شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

رهبر تایوان می‌گوید به دنبال مشارکت در نهادهای ‌بین‌المللی خواهد بود

تسای اینگ‌ون، رییس‌جمهور تایوان می‌گوید که علی‌رغم ناکامی در اجلاس این هفته سازمان بهداشت جهانی، این کشور فعالانه به دنبال مشارکت در نهادهای بین‌المللی خواهد بود و حاضر نیست از سوی چین تحقیر شود. چین تایوان را استانی متعلق به خود می‌داند و می‌گوید خانم تسای جدایی‌طلب است. تسای‌ اینگ‌ون تایوان را کشوری مستقل می‌داند. 

دیدبان حقوق بشر: پلیس کنگو ۵۵ نفر را در «حمام خون» سرکوب کرد

دیدبان حقوق بشر می‌گوید پلیس جمهوری دمکراتیک کنگو در جریان سرکوب یک فرقه مذهبی جدایی‌طلب در ماه آوریل (فروردین ماه)‌بیش از ۵۵ نفر را کشته است. وزارت کشور کنگو شمار کشته‌شدگان را در آن زمان نصف این رقم اعلام کرده بود. دیدبان حقوق بشر مقامات کنگو را به استفاده از «زور بیش از حد» در در قبال گروه بوندو دیا کنگو متهم کرده است. 

افزایش مرگ غیرنظامیان و هشدار سازمان ملل درباره خشونت‌ها در افغانستان  

نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفت افزایش موارد مرگ غیرنظامیان در افغانستان در ماه آوریل به ۳۸۰ نفر، زنگ خطری است درباره «وخامت» اوضاع انسانی در این کشو. او طرفهای درگیر در افغانستان را به احترام به قوانین بین‌الملل در حفاظت از جان غیرنظامیان فراخواند. به دنبال حمله مسلحانه هفته پیش به زایشگاهی در کابل، دولت افغانستان آرایش نظامی خود را به حالت آماده‌باش درآورد. 

نیروهای شرق لیبی از بخش‌هایی از طرابلس عقب‌نشینی کردند

نیروهای متعلق به ارتش ملی لیبی، مستقر در شرق این کشور، شبانه از بخش‌هایی از طرابلس عقب‌نشینی کردند. پیشتر در روز دوشنبه نیروهای حکومت وفاق ملی در طرابلس، که از سوی جامعه‌ بین‌الملل به رسمیت شناخته می‌شود، یک پایگاه هوایی استراتژیک را از آنان پس گرفت. نیروهای مستقر در شرق لیبی به سرکردگی خلیفه حفتر، بیش از یک سال است که در تلاش برای تصرف طرابلس هستند. آنان از سوی امارات متحده عربی، روسیه و مصر حمایت می‌شوند. 

هشدار سازمان بهداشت جهانی و یونیسف درباره کمبود واکسن کودکان در لیبی

سازمان بهداشت جهانی و یونیسف  در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند که نبود واکسن، زندگی بیش از ۲۵۰ هزار کودک زیر یک سال در لیبی را در خطر بیماری‌های قابل پیشگیری مانند سرخک و فلج اطفال، قرار داده است. این بیانیه می‌گوید، تداوم درگیری‌های مسلحانه، شیوع کووید۱۹، وضعیت آشفته سیستم بهداشت و درمان، قطع مداوم برق و آب، به وضعیت ناگوار کودکان در لیبی دامن زده است. 

برزیل سومين کشور جهان از نظر شمار مبتلایان به ویروس کرونا 

برزیل به سومين کشور جهان از نظر شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا، پس از آمریکا و روسیه تبدیل شده است. شمار موارد ابتلا در این کشور بیش از ۲۵۰ هزار نفر گزارش شده و بیش از ۱۶ هزار نفر جان‌ باخته‌اند. کارشناسان هشدار می‌دهند شمار واقعی موارد ابتلا می‌تواند ۱۵ برابر آمار رسمی باشد. پیشتر رییس‌جمهور برزیل خطر کووید۱۹ را با آنفلوآنزا مقایسه کرده بود. 

چین:‌ آمریکا به دنبال مقصر جلوه دادن پکن است

چین می‌گوید ایالات متحده در تلاش است تا تقصیر سوءمدیریت واشنگتن در قبال مدیریت بحران کووید۱۹ را به گردن پکن بیاندازد. سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت آمریکا به دنبال بدنام کردن چین است و می‌خواهد برای شانه‌ خالی کردن از مسئولیت خود، از چین استفاده کند. 

هند میلیون‌ها نفر را پیشاپیش رسیدن طوفان از ساحل شرقی تخلیه کرد 

پیشاپیش وقوع طوفان شدید در خلیج بنگال، میلیون‌ها نفر از مردم هند خانه‌هایشان را در ساحل شرقی این کشور تخلیه کردند. پیش‌بینی می‌شود که طوفان روز چهارشنبه به غرب خلیج بنگال و استان اوریسا برسد. هند بیش از ۲۰ تیم امداد را به منطقه اعزام کرده و چندین گروه دیگر در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.  

پیشنهاد آلمان و فرانسه برای ارائه بودجه ۵۰۰ میلیارد یورویی به کشورهای آسیب دیده از کووید۱۹ 

فرانسه و آلمان پیشنهاد کردند که یک بسته کمک ۵۰۰ میلیارد یورویی به کشورهایی که بیشترین آسیب را از شیوع کووید۱۹ دیده‌اند، ارائه شود. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه می‌گویند این کمک در قالب بودجه ارائه می‌شود. آنان می‌گویند اتحادیه اروپا باید متحد باقی بماند. بقیه کشورهای اروپایی نیز باید با این پیشنهاد موافقت کنند. 

