شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

شناسایی ۴۷ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در آمریکا در یک شبانه‌روز 

 

روز سه‌شنبه ۱۰ تیر، به شمار مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ در ایالات متحده آمریکا، بیش از ۴۷ هزار نفر افزوده شد. این بزرگ‌ترین جهش روزانه شمار مبتلایان در آمریکا بوده است. کالیفرنیا، تگزاس و آریزونا سه ایالتی‌اند که اکنون کانون‌های همه‌گیری در این کشور به شمار می‌روند. تاکنون، بیش از ۱۲۶ هزار نفر در آمریکا در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جان باخته‌اند. 

گروه بازرگانی ترکیه به لیبی سفر می‌کند 

 

دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که هیاتی بازرگانی از ترکیه قرار است در دو هفته آینده، به لیبی سفر کند تا درباره کمک شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه به بازسازی لیبی و همچنین تامین انرژی مورد‌نیاز این کشور درگیر جنگ تحقیق کنند. در پی حمایت نظامی ترکیه از دولت وفاق ملی در طرابلس، این کشور اکنون در جست‌وجوی گسترش همکاری‌ها با لیبی در زمینه اکتشاف نفت، ساخت‌وساز، بانکداری و همچنین تولید است. 

توقیف محموله بزرگ قرص‌های آمفتامین که از سوریه به ایتالیا ارسال شده بود

 

پلیس ایتالیا  از توقیف محموله بزرگی از قرص‌های آمفتامین خبر داد. این محموله ۱۴ تنی به ارزش یک میلیارد دلار از سوریه ارسال شده بود. بازرسان می‌گویند سه کشتی را در بندر جنوبی سالرنو توقیف کرده‌اند و ۸۴ میلیون قرص «کاتاگون» را که داخل ماشین‌آلات و لوله‌های کاغذ صنعتی جاسازی شده بود کشف کردند. کاتاگون در مناطق جنگی خاورمیانه مانند سوریه پرطرفدار است و پس از کشف آن‌ در مخفی‌گاه‌های‌ شبه‌نظامیان در سوریه، به «داروی جهاد» معروف شد. 

در تظاهرات اعتراضی به قتل خواننده محبوب اتیوپیایی، ۵۰ نفر کشته شدند

 

در تجمع معترضان به قتل هاچالو هوندسا، خواننده محبوب اتیوپیایی، دست‌کم ۵۰ شهروند این کشور کشته شدند. بنا بر اعلام پلیس اتیوپی، قتل هوندسا به ضرب گلوله در شامگاه دوشنبه ۸ تیر، برنامه‌ریزی‌شده بود. به دنبال این حمله، معترضان در پایتخت و دیگر شهرهای منطقه اورومیا به خیابان‌ها ریختند و برخی مغازه‌ها به آتش کشیده شد. ترانه‌های هوندسا برای نسلی از معترضان جوانی که اعتراض‌هایشان به استعفای نخست‌وزیر سابق و شروع دوران جدیدی از آزادی‌های سیاسی منجر شد خاطره‌انگیز است. 

دومین انفجار مرگبار در نیروگاه دولتی هند در دو ماه گذشته

 

انفجار دیگ بخار در ژنراتور برق و زغال‌سنگ در نیروگاه دولتی ان‌ال‌سی در ایالت جنوبی تاميل نادو هند در روز چهارشنبه ۱۱ تیر، دست‌کم شش کشته و ۱۷ مجروح بر جای گذاشت. این دومین انفجار دیگ بخار در دو ماه اخیر در این نیروگاه است. در سانحه قبلی، در اردیبهشت سال جاری، پنج نفر کشته و سه نفر مجروح شدند. دلیل اصلی انفجار هنوز اعلام نشده و در دست بررسی است. 

