شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بارزانی: همه‌پرسی قطعاً فردا برگزار می‌شود

 

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، با دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق‌های همه‌پرسی، تأکید کرد که رفراندوم جدایی اقلیم از عراق، فردا دوشنبه سوم مهر (۲۵ سپتامبر) برگزار خواهد شد.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، بارزانی این سخنان را در یک کنفرانس خبری در اربیل و درحالی‌که پشت سرش پرچم هر دو کشور عراق و کردستان وجود داشت، ایراد کرد.

بارزانی در این کنفرانس خبری گفت: «دولت‌های عراق، قانون اساسی را نقض کردند. ما امید داشتیم پس‌از تصویب قانون اساسی، شراکت و برابری در عراق برقرار شود و قدرت تقسیم شود و  همچنین با مشارکت پیشمرگ‌ها برای آن‌که بخشی از نیروهای مدافع عراق باشند، موافقت شود؛ اما این‌گونه نشد و ما امید خود را برای آن‌که بخشی از عراق باشیم، از دست دادیم».

رئیس اقلیم کردستان افزود: «شراکت به پایان رسید و بغداد کاری کرد که مردم با کردستان خصومت داشته باشند. این بغداد بود که ما را مجبور به همه‌پرسی استقلال کرد».

بارزانی گفت: «عراق در حال حاضر، یک کشور طایفه‌ای است و احزاب در بغداد، به‌جای این‌که از خود بپرسند چرا ما گزینه همه‌پرسی را انتخاب کردیم، از زبان تهدید استفاده می‌کنند. ما چرا باید از حق دموکراتیک خود محروم شویم؟ ما فقط با استقلال، آینده خود را تضمین می‌کنیم».

او تأکید کرد:  «این همه‌پرسی برای ترسیم مرزهای کردستان نیست و همه‌پرسی، گام اول در نقشه راه استقلال و جدایی از عراق است و مردم مشخص خواهند کرد که کجا می‌خواهند زندگی کنند».

رئیس اقلیم همچنین گفت: «سیستم سیاسی آیندە کردستان، دولت مدنی ، فدرال و دموکراتیک خواهد بود و براساس احترام بە حقوق گروه‌های قومی شکل خواهد گرفت. من از مردم کردستان خواهش می‌کنم کە بە‌آرامی و بدون ایجاد تنش، پای صندوق‌ها بروند و رأی بدهند».

او افزود: «ما بە پناهندەهای عرب خوشامد می‌گوییم؛ کردستان خانە شماست. ما اجازە نخواهیم داد این اختلافات سیاسی، بە اختلاف بین کرد و عرب بدل شود؛ عرب‌ها برادران ما هستند».

بارزانی همچنین گفت که پس از همه‌پرسی، ظرف یک یا دو سال آینده، مذاکراتی با بغداد خواهند داشت و اگر ببینند که این مذاکرات ثمربخش است، آن را ادامه می‌دهند، «اما برای بررسی مسأله شراکت، به بغداد باز نخواهند گشت».

رئیس اقلیم کردستان تأکید کرد که  درخصوص مرزهای کردستان، به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارند. او افزود: «در کشور مستقل کردستان، به اصول شهروندی، دموکراسی و عقاید اقشار و گروه‌های مختلف احترام خواهیم گذاشت».

بارزانی ادامه داد: «ما می‌خواهیم همسایه‌های خوبی برای بغداد باشیم. دوست دارم تأکید کنم که روابط خوبی میان پیشمرگ‌ها و ارتش عراق وجود دارد و این روابط ادامه خواهد داشت».

رئیس اقلیم کردستان افزود: «پیش‌بینی می‌کنم که واکنش‌هایی از طرف‌های مختلف درخصوص همه‌پرسی صورت گیرد؛ اما هر واکنشی، بهتر از آینده‌ای نامعلوم است. به‌هرحال، سرانجام همه این سرنوشت را برای ما می‌پذیرند و آن‌هایی که فکر می‌کنند ما عامل ضربه زدن به امنیت ملی آن‌ها هستیم، نگران نباشند. در واکنش‌های بین‌المللی به همه‌پرسی هم کسی مخالف اصل برگزاری این همه‌پرسی نبود و مخالفت‌ها تنها به زمان آن اشاره داشت».

او درباره آوارگان مستقر در اقلیم  کردستان هم گفت: «اینجا سرزمین آنهاست و با کرامت با آن‌ها برخورد می‌شود».

بارزانی هم‌چنین اظهار امیدواری کرد که مرزهای کشورهای همسایه به‌روی اقلیم کردستان بسته نشود و افزود: «بستن مرزهای ترکیه به‌روی کردستان، به‌نفع هیچ‌یک از دوطرف نخواهد بود».

این درحالی است که ایران، امروز مرزهای هوایی خود را با اقلیم کردستان بست و پیش‌تر هم ایران و ترکیه هشدارهایی در این مورد، به بارزانی و اقلیم کردستان داده بودند.

رئیس اقلیم کردستان، همچنین تأکید کرد که گمان نمی‌کند بر سر همه‌پرسی، درگیری‌ نظامی‌ای با بغداد صورت گیرد و کسی بخواهد به اقلیم حمله کند.

بارزانی گفت: «نمی‌خواهیم اوضاع با ایران یا ترکیه وخیم شود. ما به‌دنبال خشونت نیستم و معتقدیم مشکلات با گفت‌وگو حل‌شدنی است. ما همیشە دست دوستی بە‌طرف ایران و ترکیە دراز می‌کنیم».

او در پاسخ به این سؤال که چه کشورهایی از این همه‌پرسی حمایت می‌کنند، گفت: «پس‌از برگزاری همه‌پرسی، این مسأله مشخص خواهد شد. برخی از کشورها، رویکردشان متفاوت از آن چیزی است که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند».

رئیس اقلیم درباره مخالفت برخی از احزاب کرد نیز گفت: «ما باید به نظر اکثریت توجه کنیم. دو دستگی میان کردها وجود ندارد. اکثریت احزاب، با این مسأله موافق‌اند. اشتباه بزرگ ما این بود که موضوع استقلال را به تعویق انداختیم. بازگشت ما به بغداد در سال ۲۰۰۳ اشتباه بود و باید در سال ۲۰۰۸ این کار را می‌کردیم.

بارزانی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال وقوع درگیری در شهر مورد مناقشه کرکوک میان ترکمان‌ها، اعراب و کردها نیز گفت: «این یک روند دموکراتیک است که برخی در آن مشارکت می‌کنند و برخی نمی‌کنند؛ ما انتظار نداریم که تنش و درگیری به‌وجود آید؛ اما همان‌طور که برخی پیشاپیش از وقوع درگیری سخن می‌گویند و به‌دنبال آن هستند، یقیناً درصورت وقوع درگیری، ما هم ساکت نمی‌نشینیم».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More