اصابت راکت به منطقه سبز بغداد

بیانیه ارتش عراق از اصابت یک راکت به خانه‌ای خالی در منطقه شدیدا حفاظت شده موسوم به منطقه سبز در بغداد خبر داد و تایید کرد که کسی در این میان آسیب ندیده است. به گفته بیانیه این راکت از منطقه‌ای در شرق بغداد شلیک شده است. 

توقف فعالیت‌های تجاری در قطر تا ده روز دیگر 

قطر کلیه فعالیت‌های تجاری در این کشور را تا پایان ماه می محدود می‌کند. این کشور به کلیه فروشگاه‌ها دستور داده که در چارچوب تلاش‌ها برای مهار انتشار ویروس کرونا تا ده روز دیگر درهای خود را ببندند. این تصمیم دولت قطر شامل داروخانه‌ها، فروشگاه‌های مواد خوراکی و تحویل غذا نمی‌شود. قطر ۳۳ هزار و ۹۶۹ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۱۵ مورد مرگ بر اثر آن را تایید کرده است. 

شروع بازگشایی اقتصاد در مکزیک‌ علی‌رغم نگرانی از سرایت بیشتر ویروس کرونا ‌‌

مکزیک توصیه‌نامه‌ای را برای بازگشایی عملیات در بخش‌های مربوط به کارخانجات اتومبیل‌سازی، معادن و ساختمان‌سازی را پیشاپیش بازگشایی کامل اقتصاد این کشور صادر کرد. این در حالی است که شمار کلی موارد مرگ بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در مکزیک به بالای ۵۳۰۰ نفر رسیده و بیش از ۵۱ هزار و ۶۳۳ نفر مبتلا شناسایی شده‌اند. 

انتقاد وزیر بهداشت آمریکا از عملکرد سازمان بهداشت جهانی 

الکس ایزار، وزیر بهداشت ایالات متحده گفت: «باید درباره دلایل اولیه این شیوع بیماری و غیرقابل کنترل شدن آن صادق باشیم. سازمان بهداشت جهانی نتوانست اطلاعات مورد نیاز دنیا را به دست آورد و این ناتوانی، به قیمت جهانی انسان‌های بیشمار تمام شد.» 

ترامپ برای بهبود سازمان بهداشت جهانی مهلت تعیین کرد

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه تهدید کرد که اگر سازمان بهداشت جهانی ظرف سی روز عملکرد خود را بهبود ندهد، بودجه ایالات متحده به آن نهاد را به شکل دائم قطع کرده و در عضویت آمریکا در این نهاد تجدید نظر می‌کند. ترامپ سازمان بهداشت جهانی را به حمایت از «اخبار جعلی» چین درباره شیوع ویروس کرونا متهم کرده است. سازمان بهداشت جهانی و چین این اتهام را رد می‌کنند. 

جهش موارد ابتلا به ویروس کرونا در جمهوری چک 

وزارت بهداشت جمهوری چک می‌گوید شمار موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در این کشور طی شبانه‌روز گذشته بیشترین جهش را در یک ماه داشته و به بالای ۱۰۰ رسیده است. به گفته وزارت بهداشت جموری چک شمار کلی ابتلا به ویروس کرونا در این کشور اروپای مرکزی هشت هزارو ۵۸۶ مورد است و ۲۹۷ نفر بر اثر کووید۱۹ تا به حال جان باخته‌اند. 

نرخ بیکاری در بریتانیا به بالاترین حد از سال ۱۹۹۶ به این سو رسید

شمار افرادی که در بریتانیا به علت شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده و تقاضای بیمه بیکاری کرده‌اند، در ماه آوریل به بالاترین حد از سال ۱۹۹۶ به این سو رسیده است. تاکنون دو میلیون و ۹۷ هزار نفر در بریتانیا تقاضای بیمه بیکاری کرده‌اند. به گفته دفتر آمار ملی بریتانیا بیکاری ۶۹ درصد افزایش یافته است. 

افزایش موارد جدید و روزانه ابتلا به ویروس کرونا در آلمان  

شمار موارد تاییدشده ابتلا به ویروس کرونا در آلمان به ۱۷۵ هزار و ۲۱۰ تن رسید و به گفته موسسه رابرت کخ آلمان، در چهار روز گذشته شمار موارد جدید ابتلا تسریع شده است. آلمان تاکنون مرگ بیش از هشت هزار نفر را بر اثر ابتلا به کووید۱۹ تایید کرده است. 

وزیر خزانه‌داری و رییس‌ بانک مرکزی آمریکا در سنای آمریکا به پرسش‌ها درباره اقتصاد پاسخ می‌دهند  

 استیون منوچین وزیر خزانه‌داری، و جرومی پاول رییس بانک مرکزی ایالات متحده، روز سه‌شنبه در کمیته بانک‌داری مجلس سنای آمریکا حضور یافته و به پرسش‌ها درباره اقدامات لازم برای کمک به اقتصاد در اثنای شیوع بیماری کووید۱۹ در آمریکا، پاسخ خواهند داد.  

تولید ماسک مجهز به کنترل و مناسب برای رستوران‌ها در اسرائیل 

سرمايه‌گذاران اسرائیلی ماسکی مجهز به کنترل از راه دور ساخته‌اند که به فرد اجازه می‌دهد بدون برداشتن ماسک بتواند غذا بخورد. تولیدکنندگان می‌گویند این ماسک ریسک ابتلا به ویروس کرونا را هنگام رفتن به رستوران کاهش می‌دهد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More