اردوغان:‌ رفتار اتحادیه اروپا با ترکیه در مساله کرونا سیاسی است

 

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، رفتار اتحادیه اروپا با این کشور در قبال شیوع کرونا را محدودکننده خواند و گفت رفتار اتحادیه اروپا موضع‌گیری سیاسی دارد. رییس‌جمهوری ترکیه به جزئیات بیشتری اشاره نکرد. ترکیه و ایالات متحده آمریکا از کشورهایی بودند که نامشان در فهرست کشورهای بی‌خطر اتحادیه اروپا برای سفرهای غیر‌ضروری غایب بود. 

نخست‌وزیر هند: وضعیت کرونا در کشور بحرانی و حساس است

 

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز سه‌شنبه ۱۰ تیر، در سخنانی خطاب به مردم، که زنده پخش شد، گفت نرخ مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا در این کشور، در مقایسه با بسیاری از کشورها، «خوب» است اما کشور در «نقطه‌ای تعیین‌کننده» قرار دارد. مودی مردم را به کوتاهی در زدن ماسک و اهمال در رعایت فاصله‌‌گذاری اجتماعی متهم کرد و گفت افراد خاطی باید بازداشت شوند. هند تاکنون حدود ۵۷۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۱۶ هزار مورد مرگ در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ ثبت کرده است. 

درخواست بین‌المللی از سازمان ملل برای تحقیق درباره سیاست کنترل جمعیت اجباری اویغورها

اتحادیه بین‌المجالس در امور چین، گروهی متشکل از سیاستمداران اروپا، استرالیا، آمریکای شمالی و ژاپن، از سازمان ملل متحد خواستند درباره کارزار دولت چین برای کاهش جمعیت اقلیت‌های مسلمان ساکن منطقه شین‌جیانگ تحقیق کند. پیش‌تر خبرگزاری آسوشیتدپرس از کارزار دولت چین برای اعمال مقررات سقط جنین، عقیم‌سازی و پیشگیری از بارداری اجباری زنان اویغور و دیگر جوامع مسلمان غرب این کشور خبر داده بود. 

 

آلمان به شهروندان ۱۱ کشور غیر‌اروپایی اجازه ورود می‌دهد

 

آلمان اعلام کرد محدودیت سفر شهروندان ۱۱ کشور خارج از اتحادیه اروپا را لغو می‌کند. وزیر کشور آلمان گفت از روز پنجشنبه ۱۲ تیر، شهروندان استرالیا، گرجستان، کانادا، مونته‌نگرو، نیوزیلند، تایلند، تونس، و اروگوئه می‌توانند بدون مانع وارد آلمان شوند. او در ادامه افزود اگر ژاپن، کره جنوبی و چین به شهروندان آلمانی اجازه سفر دهند، شهروندان آن‌ها نیز می‌توانند وارد آلمان شوند. 

وزیر کشور ترکیه: احتمالا تمامی سرنشینان قایق غرق‌شده در دریاچه وان جان باخته‌اند

 

به گفته سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، بیم آن می‌رود حدود ۶۰ مهاجر در قایقی که هفته گذشته در دریاچه وان غرق شد، جان باخته باشند. پس از انتشار خبر گم شدن قایق حامل مهاجران در دریاچه وان در ۷ تیر، عملیات تجسس برای نجات آغاز شد و شش جسد از آب بیرون کشیده شد. به گزارش خبرگزاری‌های ترکیه، مهاجران جان‌باخته از کشورهای پاکستان، افغانستان و ایران بودند. 

فشار بر نخست‌وزیر تونس به اتهام تضاد منافع 

 

وزیر مبارزه با فساد در تونس اعلام کرد یک نهاد بازرسی را مسئول بررسی و تحقیق درباره مساله اتهام تضاد منافع الیاس فخفاخ، نخست‌وزیر این کشور، کرده و گزارش آن قرار است تا سه هفته دیگر آماده شود. فخفاخ گفته است در صورتی که بررسی‌ها هرگونه خلافکاری او را نشان دهد، حاضر است استعفا کند. در صورت استعفای او، دولت ائتلافی نیز ممکن است مجبور به استعفا شود. هفته گذشته، یک عضو مستقل پارلمان اسنادی را ارائه داد که نشان می‌داد شرکت‌هایی که فخفاخ در آن‌ها سهم دارد برنده قراردادهای دولتی به ارزش ۱۵ میلیون دلار شده‌اند. 

