شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس روز:‌ شفق قطبی در آسمان فنلاند (خبرگزاری رویترز) 

جراحی‌های غیرضروری و برنامه‌های زنده سرگرم‌کننده در دبی متوقف می‌شود

 

مقامات بهداشت و سلامت دبی اعلام کردند که برای مقابله با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور، جراحی‌های غیرضروری برای یک ماه متوقف می‌شود. سازمان توریسم دبی نیز گفت که برنامه‌های زنده سرگرم‌کننده در هتل‌ها و رستوران‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود. 

پیام تبریک رهبران استرالیا و نیوزیلند به دولت بایدن

 

اسکات موریسون،و  جاسیندا آردن، نخست‌وزیر کشورهای استرالیا و نیوزیلند در پیام‌هایی شروع دوران ریاست جمهوری جو بایدن را به او و معاونش کامالا هریس تبریک گفتند. موریسون در توییتی نوشت که اتحاد میان استرالیا و آمریکا هرگز به این اندازه اهمیت نداشته و آردن از قصد بایدن برای پیوستن مجدد آمریکا به پیمان اقلیمی پاریس استقبال کرد. 

جاستین ترودو:‌ همکاری کانادا و آمریکا در مقابله با کووید-۱۹ و بهبود اقتصاد ادامه می‌یابد

 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در بیانیه‌ای ضمن تبریک آغاز ریاست جمهوری جو بایدن  گفت که کانادا و آمریکا «در مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ و بهبود شرایط اقتصادی، به همکاری ادامه می‌دهند.» او همچنین گفت که دو کشور برای گسترش مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، اشتغال‌زایی، برقراری دموکراسی، امنیت و صلح جهانی همکاری خواهند کرد. 

 

رییس‌جمهوری آلمان:‌ از ورود بایدن به کاخ سفید خوشحالم 

 

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رییس‌جمهوری آلمان در بیانیه‌ای ویدئویی، درباره شروع ریاست جمهوری جو بایدن ابراز خوشحالی کرد و گفت: امروز روز خوبی برای دموکراسی است. در آمریکا دموکراسی بر موانع جدی فائق آمد. علی‌رغم تلاش‌ها برای مخدوش کردن دموکراسی، مقامات آمریکا نیز با قدرت عمل کردند. 

 

بوریس جانسون:‌ بریتانیا مشتاق همکاری با دولت بایدن است

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در سخنانی در پارلمان این کشور گفت که بریتانیا مشتاق همکاری با جو بایدن و دولت جدید او، تحکیم روابط میان دو کشور و کار در جهت اولویت‌های مشترک از جمله مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، خروج از همه‌گیری شیوع ویروس کرونا و تقویت روابط امنیتی میان دو سوی آتلانتیک است.

تبریک رهبران کره جنوبی، تایوان و سنگاپور به بایدن و هریس 

 

نخست‌وزیر سنگاپور، رییس‌ اجرایی دولت تایوان و رییس‌جمهوری کره جنوبی از رهبران سیاسی آسیا در بیانیه‌هایی شروع کار دولت جدید در واشینگتن را به بایدن تبریک گفتند. 

اختلاف جدید بر سر اعطای امتیاز کامل دیپلماتیک به سفیر اتحادیه اروپا در بریتانیا 

 

بریتانیا می‌گوید با خواسته اتحادیه اروپا مبنی بر اعطای امتیاز کامل دیپلماتیک به سفیر اتحادیه اروپا در لندن، مخالف است و از آنجا که اتحادیه اروپا یک کشور نیست، وزارت خارجه بریتانیا حاضر نیست به سفیر اتحادیه اروپا همان امتیازاتی را بدهد که برای سفرای کشورهای عضو این اتحادیه قائل شده‌ است. هیات دیپلماتیک اتحادیه اروپا در لندن علاوه بر مسئولیت‌های دیپلماتیک، نقش کلیدی برای اجرای توافقات و مقررات برگزیت را هم بر عهده خواهد داشت.

آتش‌سوزی در کارخانه‌ای وابسته به واکسن‌سازی هند 

 

به گزارش رسانه‌ها یک کارخانه و تاسیسات در دست احداث برای «موسسه سرم» هند که بزرگترین تولیدکننده واکسن در جهان است دچار حریق شد. به گزارش رویترز و به نقل از یک منبع نزدیک به این موسسه، تولید واکسن کرونا تحت تاثیر این حادثه قرار نخواهد گرفت.  

سازمان ملل از بازگشت آمریکا به معاهده اقلیمی پاریس استقبال کرد

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن استقبال از بازگشت ایالات متحده آمریکا به پیمان اقلیمی پاریس گفت: «راه طولانی در پیش است. بحران تغییرات اقلیمی وخیم‌تر می‌شود و وقت برای محدود کردن گرمایش زمین و تشکیل جوامع متحد برای حفاظت از محیط زیست و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر رو به پایان است.»‌

 

نخست‌وزیر تونس به معترضان هشدار داد تخریب را متوقف کنند 

 

معترضان تونسی برای پنجمین شب متوالی با نقض مقررات منع تردد برای مهار ویروس کرونا، به تظاهرات ادامه دادند. پلیس بیش از ۶۰۰ نفر را که عمدتا نوجوانان ۱۴ و ۱۵ ساله‌اند بازداشت کرده است. ‌هشام مشیشی، نخست‌وزیر تونس خطاب ‌به معترضان گفت که حق دارند از مشکلات اقتصادی و اجتماعی خشمگین باشند، او در عین حال هشدار داد غارت و تخریب را متوقف کنند. 

