خود را عوض کرده و می‌گوید احتمالاً توسط مأموران یاغی وزارت اطلاعات آرژانتین که خودسرانه عمل می‌کرده‌اند کشته شده است.
ای کاش آلبرتو نیسمان زنده می‌بود تا سرانجام اجرای عدالت را ببیند."

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More