شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

ثبت بالاترین موارد ابتلای روزانه به ویروس کرونا در استرالیا 

 

 استرالیا با ثبت ۵۰۲ مورد جدید ابتلا در یک شبانه‌روز، بدترین روز خود از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹ را تجربه کرد. اکثر موارد جدید ابتلا در استان ویکتوریا شناسایی شدند که در حال حاضر، کانون شیوع ویروس کرونا در این کشور به شمار می‌رود.  دنیل اندروز، وزیر اول ایالت ویکتوریا گفت بیش از نیمی از افرادی که نتیجه آزمایش ویروس کرونای آن‌ها بین هفتم تا ۳۱ تیرماه مثبت اعلام شد، قرنطینه نشده بودند. او گفت:‌ «این مبتلایان، کارهای روزانه خود را به طور معمول  انجام داده و به خرید و سرکار رفته‌اند.» 

دختر نوجوان افغان دو شبه‌نظامی طالب را به ضرب گلوله کشت

 

یک دختر افغانستانی تقریبا بین۱۴ تا ۱۶ ساله، دو شبه‌نظامی طالبان را که قاتل پدر و مادرش بودند، به ضرب گلوله کشت و چندین نفر دیگر را مجروح کرد. مردان مسلح طالبان با حمله به خانه آن‌ها، پدر و مادر او را از خانه بیرون کشیده و به قتل رساندند. بنا به گزارش‌ها پدر او از حامیان دولت افغانستان به شمار می‌رفت.  مسئولان ولایت غور گفتند که قمر گل، پس از کشته شدن والدینش، با تفنگ موجود در خانه، دو تن از مهاجمان را کشت. ماموران، او و برادر کوچکترش را به مكان امن منتقل کردند.

پادشاه عربستان، نشست کابینه را از بیمارستان اداره کرد  

 

بنا به گزارش‌ها، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی جلسه روز سه‌شنبه ۳۱ تیر نشست کابینه را به شکل ویدئویی و از بیمارستان اداره کرد. ملک سلمان، پادشاه ۸۴ ساله عربستان، یک روز قبل، به دلیل التهاب کیسه صفرا در بیمارستانی در ریاض بستری شده بود. تلویزیون عربستان، ویدئوی مربوط به این جلسه را پخش کرد که در آن ملک سلمان پشت یک میز کار نشسته و بدون آن که سخن بگوید در حال مطالعه سندی است که در دست دارد. او که متحد نزدیک آمریکا است، از سال ۲۰۱۵، زمامدار کشور نفت‌خیز عربستان سعودی بوده است. 

حزب بعث اسد، اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد  

 

حزب بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه و متحدان حزب بعث،  همانطوری که پیش‌بینی می‌شد با پیروزی در انتخابات پارلمانی توانستند اکثریت کرسی‌های مجلس این کشور جنگ‌زده را به دست آورند. منتقدان و اپوزیسیون سوریه این انتخابات را «نمایشی» خوانده‌اند. کمیسیون انتخاباتی سوریه روز چهارشنبه، اول مرداد اعلام کرد که فهرست موسوم به «اتحاد ملی» توانست ۱۷۷ کرسی از ۲۵۰ کرسی پارلمان را به دست آورد. میزان مشارکت در انتخابات روز یکشنبه ۳۳ درصد بود و به گفته رییس کمیسیون انتخابات، کاندیداهای ناراضی سه روز مهلت دارند تا به نتیجه انتخابات شکایت کنند. میلیون‌ها شهروند سوری که بر اثر جنگ آواره شده‌اند، امکان شرکت در انتخابات را نداشتند. 

مراسم اهدای جوائز نوبل در سوئد به علت شیوع ویروس کرونا لغو شد

 

بنیاد نوبل، سازمان‌دهنده اهدای جایزه نوبل در سوئد اعلام کرد که مراسم اهدای جوایز در ماه دسامبر (آذر آینده) در استکهلم، به علت شیوع ویروس کرونا، لغو می‌شود. لارس هیکنستن، مدیر اجرایی بنیاد نوبل گفت گردهمایی ۱۳۰۰ میهمان در این مراسم و  قرار گرفتن آن‌ها در کنار یکدیگر با وجود مقررات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی، امکان‌پذیر نیست. او همچنین گفت، مقررات موجود برای مهار ویروس کرونا، همچنین امکان سفر برندگان به سوئد برای دریافت جایزه را دشوار می‌کند.

