شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

انفجار تاسیسات شیمیایی در نزدیکی ونیز 

انفجار تاسیسات شیمیایی در یک منطقه صنعتی در نزدیکی ونیز ایتالیا و در چند کیلومتری مرکز تاریخی لاگون، انبوهی از ابرهای غلیظ و سیاه و شعله‌های آتش را به آسمان فرستاد. مسئولان محلی مردم را به ماندن در خانه‌ها و فضاهای داخلی و بستن درها و بنجره‌ها ترغیب کردند.  یک کارگر در این انفجار مجروح شده است. 

ترکیه ۳۸ نفر را به ظن ارتباط با حمله مسلحانه در وان بازداشت کرد

مقامات ترکیه ۳۸ نفر از جمله رییس حزب دمکراتیک خلق (اچ‌دی‌پی) که حامی کردها است را در ارتباط با حمله مسلحانه روز گذشته در وان بازداشت کرد که طی آن دو پرسنل شهرداری و یک غیرنظامی در یک حمله مسلحانه به ضرب گلوله کشته شدند. مسئولان در ترکیه حزب کارگران کردستان این کشور را مسئول حمله می‌دانند. 

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در میان پناهجویان لسبوس به چهار نفر رسید   

منابعی در وزارت مهاجرت یونان از ورود دو پناهجوی مبتلا به ویروس کرونا به جزیره لسبوس، محل بزرگترین اردوگاه پناهجویان این کشور خبر دادند. این دو نفر از جمله ۷۰ پناهجویی هستند که در دو هفته گذشته خود را به یونان رسانده‌اند. تاکنون چهار پناهجوی مبتلا به ویروس کرونا در جزیره لسبوس که محل نگهداری ۱۷۵۰۰ پناهجو است، شناسایی شده‌اند. 

شناسایی سه مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در استان جنوبی ضالع در یمن

دولت تحت حمایت عربستان در یمن از شناسایی سه مورد ابتلا به ویروس کرونا در استان جنوبی الضالع خبر داد. کمیته مقابله با ویروس کرونا در یمن پیشتر از شناسایی هفت مورد ابتلا در بندر عدن خبر داده بود. این کشور فقیر و جنگ‌زده تاکنون ۸۵ مورد ابتلا و ۱۲ مورد مرگ بر اثر کووید۱۹ را تایید کرده است. سازمان بهداشت جهانی درباره هجوم بیماری به یمن هشدار داده و منابع آگاه می‌گویند شمار واقعی مبتلایان به مراتب بالاتر از آمار رسمی است. 

کودکان اسرائیلی از روز یکشنبه به مدارس بازمی‌گردند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت مدارس و مهدکودک‌های این کشور از روز یکشنبه به طور تمام‌وقت بازگشایی می‌شوند. کشور ۹ میلیونی اسرائیل  بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۲۶۵ مورد مرگ بر اثر کووید۱۹ را به ثبت رسانده است. مدارس اسرائیل از دو هفته پیش به شکل نیمه‌وقت فعالیت می‌کردند. 

دبیر کل ناتو:‌ آماده حمایت از حکومت وفاق ملی در لیبی هستیم

ینس استولترنبرگ دبیر کل ناتو در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی لاریپوبلیکا گفت که پیمان آتلانتیک شمالی آماده حمایت از دولت فایز سراج، رییس حکومت وفاق ملی در لیبی است. این دولت از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. همچنین استولترنبرگ روز پنجشنبه در مکالمه تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه گفت همه طرف‌ها باید به تحریم تسلیحاتی سازمان ملل احترام بگذارند. 

تایید طرح فشار بر چین بر سر حقوق اویغورها در سنای آمریکا

  ‌سنای آمریکا روز پنجشنبه با اکثریت آرا طرحی را تصویب کرد که خواستار پاسخ سختیگرانه‌تر دولت دونالد ترامپ به چین بر سر سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در این کشور می‌شود. این طرح باید به تصویب مجلس نمایدگان نیز برسد و سپس برای تایید رییس‌جمهور به کاخ سفید برود. این تازه‌ترین اقدام واشنگتن در جنگ لفظی اخیر میان آمریکا و چین بر سر شیوع ویروس کرونا است. آمریکا چین را به مخفیکاری درباره بیماری و عدم اطلاع‌رسانی متهم می‌کند. 

احتمال بازگشت كوبا به فهرست حامیان تروریسم در آمریکا 

آمریکا بازگرداندن كوبا به فهرست حامیان تروریسم را بررسی می‌کند. این اقدام ضربه عمده دیگری به مناسبات تنش‌الود میان واشنگتن و هاوانا خواهد بود. به گفته یک مقام ارشد دولتی تداوم حمایت کوبا از نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا و پناه دادن به رهبران گروه شورشی کلمبیا، دلیل لزوم بازگشت کوبا به فهرست سیاه حامیان تروریسم است.

