شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیست سال پس از ثبت رسمی ازدواج همجنس‌گرایان در هلند؛ راه درازی پیش روست

بیست سال پس از رسمیت یافتن ازدواج همجنس‌گرایان در شهرداری آمستردام و قانونی شدن آن در هلند و آغاز شکل گیری جنبش دفاع از حق ازدواج همجنس‌گرایان در اروپا و آمریکا، مخالفان این جنبش، همچنان برای جلوگیری از قانونی شدن ازدواج آنان تلاش می‌کنند.

با اینکه امروزه ازدواج همجنسگرایان در ۲۹ کشور جهان از جمله بیشتر کشو‌رهای اروپای غربی قانونی است، میزان گستردگی آن در سراسر جهان یکسان نیست. مثلا در آسیا، تایوان تنها کشوری است که ازدواج همجنسگرایان را قانونی کرد و در قاره آفریقا تنها آفریقای جنوبی آن را تصویب کرده است. 

 در مجموع، جمعیت کشو‌رهایی که ازدواج همجنسگرایان در آنها قانونی است، بالغ بر ۱/۲ میلیارد نفر است که تقریبا  درصد از کل جمعیت جهان را در برمی‌گیرد.

فعالان این حوزه می‌گویند هنوز برای دستیابی به حقوق برابر برای جامعه ال جی بی تی کیو راه درازی در پیش است.

در بسیاری از کشورها ، حتی در خارج از آسیا و آفریقا ، مخالفت با برابری ازدواج همجنسگرایان همچنان شدید است. در گواتمالا ، برخی از نمایندگان مجلس طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که صریحا ازدواج همجنسگرایان را ممنوع می‌کند.

لهستان یکی از کشو‌‌رهایی در اروپای شرقی است که در برابر قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان مقاومت می‌کند. وقتی رییس جمهور کنونی این کشور، آندره دودا، در مبارزات انتخاباتی سال گذشته خود جنبش برابری‌طلبی جامعه «ال جی بی‌تی‌ کیو» را مضرتر از کمونیسم خواند ، بار دیگر انتخاب شد؛ و این در حالی‌است که ۱۶ کشور در اروپای غربی آن را قانونی کرده‌اند.

همزمان، سوییس تلاش می‌کند به عنوان هفدهمین کشور اروپایی، به این صف بپیوندد، اما با اینکه پارلمان این کشور قانون ازدواج همجنسگرایان را در ماه دسامبر سال گذشته تصویب کرد، مخالفان تلاش می‌کنند برای لغو این قانون همه پرسی برگزار کنند.

از طرفی، در چندین کشور اروپایی از جمله ایتالیا، یونان و جمهوری چک، ازدواج مدنی به عنوان جایگزین ازدواج رسمی ارائه شده ، اما بسیاری از فعالان حقوق ال جی بی تی کیو این اقدام را ایجاد یک موقعیت درجه دومی و تحقیرآمیز برای جامعه ال جی بی تی کیو می‌دانند.

همین دو هفته پیش، واتیکان اعلام کرد که کلیسای کاتولیک نمی تواند ازدواج همجنسگرایان را به رسمیت بشناسد به این دلیل‌که خداوند «نمی‌تواند گناه را مورد لطف وعنایت خود قرار دهد»

همزمان که از آغاز شکل گیری جنبش دفاع از حق ازدواج همجنسگرایان در اروپا و آمریکا بیست سال می‌گذرد، مخالفان این جنبش در سطح جهانی استدلال‌هایی در مخالفت با آن ابراز می‌کنند.

یکی از این استدلال‌ها که در پیوند با آزادی مذهبی قرار دارد، هشدار درباره‌ تبعات روابط همجنس‌گرایان برای مذاهبی است که چنین روابطی را مجاز نمی‌دانند. 

در بسیاری نقاط، مذاهب آيين ویژه‌ خود را برای ازدواج همجنس ‌گرایان ایجاد کرده‌اند. با این حال در مواردی این اختلافات، به پرونده‌های قضایی بدل شده است.

در یکی از موارد، که به مرحله‌ی دادگاه عالی ایالات متحده هم رسید، یک قناد مسیحی از پختن کیک عروسی برای زوجی همجنس‌گرا امتناع کرده بود.

از دیگر استدلال‌های مخالفان این است که قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان باعث تضعیف نهاد خانواده می‌شود.

ایوان ولف سان، وکیلی که از فعالان جنبش برابری برای همجنسگرایان بود در مقابل این استدلال می‌گوید:«تاریخ ازدواج، تاریخ تغییر و تاریخ گسترش همه‌شمول بودن ازدواج است. زمانی که زوج‌های همجنسگرا با هم ازدواج کردند، سقف آسمان به زمین نیامد و به اندازه کافی انواع ازدواج برای همه وجود دارد»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More