شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بارزانی خطاب به بغداد: همزیستی با «دولت دینی و فرقه‌گرا» را نمی‌پذیریم

 

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، روز پنج‌شنبه شانزدهم شهریورماه، در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی، خطاب به مقامات بغداد گفته است که «همزیستی با دولت دینی و فرقه‌گرا» را نمی‌پذیرد.

به گزارش السومریه‌نیوز، بازرانی در گفت‌وگو با شبکه‌ی العربیه، که قرار است مشروح کامل آن امشب پخش شود، بیان داشت:« هدف من تحقق استقلال برای ملت من است، اگر این مورد تحقق یابد، مأموریت من تمام خواهد شد».

وی درباره‌ی مخالفان همه‌پرسی «استقلال» این منطقه در عراق گفت:« جواب کسانی که خواستار به تعویق انداختن همه‌پرسی هستند، این است: برای ما جایگزین ارائه کنید».  

بارزانی افزود:« تلاش زیادی کردیم تا به این مرحله نرسیم، درباره‌ی تشکیل یک دولت مدنی، فدرال و دموکراتیک، به توافق رسیدیم، اما اکنون در یک دولت دینی و فرقه‌گرا قرار داریم».

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، روز گذشته (چهارشنبه) گفته است که اجرای همه‌پرسی در کردستان، بدون رسیدن به تفاهم، «فریب مردم» است.

وی مقامات اقلیم کردستان را به صادر کردن «غیررسمی» نفت کرکوک متهم کرد و گفته که این استان از منابع خود هیچ گونه استفاده‌‌ای نمی‌برد.

بر اساس اعلام مقامات اقلیم کردستان عراق، همه‌پرسی «استقلال» در این منطقه قرار است در بیست وپنجم ماه سپتامبر برگزار شود.  

علاوه بر دولت مرکزی عراق، کشورهای ترکیه و ایران با این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند. آمریکا نیز خواستار به تعویق انداختن آن شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More