شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایمن‌سازی شهرهای اروپا در برابر حملات تروریستی

 

کمیسیون اتحادیه اروپا جهت ایمن سازی شهرهای این اتحادیه در برابر حملات تروریستی احتمالی، بودجه‌‌ای معادل یکصدوهجده میلیون یورو اختصاص داد.

این اتحادیه همچنین راهکارهایی را جهت جلوگیری از فروش مواد اولیه لازم جهت ساخت بمب نیز مشخص کرد.

به گزارش رویترز، پس از چندین مورد که مهاجمان با استفاده از خودرو به شهروندان اروپایی حمله کردند، همانند حمله‌ای که در ماه اوت در بارسلونا اتفاق افتاد، مقامات اروپایی برای حفاظت از اماکن عمومی همواره با مشکلات فراوانی روبرو بوده‌اند.

جولیان کینگ، عضو کمیسیون امنیت ملی اتحادیه اروپا از اختصاص بودجه‌ای معادل ۱۸/۵ میلیون یورو در سال جاری و مبلغی معادل یکصدمیلیون یورو در سال ۲۰۱۸، جهت کمک به بازطراحی شهرها، جهت ایمن‌سازی در مقابل حملات احتمالی خبر داد.

کینگ در یک کنفرانس خبری گفت: «ما نمی‌توانیم جلوی تمامی حملات احتمالی را بگیریم ولی می‌توانیم انجام این حملات را برای تروریست‌ها سخت‌تر و سخت‌تر کنیم. ما می‌توانیم میزان آسیب‌پذیری فضاهای شهری را بدون ایجاد تغییر اساسی در ساختار آن‌ها کاهش دهیم.»

اتحادیه اروپا، خواهان راه‌حل‌هایی خلاقانه برای حفاظت از ساختمان‌ها و فضاهای عمومی شهرها است که بتواند آنها را در نقاط دیگر نیز اجرا کرد. این راه حل‌ها می‌تواند شامل ایجاد تغییراتی در طراحی فضاهای عمومی، نورپردازی و یا افزایش کارزارهای آگاهی رسان به شهروندان باشد.

در شهرهایی همچون نیس فرانسه که در ژوئیه ۲۰۱۶، مهاجمی با استفاده از کامیون ۸۶ نفر را کشت، نصب حصارهای حفاظتی، ایجاد مسیرهای جدید ترافیک و سایر اقدامات امنیتی، انجام این گونه عملیات را برای تروریست‌ها سخت کرده است. اقداماتی که دیگر شهرها انجام نداده‌اند.

کینگ هشدار داد که پس از تلفات وارده به دولت اسلامی (داعش) در عملیات‌های گوناگون نظامی از جمله حملات صورت گرفته به این گروه توسط ارتش سوریه و با حمایت روسیه و شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا، احتمالا خطر حملات این گروه در اروپا افزایش خواهد یافت.

ستاد اجرایی اتحادیه اروپا همچنین گام‌هایی را جهت اطمینان از این که دولت مردان اروپایی در جهت مقابله با آن چه که به گفته کینگ، افزایش میزان استفاده از مواد منفجره خانگی برای حمله به شهروندان اروپایی و ایجاد سیستم دفاعی در برابر تهدیدات شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای خواند برداشته است.

اتحادیه اروپا مقرراتی را برای جلوگیری از خرید محصولاتی که می توان برای تولید مواد منفجره از آن  استفاده کرد وضع کرده است. موادی که درحملات چند سال اخیر در شهرهای اروپایی همچون منچستر، بروکسل و پاریس استفاده شده است.

این درحالی است که متخصصان امنیتی از احتمال حملات پیکارجویان با به کارگیری مواد شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و مواد هسته‌ای اظهار نگرانی کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More