اجرای مراسم تاریخی هندو به علت افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا لغو شد

 

هند برای اولین بار، مراسم سالانه «آمارنات یاترا»، و زیارت هندوها از غار مقدس واقع در ارتفاعات برفی کشمیر را لغو کرد. زائران برای رسیدن به این غار، باید یک مسیر ۴۶ کیلومتری را کوهنوردی کنند. این تصمیم به علت نگرانی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا اتخاذ شده است. تاکنون هند تقریبا یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ را شناسایی کرده و از نظر موارد ابتلا پس از آمریکا و برزیل در مقام سوم جهان قرار گرفته است. 

چین:‌ آمریکا فورا اتهامات سایبری علیه پکن را متوقف کند

 

چین از ایالات متحده خواست تا فورا به اتهامات خود علیه این کشور درباره جرائم سایبری پایان دهد. پیشتر آمریکا علیه دو شهروند چینی، به اتهام هک کردن اطلاعات مربوط به کووید-۱۹ و همچنین اسرار دفاعی، و «یک دهه فعالیت جاسوسی سایبری» از پیمانکاران نظامی و محققان بیماری کرونا، اعلام جرم کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه چین، اظهارات اخیر خود را در جلسه روزانه با رسانه‌ها ایراد کرد.  

مکالمه تلفنی ترامپ با ولیعهد ابوظبی درباره لیبی

 

کاخ سفید از مکالمه تلفنی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا با شیخ محمد بن زايد آل نهيان، ولیعهد ابوظبی و رهبر موقت امارات، خبر داد و گفت که آن‌ها درباره مسائل مربوط به امنیت منطقه‌ای از جمله «اهمیت کاهش تنش‌ها در لیبی از طریق حذف نیروهای خارجی» گفت‌وگو کردند. امارات متحده عربی، همراه با مصر و روسیه از نیروهای تحت رهبری خلیفه حفتر در شرق لیبی حمایت می‌کنند که با دولت وفاق ملی در طرابلس در جنگ است ترکیه از دولت وفاق ملی حمایت می‌کند که توسط جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته می‌شود. 

کانیه وست توییت خود درباره جدایی از کیم کارداشیان را حذف کرد

 

کانیه وست، یکی از توییت‌های خود را که در آن از تصمیمش برای جدا شدن از کیم کارداشیان خبر داده بود، پاک کرد. به گزارش رسانه‌ها، وست در این توییت نوشته بود:‌ «از وقتی که کیم با میک در واردولف برای اصلاح زندان‌ها دیدار کرد، در تلاش برای طلاق بوده‌ام.» احتمالا منظور او میک میل، خواننده رپ بود که در سال ۲۰۱۸، با کارداشیان در جلسه ‌اصلاح نظام قضایی در لس‌آنجلس سخنرانی کرده بود. کانیه وست، خواننده رپ آمریکایی، خود را نامزد رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی کرده است. 

پمپئو:‌ چین سازمان بهداشت جهانی را خریده است 

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در جلسه خصوصی روز سه‌شنبه با ۲۰ تن از قانون‌گذاران و نمایندگان اندیشکده‌های سیاسی بریتانیا گفت که چین سازمان بهداشت جهانی را «خریده» و این نهاد را مسئول «مرگ بریتانیایی‌ها» بر اثر شیوع ویروس کرونا توصیف کرد. او گفت سازمان بهداشت جهانی یک «سازمان سیاسی است، و نه علمی» و تدروس آدهانوم، رییس این نهاد سازمان ملل را به نزدیکی بیش از حد به چین متهم کرد. پمپئو گفت:‌ «بر اساس اطلاعات دقیق، قرار با چین گذاشته شده بود تا اجازه دهد که تدروس در سال ۲۰۱۷ به ریاست انتخاب شود.» 

