شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران کرونا در هند؛ انبوهی از اجساد درصف مرده‌سوزخانه‌های موقت

 

روزنامه گاردین در گزارشی به بحران کرونا و آمار بالای مرگ‌ومیر در هند پرداخته و نوشته است، تنها  در ۲۴ ساعت گذشته، نزدیک به ۳۶۱ هزار مورد جدید ابتلا، به عنوان بالاترین آمار روزانه ابتلا در جهان، درهند به ثبت رسیده است. شمار جان‌باختگان کووید-۱۹ در هند روز چهارشنبه از ۲۰۰ هزار نفر گذشت.  مجموع عواملی چون کمبود اکسیژن، تجهیزات پزشکی و کادر درمان در بیمارستان‌ها به بالا رفتن نرخ ابتلا دامن زده است.

تاکنون ۱۸ میلیون نفر در هند به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. این کشور در مرگبارترین روز خود نیز شاهد ثبت ۳ هزار و ۲۹۳ مورد فوت بود که آمار مرگ‌ومیر در این کشور را به ۲۰۱ هزار و ۱۹۷ نفر رساند. کارشناسان بر این باورند که آمار رسمی مر‌‌گ‌ومیر در اثر کرونا در هند، کشوری با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، بسیار پایین‌تر از آمار واقعی است. گفته می‌شود که ایالت‌هایی چون اوتار پرادش و گجرات، آمار کمتری از مبتلایان و فوتی‌ها ارائه داده‌اند. 

با آغاز موج دوم شیوع کرونا در هند، طی یک هفته روزانه آزمایش کرونای ۳۰۰ هزار نفر مثبت اعلام شده است، تجهیزات خدمات درمانی مستهلک و مرده‌سوزخانه‌ها لبریز از جسد شده‌اند، این عوامل واکنش فزاینده کشورهای جهان به بحران در هند را برانگیخته است.

با بالا رفتن آمار جان‌باختگان بر اثر کووید-۱۹ در این کشور، مرده‌سوزخانه‌های دهلی، پایتخت این کشور، مجبور شدند نقاطی موقت برای سوزاندن اجساد فراهم کنند.

بر اساس این گزارش، مرده‌سوزخانه‌های دهلی نو چنان از اجساد مردگان انباشته شده‌اند که کارکنان آن‌ها مجبور شده‌اند در نقاط خالی زمین‌هایی که در اختیار دارند، مرده‌ها را بسوزانند. به‌گزارش گاردین و به نقل از هندوستان تایمز، خانواده‌های عزادار ناچارند برای فراهم شدن تلی از هیزم به منظور سوزاندن اجساد عزیزانشان، حدودا ۲۰ ساعت منتظر بمانند. 

 تصاویری که روز سه‌شنبه از دهلی منتشر شده، نشان می‌دهد که از مکان‌هایی چون پارکینگ خودروها و زمین‌های خالی در بیمارستان‌ها به‌عنوان‌ مرده‌سوزخانه‌‌های موقت استفاده می‌شود.

مسئول هماهنگی بیش از ۱۰۰ مرده‌سوزخانه در شرق دهلی، می‌گوید: «مردم بی‌وقفه در حال مرگ هستند، اگر اجساد بیشتری بیاورند باید آن‌ها را در خیابان‌ها بسوزانیم. اینجا دیگر جا نداریم». او گفت دیدن چنین صحنه‌های هولناکی را در خواب هم نمی‌دید.

 

 

با بالا رفتن آمار کشته‌شدگان، چراغ مرده‌سوزخانه‌ها در طول شب هم می‌سوزد و شعله پشته‌های هیزم، آسمان تاریک را روشن می‌کند. حتی درختان پارک‌ها نیز برای تهیه هیزم برای سوزاندن اجساد قطع می‌شود و از بستگان درگذشتگان درخواست می‌شود که در انباشتن هیزم کمک کنند. مقام‌های هند نیز همچنان به‌دنبال مناطق بیشتری برای سوزاندن اجساد می‌گردند.

با انفجار ابتلا به کرونا در هند، روز سه‌شنبه ۳۵۰ هزار مورد جدید ابتلا در این کشور به ثبت رسید وهمزمان آمار ابتلای جهانی نیز به ۷/۱۴۷ میلیون نفر جهش پیدا کرد. کووید-۱۹ تاکنون جان ۱/۳ میلیون نفر در سراسر جهان را گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه اعلام کرد که نوع جهش‌یافته ویروس کرونا که در هند شناسایی شد، ممکن است دلیل بالا رفتن آمار ابتلا در این کشور باشد؛ این‌ گونه ویروس جهش‌یافته، در تقریبا دوازده کشور جهان، از جمله هند، بریتانیا، آمریکا و سنگاپور مشاهده شده است. اما سازمان بهداشت جهانی هنوز این گونه از ویروس جهش‌یافته را در لیست «گونه‌های جهش‌یافته نگران‌کننده»  قرار نداده است. گونه‌های جهش‌یافته نگران‌کننده، گونه‌هایی‌اند که از ویروس اصلی، خطرناک‌ترند. یعنی مرگبارتر، مسری‌تر و قادر به دورزدن اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹‌اند.

به‌رغم اینکه هند به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده دارو در جهان معروف است از تولید کافی داروهای ضد ویروسی، همچون رمدسیویر نیز درمانده است. اگرچه بسیاری از پزشکان معتقدند که این دارو برای درمان کووید-۱۹ ضرورتی ندارد؛ اما برخی بیمارستان‌ها آن را تجویز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، یک شهروند هندی که در صف دریافت دارو ایستاده بود با انتقاد از کوتاهی دولت گفته است که حتی کسانی که می‌توانستند درمان شوند هم مرده‌اند.

روز سه‌شنبه، محموله‌های ونتیلاتور، اکسیژن و دیگر تجهیزات پزشکی اهدایی بریتانیا به هند رسید. ایالات متحده نیز به صادرات میلیون‌ها دوز واکسن آسترازنکا متعهد شده است. در تماس جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به نظر می‌رسد که این کشور به زودی دوزهای صادراتی آمریکا را دریافت کند. ایالات متحده، فرانسه، آلمان، کانادا، اتحادیه اروپا و سازمان بهداشت جهانی همه قول داده‌اند که به هند تجهیزات پزشکی برسانند. محموله کمک‌های اتحادیه اروپا «طی چند روز آینده» به هند خواهد رسید.

بسیاری از کشورها ورود مسافران از هند را ممنوع کرده‌اند. بلژیک ورود مسافران از هند، برزیل و آفریقای جنوبی را ممنوع کرده است. برزیل و آفریقای جنوبی نیز با شیوع گونه‌های جهش‌یافته ویروس دست‌به‌گریبانند.

گونه جهش‌یافته شناسایی‌شده درهند، در جزیره فیجی نیز شیوع پیدا کرده  و موجب قرنطینه پایتخت این جزیره شده است. این در حالی است که شهروندان جزیره فیجی موفق شده بودند یک سال را بدون شیوع کرونا سپری کنند، مقام‌های فیجی درباره «سونامی» ابتلا به کرونا در این جزیره نیز هشدار داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More