اعتراض وکلای ترکیه به طرح دولت برای اصلاح کانون‌های وکلا 

 

هزاران نفر از وکلای ترکیه روز سه‌شنبه ۱۰ تیر، مقابل دادگاه این کشور تجمع و به طرح دولت برای اصلاح کانون‌های وکلای دادگستری اعتراض کردند. به گفته این وکلای معترض، هدف از این طرح خفه کردن مخالفان است و به سیاسی کردن حرفه وکالت منجر می‌شود. بر اساس پیش‌نویش قانون پیشنهادی حزب حاکم عدالت و توسعه به پارلمان، هر استان مجاز خواهد بود چند کانون وکلا داشته باشد. در حال حاضر، هر استان یک کانون وکلا دارد. 

جمع‌آوری کمک مالی ۷/۷ میلیارد دلاری برای سوریه گرفتار جنگ و کرونا

 

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۷/۷ میلیارد دلار برای کمک‌های بشردوستانه به سوریه جمع‌ کرد. پیش‌تر نهادهای امدادرسان سازمان ملل اعلام کرده بودند برای رسیدگی به میلیون‌ها آواره سوری که پس از شیوع کرونا و افزایش قیمت‌ها، از نظر تامین خوراک در وضع بحرانی به سر می‌برند، به ده میلیارد دلار بودجه نیاز است. قطر وعده کمک ۱۰۰ میلیون دلاری داد و آلمان اعلام کرد یک میلیارد و ۷۸ میلیون دلار اهدا می‌‌کند. 

هالک‌بانک ترکیه خواستار برکناری قاضی آمریکایی پرونده تحریم‌های ایران شد

 

وکیل هالک‌بانک گفت این بانک ترکیه قصد دارد از قاضی‌ پرونده کمک هالک‌بانک به ایران در دور زدن تحریم‌ها‌ی آمریکا بخواهد قضاوت این پرونده را واگذار کند. رابرت کری، وکیل هالک‌بانک، این موضوع را به اطلاع قاضی منطقه‌ای آمریکا، ریچارد برمن، رسانده است. دادستانی آمریکا هالک‌بانک را به استفاده از شرکت‌های صوری در ایران، ترکیه و امارات متحده عربی برای دور زدن تحریم‌ها متهم کرده است. 

ثبت بیش از پنج هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در مکزیک 

 

وزارت بهداشت مکزیک از ثبت ۵۴۳۲ مورد جدید ابتلا به کرونا و ۶۴۸ مورد مرگ‌ تا پایان روز سه‌شنبه ۱۰ تیر، خبر داد. به این ترتیب، تاکنون حدود ۲۲۷ هزار نفر در این کشور به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند و ۲۷ هزار و ۷۶۹ نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. دولت این کشور آمریکای لاتین برآورد می‌کند شمار واقعی مبتلایان به‌مراتب بالاتر از آمار رسمی باشد.

ونزوئلا شمار کرسی‌های مجلس را افزایش می‌دهد

 

رییس شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد این کشور شمار کرسی‌های پارلمان را برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶، تا دو سوم افزایش می‌دهد و به ۲۷۷ کرسی می‌رساند. مجلس ملی ونزوئلا در حال حاضر ۱۶۷ عضو دارد و افزایش کرسی‌ها از پارلمان بعدی به اجرا گذاشته می‌شود. در حال حاضر، اپوزیسیون اکثریت پارلمان را در دست دارد. تضعیف اپوزیسیون در پارلمان و واگذاری کرسی‌ها به‌معنای پیچیده شدن موضع خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون، این کشور است.