تایوان درباره افزایش تهدید چین هشدار داد 

 

جوزف وو، وزیر خارجه تایوان هشدار داد که چین آمادگی نظامی برای تسخیر تایوان را افزایش می‌دهد. تایوان گفته است که چین در ماه‌های اخیر فعالیت‌های نظامی تهدیدکننده خود در نزدیکی تایوان را تشدید کرده است. چین استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن این جزیره دموکراتیک را رد نکرده است. وو، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت:‌ «بررسی  طولانی مدت عمکرد چین نشان می‌دهد، که این کشور به تدریج آمادگی نظامی خود را تقویت می‌کند، به‌ویژه در بخش هوایی و دریایی در نزدیکی تایوان.»‌

آمریکا دستور داد کنسولگری چین در هیوستون تعطیل شود

 

 آمریکا به چین دستور داد تا روز جمعه سوم مرداد، کنسولگری خود را در شهر هیوستون تگزاس تعطیل کند. پکن این اقدام را «تحریک سیاسی» توصیف کرده است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که این تصمیم «به منظور حفاظت از حقوق معنوی آمریکایی‌ها» اتخاذ شده است. سخنگوی وزارت خارجه چین این اقدام را «توهین‌آمیز و توجیه‌ناپذیر» خواند. بیانیه وزارت خارجه در حالی صادر شده است که پیشتر تصاویری از داخل حیاط کنسولگری چین منتشر شده بود که نشان می‌داد افرادی در حال آتش زدن مدارک در سطل‌های زباله هستند. 

مالزی مجازات سنگین مهاجران غیرقانونی روهینگیا را لغو کرد 

 

یک دادگاه عالی مالزی، روز چهارشنبه اول مرداد حکم مجازات  ۴۰ مسلمان روهینگیا که از میانمار پناهنده شده‌اند، را رد کرد. حکم مجازات آن‌ها که در دادگاه قبلی تعیین شده بود، مورد اعتراض گروه‌ها و فعالان حقوق بشری قرار گرفته بود. این مهاجران روهینگیا، از جمله پناهجویانی بودند که ماه گذشته بدون مجوز معتبر، و با قایق وارد مالزی شده و همگی به هفت ماه حبس محکوم شدند. کشور مسلمان مالزی همواره مقصد مهاجرت مسلمانان روهینگیا بوده که به دنبال سرکوب نظامی میانمار در سال ۲۰۱۷، از این کشور می‌گریزند. 

توییتر حساب‌های مرتبط با تئوری توطئه «کیواِنان» را مسدود می‌کند

 

توییتر از وضع مقررات گسترده برای مقابله با تئوری توطئه موسوم به کیواِنان، از جمله مسدود کردن هزاران حساب خبر داد. توییتر همچنین گفت از پیشنهاد محتوای مرتبط با این جنبش راست افراطی، خودداری کرده و از به اشتراک‌‌گذاشتن آدرس‌های مرتبط با آن در پست‌های کاربران، جلوگیری خواهد کرد. کیواِنان یک تئوری توطئه راست‌گرای افراطی است که از سوی برخی حامیان رییس‌جمهوری آمریکا حمایت می‌شود. توییتر ابراز امیدواری کرده که این اقدام، به جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در جهان واقعی، کمک کند. 

ارتش مصر:‌ حمله «تروریستی» در شمال  شبه جزیره سينا خنثی شد 

 

ارتش مصر اعلام کرده که ۱۸ شبه‌نظامی که روز سه‌شنبه ۳۱ تیر به یک ایستگاه نظامی در شمال شبه جزیره سینا حمله کردند، کشته شدند. مصر گفته که حمله «تروریستی»‌ آن‌ها را خنثی کرده است. ارتش مصر در بیانیه‌ای گفت دو پرسنل نظامی این کشور کشته و چهار تن در جریان درگیری در منطقه بئرالعبد، مجروح شدند. به گفته مصر سربازان توانستند چهار خودرو، از جمله سه اتومبیل حاوی بمب را در یک تعقیب و گریز مظنونان در مزرعه‌ای، نابود کنند. از زمان سرنگونی محمد مرسی، کاندیدای نزدیک به اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۳، مصر در شمال شبه‌جزیره سینا، درگیر نبرد با شبه‌نظامیان اسلامگرا بوده است. 

