شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول

 

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، به‌منظور شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی عازم استانبول شد.

حسن روحانی روز جمعه ۲۸ اردیبهشت‌ماه برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با دستورکار سرکوب خشونت‌بار اخیر فلسطینی‌ها ازسوی اسراییل، به دعوت رجب‌طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه و رییس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی، عازم استانبول شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در مراسم بدرقه رسمی روحانی، اسحاق جهانگیری، علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای در امور بین‌الملل، معاون اول و جمعی از وزرا و معاونان رییس جمهوری حضور داشتند.

رییس جمهوری پیش از ترک تهران برای شرکت در این اجلاس در استانبول، در فرودگاه مهرآباد، گفت که اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی دو موضوع برگزار می‌شود: انتقال به گفته او «غیرقانونی و فاجعه‌آمیز» سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و کشته‌شدن اخیر ده‌ها فلسطینی به‌دست نیروهای اسراییلی در نوار غزه در روز موسوم به «روز نکبت».

روحانی انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را برخلاف مقررات و قواعد بین‌المللی و مصوبات شورای امنیت دانست و افزود: «این کار خشم کشورهای مسلمان جهان را برانگیخته و از هر زمان دیگر امروز آمریکا در دنیای اسلام و در افکار عمومی جهان اسلام، منفورتر شده است».

رییس جمهوری ضمن ابراز امیدواری برای مفید بودن اجلاس استانبول برای مردم فلسطین و مسائل منطقه، آن را فرصتی برای سران کشورهای اسلامی جهت «اعلام نفرت» از اقدام اسراییل و بهره‌گیری از همه سازوکارها ازجمله در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل و سایر نهادهای بین‌المللی جهت مقابله با آن دانست.

روحانی موضوع فلسطین و قدس را «همواره مسأله اول دنیای اسلام» عنوان کرد و افزود که نباید بگذاریم اسراییلی‌ها کاری کنند که «جنایت آن‌ها عادی شود» و «حضور نامشروع آنها به‌تدریج مشروع جلوه کند».

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی با حضور مقامات بیش از ۴۰ کشور، از روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در استانبول آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پیش از برگزاری این نشست، کارشناسان ارشد کشورهای عضو، مواضع جهان اسلام را درباره حوادث اخیر در فلسطین، بررسی و سند نهایی در این زمینه را تدوین کرده‌اند که روز جمعه همراه با بیانیه نشست، در اجلاس وزیران خارجه و سران کشورهای اسلامی بررسی و پس از تأیید نهایی به‌عنوان موضع کشورهای سازمان همکاری اسلامی منتشر می‌شود.

براساس این گزارش، محکومیت کشتار فلسطینی‌ها به‌دست نیروهای اسرائیل در مجامع بین المللی و تشکیل ساختاری برای محاکمه جنایتکاران اسراییلی در دادگاه‌های بین‌المللی از مسائلی‌ مطرح‌شده در سند نهایی خواهند بود.

در این نشست، ۱۳ کشور در سطح رییس جمهوری، ۲ کشور با شرکت معاون رییس جمهوری، سه کشور در سطح معاون نخست‌وزیر و همچنین وزیر امور خارجه ۱۲ کشور و دیپلمات‌هایی از ۱۱ کشور دیگر حضور دارند. سران کشورهای ایران، افغانستان، اردن، سودان، گینه، گینه بیسائو، قطر، کویت، موریتانی و بخش ترک‌نشین قبرس در این نشست حضور دارند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ظهر روز جمعه در نشست وزیران امور خارجه در هتل هیلتون استانبول شرکت کرد. نشست سران سازمان همکاری اسلامی نیز عصر روز جمعه در محل سالن کنگره مرکزی استانبول برگزار می‌شود.

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، موجب درگیری‌های خشونت‌باری در غزه شد و در پی کشته‌شدن دست‌کم ۶۰ نفر و مجروح شدن بیش‌از ۲۷۰۰ فلسطینی، ترکیه همراه با برخی کشورهای اسلامی، اقداماتی را برای محکومیت این خشونت‌ها و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More