ارتش برزیل برای حفاظت از قبایل بومی آمازون در مقابل کووید‌ـ۱۹ وارد عمل شد

 

ارتش برزیل روز سه‌شنبه ۱۰ تیر، با هلیکوپتر دارو و تجهیزات پزشکی برای قبایل بومی آمازون ساکن در نزدیکی مرز ونزوئلا ارسال کرد و از آن‌ها تست کووید‌ـ‌۱۹ گرفت. همه‌گیری کرونا خطری جدی است که جان صدها نفر از بومیان قبایل آمازون را تهدید می‌کند، زیرا سیستم ایمنی بدن ساکنان بومی آمازون در مقابل بیماری‌های خارجی و غیربومی مقاومت ندارد و با توجه به سبک زندگی جمعی‌شان، فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن نیست. 

رییس‌جمهوری کره جنوبی از رهبران آمریکا و کره شمالی خواست پیش از انتخابات آمریکا با یکدیگر ملاقات کنند

 

مون جه‌ـ‌این، رییس‌جمهوری کره جنوبی، در کنفرانس ویدیویی با چارلز میشل، رییس شورای اروپا، روز سه‌شنبه ۱۰ تیر، گفت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، باید قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، با یکدیگر ملاقات کنند. ترامپ و کیم اولین بار در سال ۲۰۱۸، در سنگاپور، با یکدیگر ملاقات کردند و نشست دومشان در ویتنام، در سال ۲۰۱۹، با شکست مواجه شد. پیش‌تر استیون بیگان، معاون وزارت خارجه آمریکا، گفته بود دو طرف هنوز برای مذاکره دوباره و «پیشرفت ملموس» وقت دارند. 

استرالیا ۳۰۰ هزار نفر از اهالی حومه‌ شمالی ملبورن را قرنطینه می‌کند

 

مسئولان استرالیایی تصمیم گرفته‌اند از امروز به‌مدت یک ماه، یعنی تا آخر ماه ژوییه، مقررات قرنطینه را بر بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان نواحی حومه‌‌ای شمال ملبورن اعمال کنند. این تصمیم به دنبال افزایش روزانه دورقمی موارد جدید ابتلا به کرونا در دومین شهر پرجمعیت استرالیا، اتخاذ شده است. استرالیا با حدود ۸۰۰۰ مورد ابتلا و ۱۰۴ مورد مرگ‌و‌میر، از کشورهایی است که در مقابله با شیوع کووید‌ـ‌۱۹ عملکرد خوبی داشته است اما جهش اخیر در نرخ ابتلا به نگرانی‌ها در مورد بروز موج دوم دامن زده است.

وزیر خارجه اسرائیل:‌ بعید است طرح الحاق سرزمین‌ها امروز ارائه شود

 

گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، گفت بعید است طرح پیشنهادی الحاق بخش‌هایی از سرزمین‌های کرانه باختری، امروز چهارشنبه اول ژوییه (۱۱ تیر) انجام شود. پیش‌تر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این تاریخ را برای ارائه این طرح به کابینه تعیین کرده بود. کشورهای عرب، سازمان ملل متحد و شماری از کشورهای اروپایی با این طرح مخالفت کرده‌اند.  

اولین تظاهرات اعتراضی در هنگ‌کنگ پس از تصویب قانون امنیتی 

 

صدها نفر روز چهارشنبه ۱۱ تیر، به‌مناسبت بیست‌و‌سومین سالروز خروج هنگ‌کنگ از حاکمیت بریتانیا و واگذاری آن به چین، در مرکز هنگ‌کنگ تجمع کردند. پلیس ضد‌شورش با اسپری فلفل سعی کرد مردم را پراکنده کند. در جریان دخالت پلیس، دو نفر بازداشت شدند. این اولین تظاهرات اعتراضی مردم پس از تصویب قانون امنیتی چین در هنگ‌کنگ است. بر اساس همین قانون، پلیس تظاهرات روز چهارشنبه را ممنوع اعلام کرده بود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More