قطر زدن ماسک را اجباری می‌کند 

 وزارت کشور قطر اعلام کرد که از روز یکشنبه زدن ماسک در این کشور اجباری می‌شود و مختلفان ممکن است تا ۲۰۰ هزار ريال - برابر با ۵۳ هزار دلار جریمه شوند و یا تا سه سال محکوم به زندان شوند. به گفته بیانیه وزارت کشور، تنها استثنا موقعی است که فرد به تنهایی در اتومبیل شخصی خود است. قطر بیش از ۲۸ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا است و تاکنون ۱۴ نفر در این کشور بر اثر کووید۱۹ جان باخته‌اند. 

ویروس کرونا در اردوگاه پناهجویان روهینگیا در بنگلادش  شناسایی شد

به گفته یک سخنگوی سازمان ملل ویروس کرونا در میان دو نفر از ساکنان یک اردوگاه پناهجویان در جنوب بنگلادش شناسایی شده است. این اردوگاه  محل اسکان بیش از یک میلیون پناهجوی روهینگیا است که از سرکوب ارتش میانمار فرار کرده‌اند. سازمان‌های امدادرسان هشدار داده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند در این اردوگاه پرازدحام پناهجویان فاجعه‌آفرین باشد. 

آرایشگاه‌های ترکیه با مقررات شدید بهداشتی کار را ازسرگرفتند 

مردان ترکیه برای اولین بار پس از دو ماه توانستند به سلمانی بروند. سلمانی‌های ترکیه اکنون با مقررات جدید بهداشتی کار می‌کنند مثلا استفاده از تیغ ممنوع است و تنها می‌توانند از ماشین اصلاح استفاده کنند. آرایشگاه‌های ترکیه به دلیل اعمال مقررات قرنطینه و تعطیلی سراسری مانند دیگر مشاغل غیرضروری برای دو ماه تعطیل بودند.

وام یک میلیارد دلاری بانک جهانی به هند برای تحکیم خدمات اجتماعی 

بانک جهانی برای مدرن‌سازی نظام حفاظت اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای جمعیتی هند، به این کشور وام یک میلیارد دلاری می‌دهد. میلیون‌ها نفر از جمعیت هند بسته به نیازهای فصلی و بازار کار، میان شهرها و روستاها در حرکتند. 

تمرکز استرالیا بر اثرات روانی همه‌گیری بیماری 

وزیر بهداشت استرالیا گفت دولت این کشور سیاست‌هایی را برای کمک به مردم در مقابله با اثرات روانی همه‌گیری بیماری وضع می‌کند. گرگ هانت، وزیر بهداشت استرالیا، گفت:‌ «تمرکز اصلی ما الان یافتن راه‌های نظارت، حمایت، و کمک‌رسانی به مردم در یافتن راه‌حل است.» 

آمریکا می‌گوید داعش مسئول حمله به بیمارستان کابل است

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان، در بیانیه‌ای گفت داعش مسئول انجام دو حمله مسلحانه اخیر در افغانستان است. خلیل‌زاد گفت داعش با توافق صلح طالبان مخالف است و به دنبال ایجاد جنگ فرقه‌ای مشابه عراق در افغانستان است. طالبان هر گونه مسئولیت در ‌حملات هفته جاری در کابل و ننگرهار را رد کرده است. 

تایوان شرط چین برای شرکت در جلسه سازمان بهداشت جهانی را رد کرد

وزیر بهداشت تایوان شرط چین برای حضور در سازمان بهداشت جهانی را رد کرد. چین گفته است تایوان تنها به شرط پایبندی به اصل ‌«چین واحد» می‌تواند در جلسه حاضر شود که طبق آن می‌پذیرد بخشی از چین است. تقاضای تایوان برای شرکت در جلسه هفته آینده سازمان بهداشت جهانی موجب مخالفت شدید پکن شد. پکن تایوان را استانی از چین قلمداد می‌کند. 

شناسایی هفت مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در تایلند

تایلند از شناسایی هفت مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. این افراد همگی بیمارانی هستند که هفته گذشته از پاکستان وارد تایلند شده و به قرنطینه فرستاده شدند. تایلند بیش از سه هزار مورد ابتلا و ۵۶ مورد مرگ بر اثر کووید۱۹ را ثبت کرده است. 

شمار جهانی موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ از ۳۰۰ هزار نفر گذشت

شمار جهانی موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ در جهان در آخرین ساعات روز پنجشنبه از ۳۰۰ هزار نفر گذشت. شمار موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا نیز چهار و نیم میلیون نفر اعلام شده است. شمار موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ ظرف چهار ماه، برابر است با سه‌چهارم موارد مرگ سالانه بر اثر مالاریا، یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های عفونی جهان. 

کشورهای حوزه بالتیک مرزهایشان را به روی هم گشودند

لیتوانی، استونی و لتونی، سه کشور حوزه بالتیک مرزهایشان را به روی هم گشودند. این اولین بازگشایی مرزی میان سه کشور در داخل اتحادیه اروپا و احتمالا در جهان، پس از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های مسافرتی به شمار می‌رود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More