پمپئو:‌ آمریکا به دنبال تشکیل یک ائتلاف مقابله با تهدید چین است

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که آمریکا خواستار تشکیل یک ائتلاف جهانی برای مقابله با چین است. او طی سفر به لندن، تصمیم بوریس جانسون در توقف همکاری با شرکت چینی هواوی در شبکه موبایل ۵جی را تایید کرد و پکن را به بهره‌برداری از همه‌گیری ویروس کرونا برای منافع بیشتر خود، متهم کرد. پمپئو گفت:‌ «امیدواریم که بتوانیم ائتلافی تشکیل دهیم که تهدید چین را درک کند و با هم کار خواهیم کرد تا حزب کمونیست چین متقاعد شود که چنین رفتاری، به نفعش نیست. هر کشوری که آزادی و دموکراسی را می‌فهمد، باید تهدید حزب کمونیست چین را درک کند.»

وزیر حمل‌ونقل بریتانیا:‌ مدرکی مبنی بر مداخله روسیه در همه‌پرسی برگزیت نداریم

 

گرنت شپس، وزیر حمل‌ونقل بریتانیا گفت که هیچ مدرکی دال بر مداخله روسیه در همه‌پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ دیده نمی‌شود و جاسوس‌های بریتانیا چشمشان را از روی روسیه برنداشته‌اند. او به شبکه خبری اسکای گفت برای تحقیقات بیشتر در این زمینه «باید مدارک و شواهدی در دسترس باشد، اما این شواهد و مدارک وجود ندارد.» کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان بریتانیا، روز سه‌شنبه ۳۱ تیر در گزارشی گفت که روسیه به دنبال تلاش برای نفوذ در کمپین برگزیت بوده است. 

معترضان اسرائیلی خواستار استعفای نتانیاهو شدند 

 

حدود دو هزار معترض اسرائیلی روز سه‌شنبه، ۳۱ تیر در مقابل اقامتگاه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در اورشلیم تجمع کردند. شرکت‌کنندگان در تجمع به نحوه مدیریت نتانیاهو در بحران شیوع ویروس کرونا و اتهامات مربوط به فساد مالی او اعتراض کردند. آن‌ها سپس راهی پارلمان اسرائیل شدند و در شعارهایشان خواستار استعفای نتانیاهو از نخست‌وزیری، پس از پنج دوره تصدی در این سمت شدند. 

اتیوپی، مصر و سودان مذاکرات درباره سد رنسانس را از سرمی‌گیرند  

 

رهبران اتیوپی، مصر و سودان از توافق خود با ازسرگیری مذاکرات درباره پر کردن مخزن  «سد رنسانس بزرگ» بر رود نیل، خبر دادند. آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، و رییس‌جمهوری مصر به طور جداگانه این خبر را اعلام کردند. نشست ویدئویی آن‌ها که پیشتر در ماه جاری برگزار شد، بدون نتیجه پایان یافته بود. سودان و مصر نگران هستند که سد سودان، منجر به کم‌آبی در این کشورها شود. 

شمار جهانی موارد ابتلا به ویروس کرونا از ۱۵ میلیون نفر گذشت

 

شمار موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا روز چهارشنبه از ۱۵ میلیون نفر گذشت. ایالات متحده آمریکا، با سه میلیون و ۹۱۰ هزار مبتلا، دارای بیشترین شمار ابتلا در جهان است. پس از آن، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی، به ترتیب بیشترین شمار ابتلا به کووید-۱۹ را دارند. آمار خبرگزاری رویترز حاکی است که در نرخ موارد جدید ابتلا، نشانی از کندی روند سرایت بیماری دیده نمی‌شود. 

اعزام نیروهای یگان ویژه وزارت امنیت داخلی آمریکا به پورتلند

 

اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا وابسته به وزارت امنیت داخلی ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۳۱ تیر، اعزام نیروهای سه یگان شبه‌نظامی به پورتلند را تایید کرد. این نیروها به نیروهای فدرالی می‌پیوندند که سعی در آرام کردن خشونت‌های معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات دارند. اعتراض‌های پورتلند در ایالت اورگان، در پی کشته‌ شدن جورج فلوید، به دست یک مامور پلیس سفیدپوست در شهر مینیاپولیس آغاز شده و طی چند روز اخیر به خشونت و درگیری با پلیس کشیده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More