 

انفجار گاز در مادرید:‌ سه کشته و چندین مجروح 

 

در انفجار روز چهارشنبه در مادرید که بر اثر نشت مشکوک گاز رخ داد، دست‌کم سه نفر کشته و هشت نفر مجروح شدند. تصاویر ویدئویی که شهرداری مادرید توییت کرد حاکی است که انفجار، آسیب گسترده‌ای وارد کرده، دیواره خارجی ساختمان محل انفجار فرو ریخته و آوار، اتومبیل‌های پارک شده در خیابان را تخریب کرده است. 

 

طوفان کریستوف در بریتانیا:‌ تخلیه خانه‌ها در میان سیل و برف 

 

طوفان کریستوف موجب شد تا شماری از مردم انگلستان و ولز، شبانه خانه‌هایشان را ترک کنند. حدود دو هزار خانه در مناطقی در منچستر و همچنین در شمال ولز تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌اند. در حال حاضر درباره سیل در برخی مناطق و همچنین وخامت شرایط آب‌‌وهوایی هشدار داده شده است.

 

دولت بایدن تحریم‌های چین علیه مقام‌های دولت پیشین را «غیرسازنده» خواند 

 

یک سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا گفت که اقدام چین در تحریم مقام‌های دولت ترامپ «غیرسازنده و بدبینانه» است. همزمان با مراسم تحلیف بایدن، چین اعلام کرد که مایک پمپئو و ۲۷ نفر از مقام‌های دولت دونالد ترامپ را تحریم می‌کند. 

سازمان ملل از غرق شدن ۴۳ مهاجر آفریقایی در آب‌های لیبی خبر داد

 

سازمان بین‌المللی مهاجرت خبر داده که بر اثر غرق شدن قایق حامل مهاجران در آب‌های لیبی در دریای مدیترانه، دست‌کم ۴۳ نفر غرق شدند. این نهاد سازمان ملل، در مورد این اتفاق ابراز تاسف کرده و یادآور شد که این اولین فاجعه دریایی در سال ۲۰۲۱ برای مهاجرانی است که به دنبال زندگی بهتر در اروپا هستند. 

 

سریلانکا پس از ده ماه درهایش را به روی گردشگران باز می‌کند 

 

سریلانکا پس از تقریبا ده ماه، درهایش را به روی گردشگران خارجی باز کرد و دو فرودگاه عمده بین‌المللی این جزیره توریستی در اقیانوس هند، فعالیت‌های خود را به طور کامل از سرگرفتند. گردشگران باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز در کشورهای خود تست تشخیص کرونا داده باشند و در ۱۴ منطقه توریستی، بدون تماس با مردم محلی اقامت داشته باشند. 

 

گوگل و انتشارات فرانسوی توافق کپی‌رایت امضا کردند 

 

شرکت فناوری «آلفابت» در آمریکا، که گوگل زیرمجموعه‌ای از آن است و شرکت‌های انتشاراتی فرانسوی از توافق بر سر کپی‌رایت خبر دادند که بر اساس آن گوگل در قبال استفاده از محتوای آن‌لاین شرکت‌های انتشاراتی پول پرداخت می‌کند. پیشتر گوگل توافق‌های جداگانه‌ای را با چند انتشاراتی از جمله روزنامه‌های لوموند و لافیگارو امضا کرده بود. 

 

گسترش ‌آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان در سوئد 

 

سوئد با تمدید مقررات برای مهار شیوع ویروس کرونا، آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان دبیرستانی را گسترش داد و به کارمندان دولت گفت که به کار از خانه ادامه دهند. نخست‌وزیر سوئد گفت علی‌رغم مشاهده کاهش انتشار ویروس در برخی مناطق، وضعیت کماکان جدی است. 

تلاش برای نجات معدنچیان چینی با حفر تونلی جدید  

 

امدادگران در چین برای نجات معدنچی‌هایی که ۱۱ روز است در معدن زیرزمینی گرفتار شده‌اند، تونل جدیدی را حفر کردند. در اثر انفجار دهم ژانویه در معدن طلای «هوشان» در شمال شرق چین، ۲۲ معدنچی در عمق ۳۵۰ متری زمین گرفتار شدند. گفته می‌شود یکی از آن‌ها جان باخته است. 

پاپ فرانسیس برای برقراری همبستگی در آمریکا دعا کرد

 

پاپ فرانسیس گفت که دعا می‌کند خداوند راهنمای جو بایدن در تلاش‌هایش برای برقراری همبستگی به ایالات متحده باشد. رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین موضع بایدن در قبال سقط جنین را محکوم کرد. بایدن گفته است که شخصا با سقط جنین مخالف است اما نمی‌تواند نظر خود را به دیگران تحمیل کند. 

 

همسر وزیر دادگستری سابق ژاپن برای راه یافتن به مجلس رای خرید 

 

دادگاهی در ژاپن همسر وزیر سابق دادگستری را به اتهام خرید رای محکوم کرد. آنری و شوهرش کاتسویوکی کاوایی، سال گذشته به اتهام پرداخت پول و کمک به او در احراز کرسی مجلس، بازداشت شده بودند. کاتسویوکی روابط نزدیکی با یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، و شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق دارد. 

 

چین نگران مسدود شدن حساب توییتر سفارت پکن در آمریکا 

 

وزارت خارجه چین گفت که پکن نگران اخبار مسدود شدن حساب توییتر سفارت چین در ایالات متحده آمریکا است و این اقدام موجب تعجب مقام‌ها شده‌ است. توییتر پیشتر گفت که این حساب را به دلیل انتشار پیامی در دفاع از سیاست‌های چین در منطقه غربی سین‌کیانگ و نقض سیاست مخالفت با روند «غیرانسانی»‌ این شرکت، مسدود کرده است. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More